کامل جمشیدزاده/ روزنامه نگار و ارشد جغرافیای سیاسی
کد خبر: ۴۷۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 01 August 2017
تابناک ایلام :: كودكان و نوجوانان امروز يا بهتر بگوييم مردان و زنان فرداي ايران كه بايد اين كشور را بسازند و آرزوهاي دست نيافته نسل هاي گذشته را برآورده سازند، غنچه هاي تازه شكفته و سبزه هاي نورسي هستند كه سخت نياز به حمايت و مراقبت ما دارند. آحاد مردم نه تنها در مقابل فرزندان خويش بلكه در مقابل فرزندان ديگران هم مسئوليت شرعي، اخلاقي، انساني و ملي دارند و بيش از همه دولت مردان مكلف هستند تا شرايط زيست سالم و پرورش مادي و معنوي فرزندان ايران را تأمين كودك آزاري از جرائم عمومي بوده و احتياج به شكايت شاكي خصوصي ندارد؛ اين در حالي است كه در قانون مذكور براي تعقيب اين جرم عمومي و كشف جرم كه مقدمه تعقيب است، هيچ گونه چاره انديشي و تدبير كارسازي اتخاذ نشده است. متأسفانه يكي از عواملي كه كودكان جامعه ما را شديداً تهديد مي كند، فقدان وسايل و نهادهاي حمايتي كافي است كه قادر باشند از اين نهال هاي شكننده در برابر توفان خشونت دفاع كند. از مطالعه گزارش هاي مطبوعات مي توان حدس زد كه ميزان اين گونه خشونت ها در جامعه ما رو به فزوني گذارده است.  

خشونت عليه اطفال زنگ خطر را براي جامعه به صدا درآورده و اگر به موقع براي مقابله با خطر اقدام نشود، اين نسل و نسل هاي آينده بهاي غفلت ما را خواهند پرداخت. خشونت عليه اطفال جلوه هاي گوناگون دارد و نه تنها جسم آنها را مي آزارد، بلكه و مهم تر اينكه روان آنها را بيمار و اخلاق آنها را تباه مي سازد. طفلي كه مورد ضرب و شتم والدين آن هم به صورتي كاملاً غير متعارف و غيرانساني قرارمي گيرد، هرگاه جسم سالمي براي او باقي بماند، يقيناً روان سالمي نخواهد داشت. بسياري از مجرمين امروز كساني هستند كه ديروز مورد بي مهري و بي توجهي شديد والدين يا سرپرست خود قرار گرفته اند و خشونت عميق و مستمري را كه در كودكي چشيده اند، امروز مي خواهند به جامعه بچشانند.  

به طور خلاصه مقابله با كودك آزاري، صيانت از بزرگترين سرمايه كشور يعني نيروي انساني محسوب مي گردد و اقدامي است براي پيشگيري از جرم و تكوين شخصيت بزهكاران فردا. در اين صورت هم از نظر تأمين خدمات اجتماعي و حمايتي و هم از نظر بسترسازي لازم حقوقي، دولت و ملت وظيفه سنگيني در اين مورد دارند كه هيچ عذري براي انجام ندادن آن مسموع نخواهد بود. در موقعيت كنوني با يك حقيقت تلخ مواجه هستيم و آن حقيقت همانا نارسايي ضوابط حقوقي مربوطه از يك طرف و عدم اجراي كامل ضوابط هرچند نارساي موجود از طرف ديگر مي باشد كه اين امر بي ترديد يكي از عوامل گسترش كودك آزاري و حتي به قتل رساندن كودكان به شمار مي رود.
 
اميدواريم كه با مسئوليت شناسي بيشتر از بروز حوادث تلخي كه جان و سلامت جسماني، رواني و اخلاقي اطفال را طعمه خويش مي سازد، پيشگيري گردد كه يقيناً اين مهم با مجازات تنها (آن هم مجازاتي كه فقط در متن قانون آمده باشد) ميسر نمي شود  

کودکان ميوه‌هاي زندگي و ثمره‌تلاش آدميان‌اند. بچه‌ها آرزوهاي بزرگي ندارند. توقعشان کم است. پيامبر بزرگ اسلام در آموزه‌هاي خويش حرمت و کرامت نهادن به کودکان را به عنوان يکي از اصول مترقي آموزه‌هاي اسلامي به پيروان خويش آموختند و ائمه بزرگوار شيعه در تکريم اولاد و ميوه‌هاي زندگي احاديث گهر باري از خود باقي گذاشته ‌اند. همچنين مقام معظم رهبري بارها در سخنانشان بر اهميت دادن به کودکان تاکيد داشته‌اند و فرموده‌اند: اگر مسئولان فرهنگي بخواهند مساله کودک و نوجوان را آنچنان که هست مورد اهتمام قرار دهند، خيال مي‌کنم از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به اين مساله بپردازند. کودکان، آسيب‌پذيرترين گروه در هر جامعه هستند. آنها فقط يک بار فرصت رشد دارند و آن فرصت امروز است نه فردا؟ آنها به به علت ويژگيهايي که از نظر سني دارند نياز به حمايت و مراقبت شديد دارند اما گاهي بزرگسالان به دلايل مختلف به جاي حمايت از کودکان آنها را مورد آزار جسمي، رواني و سو استفاده قرار مي‌دهند. طبق نظر کارشناسان مهمترين علل اين اتفاقات به دليل ناآگاهي والدين، مشکلات اقتصادي، اعتياد، بيماري‌هاي رواني والدين و مشکلات خانوادگي صورت مي‌گيرد.

يکي از موانع رعايت حقوق کودکان در ايران عدم تغيير و به روز نشدن قوانين جاري کشور در اين زمينه است. از جمله مواردي که روز به روز در ايران شايع تر مي‌شود، کودک آزاري است. کودک‌آزاري در سالهاي اخير افزايش چشمگير و نگران‌کننده‌اي در ايران داشته که تشديد فقر و بحرانهاي خانوادگي از عوامل اين روند صعودي است. جاي بسي تاسف است روز کودک در ايران تنها به برگزاري تعدادي جشن‌هاي محدود و ارائه تعدادي هديه به کودکان و پخش کارتونها و برنامه‌هاي تکراري از شبکه ‌هاي مختلف تلويزيون شده است و بررسي مشکلات آنها و ارائه خدمات به کودکان تنها به اين روز اختصاص يافته است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار