دکتر اکبری دهبالایی در گفت و گو با تابناک :
‌مدیرکل انتقال خون استان ایلام گفت:خوشبختانه در بین بسیاری از همشهری‌های ما در استان ایلام موضوع اهدای خون به یک موضوع مهم و روتین در زندگی آنان جاری و ساری شده است. که این امر باعث شده 100 درصد نیاز خون استان در خود ایلام تأمین شود .
کد خبر: ۴۶۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵ 30 July 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ دکترمهدی  اکبری دهبالایی در گفت و گو با خبرنگار ما  اظهار کرد:تمام فرآورده های گوناگون خونی در بحث بیماری های تالاسمی ، نیاز خونی اتاق عمل ها بیمارستان های سطح  استان، بیماران سرطانی و کل نیازها به فرآورده های خونی در استان توسط این اداره کل تامین شده و در آینده نیز خواهد شد.
 
وی به پذیره  نویسی سلول های بنیادی به صورت رایگان  در استان اشاره کرد و افزود:  برای اولین بار این ظرفیت  برای  اهدا کنندگان مستمر خون در استان فراهم شد .
 
وی  ادامه داد: پذیره  نویسی سلول های بنیادی یک امتیاز بزرگ برای مردم استان است  که از ظرفیت ها و کار های آن در بحث های درمان ،پیوند ، تومور های بد خیم و بیماری های سرطانی  نام برد که نقش تعیینی که در روند رو به رشد درمان بیمارها خواهد داشت.
 
 وی از دیگر اقدامات این اداره کل راه اندازی  دستگاه پلاسما فرزیس در بیمارستان شهید مصطفی ایلام عنوان کرد که هم اکنون درخدمت  ارائه خدمات  به بیماران نیازمند می باشد .
 
دکتر دهبالایی یادآورد شد: هیچگونه برنامه ای برای بالا بردن شاخص  اهدای  خون در استان نخواهیم داشت ؛ زیرا با همین  خونهای اهدا شده می توانیم نیاز 100درصدی خونی استان را تامین و پاسخگو باشیم .
 
 وی ادامه داد:ما تمام تمرکز خود را در بحث  کیفیت خون  و بخصوص در حیطه سلامت خون متمرکز کرده ایم ، با وجود اینکه  بار سنگین هزینه که بر سازمان انتقال خون تحمیل می شود.اهداگنندگان خون در مرحله اول از پروسه اهدای خون حذف شدند و فقط آزمایشات خون آنها انجام می شود .
 
وی افزود :طی مطالعات انجام شده درمناطق  کشوری بالغ بر75 درصد موارد مثبت مربوط تست های ویروسی در انتقال خون به اهدا کنندگان بار اولی اختصاص یافته است .به همین علت از مراجعه کنندگان برای اهدا خون  در استان در مرحله اول فقط نمونه گیری ویروسی انجام می گیرد و بعد از منفی بود نتیجه آن بنا بر نوع جنسیت در دو یا سه مرحله دعوت برای اهدا خون  می شوند. 
 
وی یادآور شد :با در نظر گرفتن شاخص ارتقای فروآرد های خونی به بالاترین میزان استاندارد کیفی  در استان  طی چندین نوبت چند دستگاه با استاندارد های روز دنیا با مشارکت ستاد مرکزی و همکاری وِیژه دکتر پور فلاح، رئیس سازمان انتقال خون کشورتهیه و وارد استان شدند.
 
 وی همچنین به اهدای میزان خون در مراسمات ویژه اشاره کردو افزود:بیشترین آمار اهدای خون در استان ایلام مربوط به  ایام تاسوا و عاشور های حسینی و شب های لیالی القدر است .
 
 دکتر دهبالایی تصریح کرد: 92.5درصد از جمعیت اهداکنندگان خون در استان آقایان می باشند و 7.5درصد نیز سهم بانوان ایلامی است.
 
وی در پایان به برطرف کردن نیاز های گروه خونی کمیاب در استان اشاره کرد گفت:خوشبخانه در استان ایلام اهدا کنندگان مستمری با این گروه های خونی  هستند که با مدیریت درست  توانسیتم نیاز های خود استان از این گروه رو نیز تامین کنیم./م

 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار