محمد رضا مروارید ؛
استاندار ایلام گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن استفاده بهینه از ظرفیت ها و استعدادهای این استان در حوزه آب و خاک بود.
کد خبر: ۴۵۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 15 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ محمدرضا مرواریدبه تشریح مهمترین فعالیت های دولت یازدهم برای توسعه این استان در چهار سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: طی این مدت سرمایه گذاری هنگفتی برای ایجاد شبکه های آبیاری و آبی کردن اراضی کشاورزی این استان با حمایت دولت انجام شده است.

وی افزود: اجرای طرح سامانه گرمسیری در چهار قطعه از بزرگترین طرح های حوزه آب و خاک این استان است که با بهره برداری از آن و برخی طرح های دیگر سطح زیر کشت زمین های کشاورزی آبی استان از 70 هزار هکتار کنونی به 200 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

مروارید تاکید کرد: این طرح در چهار قطعه طراحی شده و هم اکنون مراحل 2 و سه آن اجرا و به موازات آن قطعه چهارم از مهران به دهلران نیز در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر شاهد راه اندازی و بهره برداری از این طرح باشیم.

استاندار ایلام یادآور شد: این استان در حوزه توسعه و تجهیز اراضی کشاورزی راه های نرفته بسیاری دارد چرا که باید این زمین ها به شبکه های آبیاری نوین تجهیز شوند تا ضمن صرفه جویی بهتر در منابع آبی بتوانیم بیشترین استفاده را از این ظرفیت ها ببریم.

وی گفت: دولت با شناسایی استعدادهای این استان با تزریق اعتبار مناسب تلاش کرد سرعت اجرای پروژه ها را بالا ببرد بطور مثال تنها در سال گذشته هشت هزار و 820 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرح های کشاورزی به این استان اختصاص یافت.
مروارید اضافه کرد: احداث 2 سد چناره و گدارخوش از برنامه های مدیریت استان در حوزه آب و خاک است که باید روند اجرایی آن در دولت دوازدهم به پایان برسد.

به گفته وی، سد چناره برای تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان چرداول و همچنین تامین آب آشامیدنی شهر ایلام در بلند مدت طراحی شده و تاثیر بسزایی در این حوزه دارد و احداث سد گدارخوش نیز به تازگی مورد تصویب وزارت نیرو قرار گرفت که با ظرفیت 150 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب شهر مهران و اراضی کشاورزی این منطقه احداث خواهد شد.
 
 برنامه ریزی برای اشتغال 100 هزار ایلامی در بخش کشاورزی
استاندار ایلام افزود: ایجاد 14 ایستگاه تامین آب کوچک نیز از دیگر برنامه های استان در حوزه آب و خاک است که بخشی از این مراکز در دولت یازدهم اجرا و تعدادی نیز باید در دولت آینده مورد پیگیری قرار گیرند تا با توجه به تاثیر گذاری آنها در انتقال آب به اراضی کشاورزی شاهد افزایش تولید محصولات در استان ایلام باشیم.

مروارید ادامه داد: هم اکنون حدود 50 هزار نفر در بخش کشاورزی استان ایلام اشتغال بکار دارند و بر اساس ارزیابی ها از هر 2 هکتار زمین آبی یک شغل ایجاد می شود بنابراین اگر بتوانیم سطح زیر کشت زمین های کشاورزی آبی استان را به 200 هزار هکتار افزایش دهیم بیش از 100 هزار نفر در این حوزه مشغول بکار خواهند شد که تاثیر شایان توجهی در رفع معضل بیکاری بویژه در میان فارغ التحصیلان رشته کشاورزی خواهد داشت و میزان برداشت محصولات کشاورزی استان را از یک میلیون تن کنونی به سه میلیون تن افزایش خواهد داد.

وی گفت: بهره برداری از زمین های شیب دار به منظور اجرای طرح های تولید گل های زینتی همچون گل نرگس و محمدی و همچنین پرورش گیاهان دارویی از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان است که می تواند در این حوزه نیز استغال زایی خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم واحدها و صنایع جانبی مرتبط با حوزه کشاورزی همچون بسته بندی و انبارداری را در استان فعال کنیم و در حوزه حمل و نقل این محصولات نیز گام های بیشتری برداریم چرا که تمامی این حوزه ها منجر به درآمدزایی و اشتغال می شود.
 
 جذب 50 هزار اعتبار عمرانی به استان ایلام
استاندار ایلام به فعالیت های دولت یازدهم برای توسعه راه های مواصلاتی این استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: به نظرم عملکرد این دولت در حوزه راهسازی استان ایلام درخشان است چرا که قبل از این دولت تنها 42 کیلومتر بزرگراه در استان ایلام ایجاد شده بود که این مقدار هم اکنون به بیش از 140 کیلومتر رسیده و افزایش آن به 460 کیلومتر در دستور کار است بطوریکه هم اکنون نیز از سمت استان کرمانشاه به سمت اندیمشک در استان خوزستان و در قطعات مختلف پیمانکاران در حال اجرای این طرح هستند.

مروارید ادامه داد: پروژه های بزرگی همچون تونل کبیرکوه که بزرگترین تونل جاده ای کشور است در این دولت روند اجرایی آن با شتاب بیشتری در حال پیگیری است چون تحول بزرگی در حوزه راه های مواصلاتی شهرستان های جنوبی استان و خارج کردن این مناطق از بن بست جغرافیایی ایجاد می کند ضمن اینکه احداث تونل قلاجه نیز در مراحل پایانی قرار دارد و بزودی شاهد افتتاح این طرح خواهیم بود.

وی یادآور شد: اعتبارات بخش راهسازی استان ایلام در گذشته بسیار محدود بود ولی هم اکنون به جرات می توان گفت سالانه یک هزار و 500 میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری و اعتبار تخصیص داده می شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: پیش از شکل گیری دولت یازدهم سالانه حدود سه هزار میلیارد اعتبار عمرانی که 50 درصد آن به شکل ملی و 50 درصد نیز به صورت استانی بود به این استان اختصاص پیدا می کرد در حالیکه این مقدار در دولت تدبیر و امید با افزایش حدود چهار برابری به سالانه 12 هزار میلیارد ریال رسید و طی این چهار سال بیش از 50 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در این استان جذب و هزینه شده است.
 
اشتغال سه هزار نفر در مجتمع پتروشیمی ایلام
مروارید افزود: بخش انرژی با توجه به وجود منابع عظیم نفت و گاز مزیت نسبی استان ایلام است با همراهی وزارت نفت طرح توسعه و برداشت از میدان نفتی آذر استان ایلام در این دولت به سرانجام رسید.

به گفته وی، هم اکنون با ظرفیت 35 هزار بشکه در روز از میدان نفتی آذر برداشت می شود و برنامه ریزی برای توسعه آن تا 65 هزار بشکه در روز صورت گرفته هر چند که کارشناسان اعتقاد دارند این میدان ظرفیت برداشت تا 100 هزار بشکه در روز را دارد البته در کنار آن قرارداد طرح توسعه میدان چنگوله نیز تا یکی، 2 ماه آینده منعقد خواهد شد.

وی اضافه کرد: روند اجرایی پتروشیمی و پالایشگاه گاز دهلران نیز آغاز شده و 500 میلیون دلار اعتبار نیز برای سرعت بخشی در اجرای این پروژه ها از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

استاندار ایلام در خصوص بهره مندی استان از درآمدهای ناشی از اجرای پروژه های حوزه انرژی گفت: 30 هزار میلیارد ریال برای احداث مجتمع پتروشیمی ایلام سرمایه گذاری شده و باید ابتدا هزینه های اجرای این طرح بزرگ صنعتی از محل فروش تولیدات برگشت بخورد.

وی یادآور شد: هم اکنون سه هزار نفر در این واحد اشتغال دارند و اگر هر کدام 20 میلیون ریال حقوق دریافت کنند، ماهیانه 60 میلیارد ریال درآمد نصیب این افراد که اکثریت قریب به اتفاق آنها بومی هستند، می شود ضمن اینکه از محل فعالیت کارگران، خدمات جانبی و حمل و نقل نیز درآمدهای دیگری نصیب مردم استان می شود.
 
 افزایش سه برابری درآمدهای استان ایلام از محل فروش نفت
مروارید اظهار کرد: استان های نفت خیز کشور بر اساس مفاد قانون می توانند از سهم سه درصدی از محل درآمدها برخوردار شوند این موضوع بیشتر در حوزه بالادستی و از محل فروش نفت خام و گاز تحقق پیدا می کند که طی سال های اخیر درآمد استان از محل این ماده قانونی افزایش یافت بطوری که این مقدار سه سال پیش تنها 300 میلیارد ریال بود که سال گذشته به 910 میلیارد ریال افزایش یافت و با بهره برداری نهایی از میادین نفتی آذر و چنگوله درآمدهای استان نیز افزایش پیدا می کند.
 
وی تاکید کرد: وزارت نفت هم اکنون کمک های دیگری نیز در حوزه های آموزش، ورزش، بهداشت و زیرساختی از محل درآمدهای نفتی به سایر ارگان ها پرداخت می کند که در صورت رایزنی مدیران اجرایی دستگاه ها و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می توان سهم استان ایلام را از این منابع مالی افزایش داد.
 
استاندار ایلام افزود: ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز از برنامه های وزارت نفت در استان ایلام است که تاکنون ایجاد 10 واحد به تصویب رسیده است.
 
وی اضافه کرد: این واحدها به بخش خصوصی واگذار می شوند ولی از محل سهم سه درصد و همچنین ملاحظات زیست محیطی نیز درآمدهای خوبی نصیب استان خواهد شد.
 
مروارید افزود: شهرداری چوار از محل واگذاری پایان کار به پتروشیمی ایلام 50 میلیارد ریال درآمد کسب کرد و این در شرایطی است که این مجموعه هنوز به تولید نهایی نرسیده و در صورت اتمام این پروژه بزرگ درآمدهای بیشتری نیز به استان ایلام تعلق می گیرد.
 
وی به ظرفیت های استان در حوزه مرزی نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران باشیم ضمن اینکه دولت با ایجاد 2 گذرگاه دیگر مرزی در این استان موافقت کرده و در صدد هستیم زمینه تصویب بازارچه مرزی در منطقه هلاله شمالی را نیز فراهم کنیم.
 
استاندار ایلام همچنین از تلاش مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی اتصال استان به شبکه راه آهن سراسری خبر داد و ابراز امیدواری کرد امسال روند اجرای این پروژه که مورد خواسته عموم مردم استان است، آغاز شود.
 
مروارید آینده استان ایلام را در زمینه های مختلف بویژه از نظر اقتصادی روشن توصیف کرد و گفت: نگاه دولت به این استان بلند مدت است تا بتواند ایلام را با توجه به ظرفیت های موجود به یکی از قطب های اصلی کشور در حوزه انرژی تبدیل کنیم و امیدواریم با تحقق این اهداف روز به روز شاهد بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم استان و تقویت بنیه اقتصادی اقشار ضعیف و مستضعف باشیم./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار