کد خبر: ۴۶۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ 18 July 2017
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری رشد جمعیت باید با نگاه معتدل، منطقی و علمی و کارشناسی مورد توجه قرار گرفته و بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق و آمایش سرزمین برنامه ریزی ها در این زمینه انجام شود.
 
 
به گزارش تابناک ایلام ؛  حسین کلانتریدر همایش علمی تخصصی تحولات جمعیت، فرصت ها و تهدیدها اظهار کرد: ظرفیت ها و امکانات لازم برای رشد جمعیت در کشور وجود دارد اما افزایش بهره وری و بالفعل کردن این ظرفیت ها نیازمند برنامه ریزی علمی است.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که منابع کشور بر اساس کار کارشناسی هزینه شود نتیجه لازم در زمینه رشد جمعیت به دست می آید و عدالت در کشور رعایت خواهد شد.
 
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام اضافه کرد: عظمت و جایگاه انسان در نزد خداوند بسیار بالا و ارزشمند است و انسان هیچگاه به خودی خود تهدید محسوب نمی شود بلکه بی توجهی به آمایش سرزمین، استفاده نکردن از فرصت ها، نبود برنامه ریزی و نبود تطابق داشته ها با نیازها باعث ایجاد تهدید برای جامعه می شود.
 
کلانتری با بیان اینکه در سیاست های جمعیتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری تمامی شاخص ها به دقت دیده شده است، یادآور شد: این سیاست ها برای دولت بسیار حائز اهمیت بوده و در برنامه ششم نیز دیده شده است و در این زمینه باید تحولات جمعیتی کشور و اولویت ها مدنظر قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: با تحولات اجتماعی و گسترش فضای مجازی ناچار هستیم که به مسائل مختلف نگاه کارشناسی و به دور از تعصب داشته باشیم و از فرصت ها درست استفاده کنیم در این صورت است که جامعه دبا تهدیدهای کمتری مواجه خواهد شد.
 
دل پیشه: اجرای طرح تحول سلامت زیرساخت اصلی رشد جمعیت کشور است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این همایش با بیان اینکه سیاستگذاری و جهت گیری دولت و وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری است، گفت: یکی از اصلی ترین زیرساخت های مورد نیاز برای رشد جمعیت کشور اجرای طرح تحول سلامت است.
 
دکتر علی دل پیشه افزود: یکی از شاخصه های اصلی این طرح بحث تسهیل زایمان طبیعی است و از ابتدای اجرای طرح تا کنون 13 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در این استان انجام گرفته است که در بهبود ساختار جمعیتی استان نقش موثری دارد.
 
وی یادآور شد: تاثیر رشد جمعیت بر قدرت اقتصادی و اجتماعی جوامع انکار ناپذیر است هر چند در نوع آن بحث هایی وجود دارد اما در اینکه جمعیت می تواند در سرنوشت یک کشور موثر باشد شکی نیست.
 
مدیرکل ثبت احوال استان ایلام نیز در این نشست گفت: نرخ رشد جمعیت در این استان در 50 سال گذشته کاهش پیدا کرده و از 2.98 در سال 1345 به هشت دهم درصددر سال 95 کاهش یافته است.
 
منوچهر تیموری اظهار کرد: بعد خانوار نیز از 5.8 در سال 45 به 3.6 در سال 95 کاهش یافته است در حالیکه در سال 45، 25 هزار خانوار در استان ایلام وجود داشت که در سال 95 به 159 هزار خانوار افزایش یافته است.
 
وی یادآور شد: هم اکنون جمعیت جهان هفت میلیارد و 300 میلیون نفر، جمعیت کشور 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر و جمعیت استان 580 هزار و 158 نفر است.
 
مدیرکل ثبت احوال ایلام گفت: 74 درصد جمعیت کشور شهری و 32 درصد روستایی هستند که در این استان 68 درصد جمعیت شهری و 32 درصد نیز روستایی هستند.
 
تیموری با بیان اینکه 71 درصد جمعیت استان در رده سنی 16 تا 64 سال قرار دارند، اظهار کرد: در فاصله سال های 90 تا 95 بیش از 22 هزار و 559 نفر به جمعیت استان اضافه شده است و نرخ رشد جمعیت در استان هشت دهم است که این نرخ در کشور 1.24 است.
 
وی اضافه کرد: در سال 90 تعداد خانوارهای تک نفره در این استان پنج هزار و 283 نفر بود که در سال 95 به 9 هزار و 649 خانوار افزایش یافته است.
 
وی یاداور شد: سیاست های کلی جمعیت اردیبهشت ماه سال 93 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که دارای 12 محور از جمله رفع موانع ازدواج، تحکیم خانواده، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، ارتقای امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمند سازی جمعیت در سن کار، حفظ جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و مدیریت مهاجرت در این سیاست ها دیده شده است.
وی یادآور شد: شورای راهبردی جمعیت در استان ها به ریاست استاندار و دبیری ثبت احوال تشکیل شده و تا کنون چندین نشست نیز با حضور اعضا برگزار شده است.
 
همایش علمی تخصصی تحولات جمعیت، تهدیدها و فرصت ها با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی با محورهای گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، چالش های سلامت و جمعیت، تحولات جمعیتی، زیرساخت های اجتماعی و جمعیتی استان و روند طلاق و آسیب های اجتماعی در ایلام برگزار شد.
 
 اعتبارهای نفت و گاز استان ایلام در برنامه ششم توسعه به سه درصد افزایش یافت
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام نیز در این نشست گفت: سهم استان ایلام از درآمدهای نفتی در برنامه ششم توسعه از 2 درصد به سه درصد افزایش یافته است.
رحمت اله قیصوری اظهار کرد: سال گذشته از این محل 300 میلیارد ریال اعتبار به استان ایلام اختصاص یافت که امسال به حدود یک هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.
 
وی با بیان اینکه ایلام از نظر مساحت 22 امین استان کشور و از نظر جمعیت آخرین استان کشور است، تاکید کرد: امکانات بالقوه و بالفعل این استان توان نگهداری جمعیت بیشتری را دارد و باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
 
وی یادآور شد: با توجه به اینکه استقرار جمعیت در مناطق مرزی کشور از سیاست های دولت است باید در بحث تدوین سند آمایش سرزمین به توزیع جمعیت برنامه ریزی متناسب با تغییرات هرم سنی توجه شود./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار