صادرات مرغ‌ ایرانی نیازمند تزریق یارانه به نهاده‌های خوراک دام
کد خبر: ۴۷۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴ 04 August 2017
تابناک فارس به نقل از خانه ملت:عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه هزینه تولید بالا مرغ مانعی برای صادرات هدفمند مرغ به بازار جهانی تلقی می شود، گفت: کشورهای صاحب سبک در صادرات مرغ زیر لوای حمایت دولتی هستند.

علاءالدین خادم درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره  صادرات مرغ به بازارهای هدف،گفت: برای صادرات بهینه مرغ باید نهاده های دامی را با نرخ نازل  در اختیار مرغداران  قرارداد تا بتوان باکاهش هزینه تولید برای مرغ مزیت صادراتی و رقابتی ایجادکرد وعملیاتی شدن این موضوع نیازمند تزریق  یارانه  به خوراک مرغ در مرغداری های کشوراست.

 نماینده مردم سپیدان درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم حمایت دولت برای کاهش هزینه تولید مرغ موجب افزایش نرخ پایه تولید می‌شود بنابراین نمی توان انتظار داشت  سفرمرغ های ایران با استقبال مشتریان خارجی در  فضای بین المللی روبرو شود، زیرا رقبای تجاری در بازار مرغ با رعایت استاندارهای بین المللی هزینه تولید را مطابق با نرخ صادراتی تعیین می کنند.

خادم افزود:هر دولتی اگر خواهان تدوام صادرات محصولات کشاورزی و پروتیینی است، مشوق صادراتی را  باید به عنوان  یکی از  اولویت های صادراتی در نظر می گیرد.

وی ادامه  داد: امکان صادرات بهینه مرغ را به دلیل قیمت بالای تمام شده نداریم، زیرا این نوع صادرات نمی تواند برای ما ارزآوری  داشته باشد، بنابراین اگر قرار است عرصه تولید مرغ را به صادرات متصل کنیم، باید در میزه  مذاکره  با اتحادیه مرغداران ، نیازهای مرغداران  را با محورهای کارشناسی شده  مشخص و سپس طبق استانداردهای بین المللی مرغ  را روانه بازار صادراتی کرد.

نماینده مردم سپیدان در مجلس افزود:  برای صادرات مرغ به کشورهای مسلمان تنها نصب برند حلال نمی تواند برای ما پایداری صادراتی ایجاد کند، بلکه باید نرخ صادراتی نیز برای مرغ در نظر گرفته شود، تا  بتوان با تدوام تولید بازار های  مختلف بین المللی را با برند  اختصاصی نصیب کشورمان کرد؛  زیرا  با این شرایط می توان علاوه بر بهبود وضعیت داخلی مرغداری های کشور علاوه بر اشتغال زایی، افزایش تولید، فرصتهای  پایدار شغلی درآمد زا را نیز برای اقتصاد کشور ایجادکرد.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، یادآورشد: ثبات بازارمرغ نیازمند پیوستگی زنجیره تولید است، اما متاسفانه این زنجیره به نحو شایانی به یکدیگر متصل نمی‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار