مسئول باغ پرندگان ایلام گفت: این باغ بعد از گذشت هفت سال (زمان ساخت) اوایل شهریور امسال به بهره برداری می رسد و پذیرای علاقمندان به حیات وحش و گونه های مختلف پرندگان است.
کد خبر: ۴۶۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹ 16 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛رضا بهداد نیا  اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت این باغ هم اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از آن، پرندگان غیر بومی از جمله گونه قرقاول، طاووس، کبوتر تاج دار، فلامینگوی آفریقایی، طوطی جنگلی آفریقایی و اورپایی اسکان داده می شوند.
 
وی افزود: باغ پرندگان ایلام دارای بخش های فنی (ایجاد زیستگاه طبیعی برای گونه های مختلف پرندگان)، درمان و تیمار (اندسکوپی، سنوگرافی، جراحی) و تکثیر است و اسکان 126 گونه پرنده شامل رسته های گنجشک سانان، طوطی سانان و پرندگان عظیم الجثه آبدوست کنار آبزی در باغ جانمایی شده است.
 
بهدادنیا با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پرندگان این باغ را گونه های غیر بومی از نقاط مختلف دنیا تشکیل می دهند،ه، یادآور شد: برخی از گونه های بومی به تعداد محدود به گونه ای که محیط زیست طبیعی استان ایلام لطمه نبیند در این باغ نگهداری می شوند که عمده این گونه ها، پرندگان آسیب دیده و زخمی هستند که بعد از تیمار به این باغ منتقل می شوند.
 
وی تاکید کرد: این باغ مکانی مناسب برای پژوهشگران و رفتار شناسان است که از نزدیک با زندگی پرندگان مختلف آشنا شوند و یکی از مهمترین نکات مورد توجه در این باغ، تکثیر و زاد و ولد گونه های مختلف پرندگان با حفظ نژاد و اصالت آنها است.
 
وی گفت: افرادی که دارای پرندگان زینتی یا وحشی هستند و به هر عنوان قادر یا مایل به نگهداری از این وحوش نیستند می توانند با مراجعه به این باغ، پرنده خود را تحویل دهند ضمن اینکه هزینه نگهداری از پرندگان رایگان است اما صاحبان این گونه ها باید هزینه درمان آنها از پرداخت کنند.
 
مسئول باغ پرندگان ایلام اضافه کرد: در این باغ با مطالعه و بررسی ها، سعی شده که هر گونه در زیستگاهی مطابق با زیستگاه و اکوسیستم طیبعی خود زندگی کند و پرندگان شکاری و گونه های قادر به پرواز در قفس هایی بزرگ با اکوسیستم طبیعی نگهداری شوند به مانند مثال قفس پرندگان شکاری دارای ارتفاع شش متر و پهنای 24 متر است.
 
وی با بیان اینکه بعد از اتمام باغ پرندگان در صدد ایجاد تفرجگاه های دیگری در استان ایلام هستیم، افزود: علاوه بر باغ پرندگان برنامه ریزی ها برای احداث بزرگترین آکواریوم تونلی ایران با طول 123 متر، احداث باغ وحش و باغ گلها از دیگر برنامه ها است.
 
بهدادنیا در خصوص هدف از ایجاد این طرح ها در استان ایلام گفت: این استان سال های زیادی است که از نبود تفرجگاه های با غنای بالا رنج می برد و گردشگران غیر بومی نیز در سفر به استان ایلام مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت خود ندارند در حالیکه با احداث و شکل گیری این طرح ها هم مردم استان و هم گردشگران غیر بومی علاوه بر اینکه با مناظر زیبای طبیعت دیگر نقاط دنیا در قالب یک مجموعه کوچک آشنا می شوند ساعات خوشی را نیز در کنار خانوده خود سپری خواهند کرد.
 
شایان ذکر است ؛ عملیات احداث باغ پرندگان ایلام در مساحت پنج هزار متر مربع از سال 89 و توسط 9 نفر از جوانان خوش ذوق ایلامی و با سرمایه شخصی 36 میلیارد ریالی در محل بوستان جنگلی چغاسبز ایلام آغاز شد./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار