رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام تغییر شیوه های آبیاری دراین استان را ضروری عنوان کرد و گفت: شیوه های سنتی آبیاری اراضی کشاورزی در استان هدر رفت 70 درصد آب مصرفی را در پی دارد.
کد خبر: ۴۶۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 18 July 2017
 به گزارش تابناک ایلام ؛محمدتراب میری  اظهار کرد: راندمان آبیاری مفید در شیوه های سنتی و قدیمی آبیاری اراضی کشاورزی تنها 30 درصد است.
 
وی افزود: اما در شیوه های نوین و مدرن آبیاری مقدار هدر رفت آب مصرفی اراضی کشاورزی زراعی و باغی تا سطح قابل ملاحظه و محسوسی کاهش یافته است.
 
میری یادآور شد: در شیوه های مدرن آبیاری، راندمان مفید بهره وری از آب بین 80 تا 90 درصد است و پرتی آب در این شیوه ها در مقایسه با روش های سنتی و قدیمی حدود 10 درصد است.
 
وی با بیان اینکه 80 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی استان ایلام آبی است، تاکید کرد: برای کاهش هدر رفت آب در اراضی کشاورزی باید به سمت استفاده از شیوه های نوین آبیاری و توسعه این شیوه ها گام برداشت.
 
وی در خصوص مصرف آب در مزارع کشاورزی توضیح داد: بسته به نوع کشت و رقم محصول آب مصرف می شود چرا که برخی محصولات همچون گندم، برنج و هندوانه از بار مصرف آب زیادتری برخودار هستند که در آبیاری های سنتی هدر رفت آب در تولید این محصولات زیاد است.
 
 مجموع اراضی باغی و زراعی استان 340 هزار هکتار است که 80 هزار آن را اراضی آبی و مابقی آن را دیم تشکیل داده است.
 
یکی از برنامه های اصلی سازمان جهادکشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان 180 هزار هکتار تا سال 97 است.
 
سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است در این ارتباط طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سد کرخه، سامانه گرمسیری، توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.
 
گندم، جو، کلزا، ذرت، انگور و لیمو بیشترین میزان تولید محصولات کشاورزی استان ایلام را به خود اختصاص داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار