رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: ۱۲ نوع ماده معدنی در جغرافیای استان ایلام شناسایی شده است.
کد خبر: ۴۶۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 24 July 2017

به گزارش تابناک ایلام ؛  یارالله نصیری امروز در جلسه ساماندهی معادن شن وماسه رودخانه ای استان بیان داشت: ۱۲ نوع ماده معدنی در جغرافیای استان ایلام شناسایی شده است که تمام آنها در گروه کانی های غیر فلزی بوده و استان فاقد معادن فلزی است.

وی اضافه کرد: ارزش اقتصادی پایین برخی از این مواد، استخراج و بهره برداری از آنها را فاقد توجیه اقتصادی کرده است. 

نصیری تصریح کرد: در گذشته اعتبارات حوزه اکتشاف مواد معدنی در سطح وسیعی پیش بینی می شد اما چند سالی است که منابعی برای این مهم اختصاص نیافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به آمار مجوزهای معدنی صادره اشاره و اظهار داشت: تاکنون ۸۷ فقره پروانه معدن در عرصه ای به مساحت ۲۷ کیلومتر مربع صادر شده است که ۶۸  فقره آنها فعال است.

وی افزود: براساس محاسبات صورت گرفته ذخایر معادن دارای مجوز بالغ بر ۴۰۱ میلیون تن برآورد می شود که بالغ بر ۶۲۵ نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام ادامه داد: در گذشته صدور مجوز فعالیت و نظارت بر معادن شن و ماسه رودخانه ای در حوزه اختیارات دفتر فنی استانداری ها بود که با اصلاح قانون معادن از سال ۹۱ به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها واگذار شد.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۱ امور مربوط به این معادن به صورت سنتی انجام می گرفت، تصریح کرد: بعد از انتقال پرونده آنها به سازمان های صنعت، معدن و تجارت؛ ابتدا حریم معادن از نظر منابع طبیعی، وسعت، میزان استخراج و بهره برداری و ... مشخص شده و فرایند نظارت بر آنها از حالت سنتی، به مکانیزه تبدیل شد و با بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی،  فعالیت بهره برداران این معادن به صورت مستمر پایش می شود.

نصیری  ابراز داشت: به منظور افزایش بهره وری نیروی کار، آگاه سازی معدنکاران با اصول فنی برداشت، ایمن سازی و نگهداری معادن، افزایش راندمان استخراج و...، دوره های آموزشی منسجم و مناسب در سطح کارشناسان فنی، بهره برداران و مدیران معادن برگزار می شود که نتایج مناسبی به همراه داشته است./م

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار