تعدادی از معلولان دهلرانی با دستان خلاق و توانمند خود در مرکز حرفه آموزی خالق هنرهای زیبایی دستی هستند که در قالب صنایع دستی نمایان شده است.
کد خبر: ۴۶۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ 19 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ بهزیستی متولی حمایت از کسانی است که در جامعه شاید کمتر دیده می شوند و یا بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد اما برخی از این افراد خالق هنرهای زیبایی هستند که می توان با حضور در مراکز حرفه آموزی بهزیستی این هنرها را دید و فهمید که معلولان در صورت توجه توانایی های بسیاری در خلق صنایع دستی دارند.
 
تعدادی از این قشر با حرفه آموزی توانسته اند توانایی خود را به همه نشان دهند و این هنرنمایی را در مراکز حرفه آموزی بهزیستی شهرستان دهلران می توان به وضوح دید.
 
به مناسبت هفته بهزیستی، فرماندار و برخی از مسئولان شهرستان دهلران از 2 مرکز حرفه آموزی معلولان در این شهر دهلران دیدن کرده و از نزدیک هنرنمایی معلولان را به نظاره نشستند.
 
در این مراکز معلولان با جمع شدن دور هم توانسته اند خلاقیت های خود را به نمایش گذاشته و خالق هنرهای دستی و ذوق سلیقه خود در قالب صنایع دستی و نقاشی باشند و از این طریق توانایی و داشته های خود را نشان دهند.
 
معلولان شاید در نگاه اول فقط به عنوان قشری آسیب پذیر و مستمری بگیر به نظرمان بیایند اما همین قشر با فراهم شدن امکاناتی توسط بهزیستی در مراکز حرفه آموزی توانسته اند حتی برای خود اشتغال و درآمد زایی خوبی هم داشته باشند.
 
در مراکز حرفه آموزی دهلران با یارانه ای که از بهزیستی می گیرند مربیان مجرب با ظرافتی خاص به معلولان توانایی کار با دست و هنر دستی آموزش می دهند و از این طریق معلولان را در ایجاد هنرهای دستی زیبا یاری کرده و موجب شده اند تا این قشر در این مراکز به کار و زندگی علاقه مند شوند.
 
فرماندار دهلران در حاشیه بازدید از این مراکز گفت: خدمات این مراکز در راستای حرفه آموزی به معلولان بسیار موثر است.
 
سید حسینعلی موسوی افزود: معلولیت هیچ گاه به معنای محدودیت نیست چون در بسیاری از مشاغل و حرفه ها معلولان به خوبی توانایی و هنر خود را نشان داده اند.
 
وی بر ضرورت توانمند سازی معلولان تاکید کرد و یادآور شد: باید با ایجاد چنین مراکزی و استفاده از مربیان مجرب و اموزش های لازم زمینه برای توانمند سازی معلولان و فعالیت آنها فراهم شود.
 
رئیس بهزیستی دهلران نیز گفت: حرفه آموزی برای معلولان واجد شرایط و خانواده های معلولان و زنان سرپرست خانوار از جمله اقداماتی است که بهزیستی به همت فنی و حرفه ای جهت توانمند سازی خانوارهای تحت حمایت دنبال می کند.
 
احمد رحمی از فعالیت دو مرکز حرفه آموزی معلولان در این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: در این مراکز در مجموع 60 نفر از معلولان بالای 14 سال مشغول حرفه آموزی هستند.
 
وی فرش بافی، خیاطی، کیف دوزی و مرصع کاری را از جمله حرفه هایی اعلام کرد که در این مراکز به معلولان آموزش داده می شود.
 
رئیس بهزیستی دهلران همچنین از تلاش ها و برنامه ریزی ها برای ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار در این شهرستان نیز خبر داد و افزود: با ایجاد یک کارگاه خیاطی برای پنج زن سرپرست خانوار ایجاد اشتغال شده است.
 
رحمی یادآور شد: برای راه اندازی این کارگاه بیش از 100 میلیون ریال از محل کمک های بلاعوض سازمان بهزیستی هزینه شده است.
 
وی خدمات بهزیستی را در حوزه های توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری، اشتغال و مشارکت های مردمی دانست و گفت: مهمترین بخش فعالیت ما ایجاد اشتغال برای معلولان است.
 
به گفته وی، در سال گذشته با بیش از سه میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی برای 30 نفر اشتغال ایجاد شد و پیش بینی می شود امسال 6 میلیارد ریال در این زمینه برای اشتغال 60 نفر هزینه شود.
 
مدیر مرکز حرفه آموزی به معلولان دهلران نیز گفت: زمان اجرای دوره های آموزشی برای معلولان بین 6 ماه تا یکسال و حتی تداوم آن برای چند سال بسته به علاقه و رغبت معلول است.
 
ایران قوچی افزود: در این مراکز سعی می شود با حرفه آموزی توانایی هایی که معلولان از دست داده اند دوباره بدست آورند و علاوه برآن در سایر زمینه ها از جمله فعالیت های فرهنگی و ورزشی نیز برای آنها برنامه هایی در نظر گرفته شده است.
 
وی اضافه کرد: بسیاری از افراد معلول ذهنی در این مرکز با فراگیری آموزش ها الان به راحتی قادر به انجام فعالیت های فرش بافی، کیف دوزی و مرصع کاری هستند و این آموزش ها توانسته برای توانمند سازی معلولان موثر واقع شود.
 
وی افزود: آموزش نقاشی به معلولان ذهنی از دیگر کارهایی است که در کنار حرفه آموزی به آنها آموزش داده می شود ضمن اینکه معلولان با حضور در این کارگاه ها به خوبی هنر خود را در عرصه نقاشی و حس دورنی نشان می دهند.
 
هادی علیپور از معلولان ذهنی فعال در این مراکز گفت: از سال 89 در این مرکز مشغول فرش بافی هستم و تاکنون دو تخته فرش بافته و دو تخته دیگر نیز در حال بافت دارم.
 
وی افزود: اجرای نقشه فرش، پود گذاری و تشخیص رنگ ها را در این مرکز از طریق آموزش ها فرا گرفته و قادر به فرش بافی هستم و در این زمینه مشکلی ندارم.

شایان ذکر است،بهزیستی در این راستا خدمتی بزرگی به معلولان کرده و با جمع کردن آنها در کنار هم و همفکری توانسته با ارائه آموزش، کارآموزان را به فرا گیری صنایع دستی تشویق کند به طوری که از این کار لذت می برند.

توجه به خواسته ها و نیازمندی معلولان می تواند مسیری را فراهم کند که این قشر مانند سایر اقشار در همه عرصه ها فعالیت داشته و بتوانند با فراگیری و حمایت نهادهای مرتبط به زندگی امیدوار شده و در این مسیر روی پای خود بایستند و توانایی و داشته های خود را نمایش دهند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار