مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مرداد
روزنامه‌های امروز اکثراً تحت تأثیر معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مجلس، صفحات اول خود را با تصاویر وزرای پیشنهادی و عناوین مرتبط بسته‌اند. یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های مرتبط در نقد و بررسی افرادی که روحانی برای تصدی وزارتخانه‌ها در نظر گرفته بخش عمده‌ای از مطالب روزنامه‌های امروز است. جز این موضوع مسئله انتخاب شهردار تهران و کاندیداهای آن‌ در تعدادی از روزنامه‌ها موضوع بحث و گفتگو شده است.
کد خبر: ۴۷۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 09 August 2017

روزنامه‌های امروز اکثراً تحت تأثیر معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به مجلس، صفحات اول خود را با تصاویر وزرای پیشنهادی و عناوین مرتبط بسته‌اند. یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های مرتبط در نقد و بررسی افرادی که روحانی برای تصدی وزارتخانه‌ها در نظر گرفته بخش عمده‌ای از مطالب روزنامه‌های امروز است. جز این موضوع مسئله انتخاب شهردار تهران و کاندیداهای در تعدادی از روزنامه‌ها موضوع بحث و گفتگو شده است. آخرین واکنش‌ها به موضوع سلفی نمایندگان با موگرینی نیز در تعداد کمی از روزنامه‌های امروز همچنان موضوع گزارش است.

به گزارش تابناک، روزنامه‌های امروز ۱۸ مرداد در حالی روی پیشخوان مطبوعات می‌رود که بر صفحه نخست آن‌ها تصاویری از ۱۷ وزیر پیشنهادی روحانی برای کابینه دوازدهم نقش بسته است. تصاویری که در کنار تیترهایی اکثراً انتقادی جای گرفته است. نکته جالب‌توجه اینکه تعدادی از روزنامه‌های هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب با انتخاب تیترهایی نسبت به معرفی این ۱۷ نفر برای وزارتخانه‌ها رویکردی انتقادی از خود نشان داده‌اند. روزنامه بهار با انتخاب تیتر «این کابینه چندمیلیونی است؟» در کنار تصویر لیست پیشنهادی وزرا کلمه ۵۰ درصد تغییر را رنگ قرمز مشخص کرده است. تعداد زیادی از فعالان اصلاح‌طلب در نوشته‌های خود در روزهای قبل مطالبه کابینه ۲۴ میلیونی را مطرح کرده بودند.
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز با درج عنوان کابینه خنثی در کنار تصویری از حسن روحانی از زبان نمایندگان مجلس نوشته است: راضی نیستیم. روزنامه اعتماد بارویکردی نرم‌تر تیتر اندکی تغییر را برای این خبر برگزیده و خبر از باقی ماندن گروه سیاسی، ترمیم گروه اقتصادی و تغییر گروه فرهنگی دولت خبر داده است.

اما روزنامه‌های منتقد دولت نیز اکثراً نسبت به معرفی لیست وزرای پیشنهادی در روز گذشته واکنش انتقادی داشتند. سیاست روز با چاپ تصویر کابینه پیشنهادی بارنگ بنفش عنوان تکرار بدقولی را به‌عنوان تیتر این خبر انتخاب کرده است. کیهان با درج خبر معرفی کابینه این سؤال را در تیتر اول خود مطرح کرده است که: آیا وزیران با وعده‌ها همخوانی دارند؟ وطن امروز، اما دست روی نکته‌ای گذاشته است که در کابینه اول دولت روحانی نیز مدت‌ها محل نقد بود. این روزنامه منتقد دولت مسئله میانگین سنی وزیران را این بار با تیتر دولت پیرتر شد برجسته کرده است.

آنچه جالب‌توجه به نظر می‌رسد اینکه جز روزنامه ایران و چند روزنامه میانه‌رو تقریباً اکثر روزنامه‌های هر دو جریان سیاسی نسبت به معرفی لیست کابینه پیشنهادی دوازدهم رویکردی انتقادی داشته‌اند. احتمالاً در روزهای بعد و تا آغاز بررسی کارنامه وزرا در مجلس و برگزاری جلسات رأی اعتماد نقد و بررسی وزرای پیشنهادی در روزنامه‌ها ادامه خواهد داشت.
جز محورهای اصلی روز که از آن یاد شد روزنامه‌های امروز موضوعات دیگری را نیز در گزارش‌ها و یادداشت‌های خود موردتوجه قرار داده و درباره آن‌ها نوشته بودند که در ادامه به‌مرور برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

رابطه سپاه قدس با وزارت خارجه
 روزنامه شرق در شماره امروزش گفتگویی با حسین جابری انصاری معاون عربی وزیر خارجه منتشر کرده و عنوان این گفتگو «رابطه سپاه قدس با وزارت خارجه» را تیتر یک صفحه نخست خود انتخاب کرده است.  جابری انصاری در پاسخ به این سؤال خبرنگار شرق که در سوریه و عراق به‌غیراز وزارت خارجه، سپاه قدس نقش فعالی دارد. به نظر می‌رسد پیش از شما آقای امیر عبداللهیان نقش هماهنگ‌کننده با این نیرو را بر عهده داشت. الآن این هماهنگی را شما انجام می‌دهید؟ وقتی شما پیش آقای اسد می‌روید، شما نماینده جمهوری اسلامی ایران هستید یا سپاه قدس هم دیدار‌ها و هماهنگی‌های مشابهی را دارد؟ می‌گوید: در همه کشور‌ها نهادهای مختلفی در سیاست خارجی تأثیرگذار هستند، ایران هم استثنا نیست. 
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد :
برخی از نهاد‌ها در مسیر عملی سیاست خارجی، تأثیرگذاری خودشان رادارند، اما برای اینکه بتوان یک سیاست معنادار و هدفمند را دنبال کرد، در برخی از قالب‌ها باید هماهنگی صورت بگیرد. اصل طبیعی این است که این هماهنگی در قالب راهبرد کلان کشور و نهادهای جامع ملی که همه نهادهای کشور را در دل خودشان جای دادند، صورت گیرد؛ بنابراین در مسائل منطقه‌ای یک اصول کلی و یک راهبرد کشوری داریم و نهاد جامعی به نام شورای عالی امنیت ملی داریم که همه این نهادهای مؤثر در مسائل سیاست خارجی به شمول وزارت خارجه و دیگر نهادهایی که شما نام بردید، در قالب آن شورا در کنار همدیگر قرار می‌گیرند.
به‌طور طبیعی در سطح مسائل اجرائی تر، شخص وزیر خارجه و مسئولان نهادهای دیگر و همین‌طور معاونان ذی‌ربط در مسائل ریزتر دائماً این هماهنگی‌ها و ارتباطات رادارند. این‌یک امر روزمره است یعنی هیچ روزی نیست که ارتباط و هماهنگی بین نهادهای مؤثر در سیاست خارجی وجود نداشته باشد و به‌هیچ‌وجه این مسئله مربوط به افراد نیست. یعنی یک فرد ویژگی منحصربه‌فردی در این زمینه ندارد، فرد در جایگاهی که قرار می‌گیرد معنا پیدا می‌کند از این لحاظ و به اقتضای جایگاهی که دارد، باید در جزئی از هماهنگی‌ها نقش‌آفرینی کند و این طبیعت معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه است. به دلیل تداخل با مسائل منطقه‌ای به‌طور طبیعی این هماهنگی‌ها و ارتباطات با نهادهای دیگر به‌طور روزمره است.
 وی درباره سفر کوتاهش به قطر و موضوع پیام شفاهی رئیس‌جمهور که حامل آن بود نیز می‌گوید:ما در قالب موضع‌گیری اولیه که در مورد بحران قطر انجام دادیم، نگاه و رویکردمان را نسبت به این بحران اعلام کردیم. در سفری هم که من به قطر داشتم و دیداری که با مقامات این کشور انجام شد، در قالب سیاست کشور، گفت‌وگوهایی با طرف قطری انجام شد. ما در چارچوب اصول سیاست خارجی‌مان با بحران قطر یا با بحران‌های دیگر مواجه می‌شویم، نگاه لحظه‌ای و مرحله‌ای کوتاه‌مدت نسبت به حوادث نداریم. صراحتاً به مقامات قطر گفتم که ما به‌هیچ‌وجه به دنبال ریختن بنزین بر آتش اختلافات شما با همسایگان نیستیم.

رفع حصر؛ موضوع گفت‌وگو با لاریجانی 
 روزنامه همدلی در گزارشی از گفتگوی نمایندگان اصلاح‌طلب پیرامون رفع حصر با علی لاریجانی خبر داده و می‌نویسد: نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از تشکیل کمیته حصر در فراکسیون خود خبر داده‌اند. غلامرضا حیدری، از اعضای فراکسیون امید مجلس از درخواست نمایندگان برای پیگیری موضوع رفع حصر از سوی رئیس مجلس خبر داده است. حیدری به ایلنا گفته: دیروز به همراه تعدادی از اعضای کمیته حصر فراکسیون امید با آقای لاریجانی در این رابطه جلسه‌ای داشتیم و صحبت‌های خوبی مطرح شد. او گفت: در این جلسه همه حضار بر لزوم پیگیری موضوع رفع حصر تأکید داشته و ابراز امیدواری کردند که به‌سرعت این مشکل مرتفع شود. عضو کمیته حصر فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی نیز تأکید کردند که به جد پیگیر موضوع خواهند بود. 
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد :
حیدری درعین‌حال تصریح کرد: نمایندگان حاضر در جلسه از آقای لاریجانی درخواست کردند که محور اقدامات مربوط به موضوع رفع حصر باشد.
قاسم میرزایی نکو عضو دیگر فراکسیون امید هم گفته: با توجه به نگرانی‌هایی که در رابطه با سلامتی محصورین وجود دارد و مسئله رفع حصر در جریان انتخابات نیز بار‌ها به‌عنوان یک مطالبه مطرح شد، تصمیم به تشکیل کمیته‌ای به‌منظور پیگیری این مسئله گرفتیم. او گفت: این در حالی است که این مسئله مسبوق به سابقه بوده و درگذشته نیز به‌ویژه در بحث حصر مرحوم آیت‌الله منتظری شاهد بودیم که اقداماتی انجام و کمیته‌ای نیز تشکیل شد که الحمدالله عملکرد آن موفقیت‌آمیز هم بود و به نتیجه هم رسید. عضو شورای مرکزی فراکسیون امید خاطرنشان کرد: با این حساب هدف از تشکیل این کمیته آن است که از طرق مختلف و به‌دوراز جاروجنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی موضوع را پیگیری کنیم و با جلوگیری از ورود به حواشی بی‌مورد، این مسئله را به نتیجه برسانیم.
نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره اقداماتی که تاکنون در این کمیته انجام‌شده، گفت: نخستین اقدام کمیته حصر این خواهد بود که با رئیس مجلس دیدار کنیم و این مسئله را از طریق رایزنی با آقای لاریجانی به‌عنوان نخستین گام پیش ببریم. او تصریح کرد: البته پیش‌ازاین نیز اقداماتی در این راستا انجام‌شده و یکی از نمایندگان به نمایندگی از آقای عارف دومرتبه با آقای لاریجانی صحبت‌هایی داشته است. عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: نکته دیگر آن‌که به‌هرحال محصوران افرادی مسن هستند و در وضعیت مساعدی به لحاظ سلامت جسمانی نیز به سر نمی‌برند که این موضوع نیز باید موردتوجه قرار گیرد. میرزایی نیکو در پایان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که پیش‌ازاین نیز اقداماتی با محوریت آقای عارف انجام‌شده بود و اکنون نیز این کمیته با این محوریت فعالیت خواهد کرد.
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس هم در همین رابطه به ایسنا گفته: کمیته پیگیری مطالبه رفع حصر فراکسیون امید دیروز ظهر با آقای لاریجانی دیدار و گفت‌وگو کردند تا بتوان از این طریق راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد. وی افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها بر ضرورت وحدت تأکید کردند چراکه آنچه باعث اقتدار و قدرت کشور می‌شود انسجام داخلی است و هر چه انسجام وجود نداشته باشد کشور دچار ازهم‌پاشیدگی خواهد شد و قدرت کشور تضعیف می‌شود.

درخواست عجیب جدیدی برای استیضاح قالیباف
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با ادعای ورود برخی تخلفات در واگذاری زمین برای ساخت بیمارستان مغز پرفسور سمیعی خواستار استیضاح شهردار تهران شد.
 کیهان در گزارشی با عنوان درخواست عجیب جدیدی برای استیضاح قالیباف نوشت: عباس جدیدی دیروز در نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه رسانه و مطبوعات کشور بر این نکته تأکید کرد که تعصبات بی‌جا تحجر به بار می‌آورد.
وی همچنین درباره نحوه بیان برخی مسائل توسط خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: ضرب‌المثل و شعر جزو ادبیات ماست و شاید برخی از مطالبی که داشتم برداشت‌های منفی کنند.
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد :
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران همچنین بابیان اینکه شاید گاهی از ضرب‌المثل‌هایی که استفاده می‌کنم تعبیر اشتباهی شود، گفت: این نشان‌دهنده آن است که از فرهنگ اصیلمان فاصله گرفته‌شده است. این در حالی است که در چند سال اخیر با ادبیات گویشی من بسیاری آشنا هستند و من گاهی با ادبیات جلال آل احمد سخن می‌گویم تا سخن به‌خوبی منعقد شود. 
جدیدی با تأکید بر ضرورت حفظ احترام توسط جوانان گفت: جوان که بی‌ادب باشد به پیری رسد عجب بشری است.
وی بابیان این جمله که من مخلص بزرگان هستم گفت: سرمایه ما بزرگ‌تر‌ها و ریش‌سفید‌ها هستند و اگر سؤالی از مسئولی می‌شود این نشانه بی‌احترامی نیست، بلکه به دلیل جایگاه من در حوزه نظارت است.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در ادامه بابیان اینکه در دوران پایانی فعالیت مدیریت شهری و شورای شهر قرار داریم، از درخواست خود برای استیضاح شهردار تهران خبر داد.
به گفته جدیدی شهرداری تهران در واگذاری زمین به خیریه امام رضا برای احداث بیمارستان پرفسور سمیعی تخلفاتی انجام داده و در این واگذاری و صدور مجوز و ساخت آن تخلفاتی واقع‌شده است، همچنین جدیدی با عنوان این نکته که عدم رعایت ضوابط و مقررات جامع و تفصیلی شهر تهران در برخی مناطق ازجمله دلایل دیگر وی برای طرح درخواست استیضاح است، خواستار استیضاح قالیباف شهردار تهران شد.
در ادامه این جلسه ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و شوراهای شهرداری تهران جهت پاسخ به اظهارات عباس جدیدی طی سخنانی درخواست وقت کرد و با اظهار تعجب از درخواست عباس جدیدی در خصوص استیضاح شهردار تهران گفت: قانون انتخابات شورا‌ها بر این نکته تأکید دارد که استیضاح شهردار مبتنی بر برخی اقدامات است. در ابتدا تذکر به شهردار سپس طرح سؤال از شهردار و در صورت عدم قانع شدن از پاسخ‌های شهردار در فرصت ۱۰ روزه‌ای که به شهردار می‌دهد، شورای شهر باروی دوسوم اعضا می‌تواند استیضاح شهردار را مطرح کند.
وی خطاب به عباس جدیدی گفت: شما که خود می‌گویید رشته حقوق خوانده‌اید ای‌کاش از من به‌عنوان یک بی‌سواد، اما فردی باتجربه سؤال می‌کردید تا من این روند قانونی را به شما بگویم.

منشا نفوذ زنجانی به بانک ملت که بود؟
 اعتماد در گزارشی از دهمین جلسه دادگاه اتهامات متهمان نفتی نوشت: دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده نفتی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد و این بار هم حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نفتی با حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات روز گذشته خودپرداخت. او که سابقه ٣٠ سال کار در وزارت اطلاعات را داشته است، دیروز بازهم به پاسخگویی به امضاهای دردسرسازش پرداخت؛ امضایی که با آن، سود کلان ٨٤ میلیون یورویی را نصیب بابک زنجانی کرد، همچنان محور بحث در جلسات شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب است. فلاح هروی در توضیح چگونگی امضای خود درفروش سهام بانک FIIB به بانک ملت گفت: «بنده فقط یک امضای بدون توجه و یک اشتباه بی‌ربط در این تفاهم‌نامه داشتم و هیچ صورت‌جلسه‌ای را امضا نکرده بودم. اگر عنصر مؤثری درفروش این سهام به بانک ملت بودم باید در خرید و بازپس‌گیری سهام هم حاضر می‌شدم درحالی‌که قرارداد خرید سهام را امضا نکردم. در کیفرخواست متوجه شدم بابک زنجانی از فروش این سهام ٨٤ میلیون یورو سود برده است، چون او بعد از فروش سهام در نامه‌ای به من اعلام کرده بود که ١٠ میلیون یورو سود کرد و ٥ میلیون یورو از آن سهم من خواهد بود. نماینده دادستان روز گذشته گفت: پنج میلیون یورو بابت کارمزد گرفته‌ام که این مردود است.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد :
رئیس شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب با قرائت نامه زنجانی خطاب به فلاح هروی ادامه داد: بابک زنجانی در پاسخ به نامه شما نوشت: «آقای دکتر حتماً شما را جو گرفته است که این مطالب را گفته‌اید. برای یادآوری اعلام می‌کنم تا بدانید همیشه از طرف من بوده نه از طرف شما، از حلال و حرام صحبت می‌کنید؟ من بیشتر از شما اعتقادات دارم؛ به اطرافتان نگاه کنید منزل شهرک غرب را در زمان بی‌پولی به شما هدیه کردم. ویلای کیش را درزمانی که چک داشتم هدیه کردم، خودروی بنز را هم که برای خودم بود به شما دادم، همچنین ٤ میلیون دلار سرمایه برای شرکتی که در آن هستید، یک میلیارد هدیه به فرزندتان که سربلندتان کنم و ١٠ میلیارد پول نقدی که گرفتید.»
‎قاضی از متهم پرسید: چرا بابک زنجانی به شما پول داده؟ که متهم پاسخ داد: دلش خواست. قاضی مقایسه گفت: شما که می‌دانستید این پول حرام است. آیا بابک زنجانی دلش خواسته از اموال بیت‌المال، محرومان و کپرنشینان به شما پول بدهد و شما دلت خواسته پول را بگیری؟ مگر عرق جبین بابک زنجانی بود. دستگاه قضایی اجازه نمی‌دهد چیزی از بیت‌المال در اموال شما باشد. اختصاص ٥ میلیون یورو از اقاریر شما برای فروش سهام به بانک ملت است. متهم گفت: ٥ میلیون یورو معادل ١٥ میلیارد تومان می‌شود، اما چرا در حساب‌های بابک زنجانی ٦ میلیارد تومان نوشته‌شده است؟ که نماینده دادستان پاسخ داد: تهاتر یک اصل اولیه است ٦ میلیارد تومان را برای شما منظور کرده‌اند و مانده بدهی شما ١٤ میلیارد است.

شناسایی نقاط پر سرقت کشور توسط پلیس
 ابتکار نوشت: معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا از تهیه نقشه جغرافیای سرقت خبر داد و گفت: نقاط پر سرقت در سطح کشور شناسایی می‌شود.
سرهنگ رضا مؤذن درباره شناسایی نقاط پر سرقت در سطح کشور اظهار کرد: از مدت‌ها قبل نسبت به شناسایی نقاطی که سرقت در آن‌ها فراوانی بیشتری داشته اقدام کردیم که این دسته‌بندی از استان‌های دارای بیشترین سرقت آغازشده و تا سطح شهر‌ها و محله‌ها ریزتر شده است. وی بابیان اینکه در قرارگاه مبارزه با سرقت این اقدامات انجام می‌شود، ادامه داد: ما اطلاعات این نقاط را داشته و امکانات خود را متناسب با آن فراهم می‌کنیم به‌عنوان‌مثال در منطقه‌ای که «جرم سرقت» وقوع بیشتری داشته ما نیز تعداد گشت‌ها و نیروهای مراقبتی خود را افزایش می‌دهیم. معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا بابیان اینکه فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت تا پایان امسال ادامه دارد، گفت: این قرارگاه دستاوردهای خوبی داشته و درباره فعالیت آن در سال آینده تصمیم قطعی گرفته نشده، اما تا پایان امسال فعالیت خواهد کرد.

ماجرای جدایی فتاح و احمدی‌نژاد
 روزنامه آرمان امروز در گزارشی نوشت: رئیس کمیته امداد درباره رفاقت و جدایی‌اش از احمدی‌نژاد گفت: سابقه رفاقت و دوستی من و آقای احمدی‌نژاد به زمان انقلاب برمی‌گردد؛ به‌هرحال در دولت نهم ایشان رئیس‌جمهور منتخب مردم بودند که شعارهای ایشان موردپسند مردم بود؛ لذا آن زمان پس از دعوتی که از بنده شد و با توجه به شناختی که از ایشان داشتم، آن مسئولیت را پذیرفتم و سعی کردیم واقعاً کار فنی مربوط را انجام دهیم، ولی اینکه چرا این همکاری ادامه نداشت، توافق دو طرف بود. 
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد :
تسنیم نوشت؛ پرویز فتاح افزود: یک توافق نانوشته بود که یک سال قبل از اتمام دولت نهم هم من می‌دانستم و هم ایشان، و من این موضوع را به خیلی از اطرافیانم هم نگفته بودم؛ لذا تفسیر خاصی نمی‌خواهد. به‌هرحال در دولت جدید هم برخی از وزرای سابق، از بدنه دولت جدا می‌شوند که یا بنا به خواست وزراست یا رئیس‌جمهور؛ هیچ ایرادی هم نمی‌شود گرفت. وی ادامه داد: من و آقای احمدی‌نژاد هم به‌صورت حاشیه‌دار و مسئله‌دار جدا نشدیم؛ خیلی طبیعی؛ ایشان مراسم گرفتند از ما تقدیر کردند؛ حتی در دولت دهم و در مقاطعی هم چند مرتبه از من دعوت کردند که به دولت برگردم؛ خاطرم هست یک‌بار هم در سال ۸۹ حکم برای من زدند، یا به‌عنوان اعزام من به‌عنوان سفیر ایران در چین تمام اقدامات انجام شد یا برای راه‌آهن و مشاور و قائم‌مقام وزارت راه برای بنده حکم کتبی دادند یا برای تأمین اجتماعی. به‌هرحال از طرف ایشان لطف و درخواست بود، ولی من، چون در بنیاد تعاون و قرارگاه سازندگی مسئولیت گرفته بودم و روحیه برگشت به دولت را نداشتم، علاقه‌مند نبودم؛ یعنی روابط ما با آقای احمدی‌نژاد ادامه داشت و این‌طور نبود که ما با دلگیری و اوقات‌تلخی از هم جداشده باشیم.

کردستان زیر چرخ نفت‌کش‌ها
 روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی از تأثیر منفی ترانزیت نفت‌کش‌ها در محیط‌زیست کردستان نوشت:مدیرکل محیط‌زیست کردستان در آخرین اظهارنظر خود درباره داستان تردد و واژگونی تانکرهای عراقی در جاده‌های استان کردستان اعلام کرده بود که یکی از معضلات محیط‌زیست استان، واژگونی هرروزه تانکرهای حامل مواد سوختی عراقی در این استان به شمار می‌رود. عبدالوحید ریاضی فر با اشاره به لزوم مدیریت و ساماندهی هرچه سریع‌تر این معضل جدی در استان کردستان که محیط‌زیست را به‌شدت تهدید می‌کند، گفت: متأسفانه واژگونی این خودرو‌ها موجب آلوده شدن منابع آبی و خاکی استان شده است. انتظار می‌رود پلیس‌راه استان به‌طور موقت و تا ارائه یک راهکار مناسب و اصولی در نقاط حادثه‌خیز و خطرناک، حضور فیزیکی بیشتری داشته باشند تا شاهد کاهش وقوع حوادثی که منجر به آلودگی منابع آبی و خاکی می‌شود، باشیم.
عناوین اخبار روزنامه وقایع اتفاقیه در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد :
 داستان تردد تانکرهای عراقی در میان اعتراض‌های مستمر و منظم صورت گرفته از سوی بخش‌های مردمی و دولتی همچنان ادامه دارد ولی متأسفانه در این میان، دود این معضل به چشم محیط‌زیست کردستان می‌رود و مردم همچنان با نگرانی این وضعیت را دنبال می‌کنند. طبق اطلاعات و آمار رسمی از مبادی ورود و خروج تانکرهای حامل سوخت فسیلی از مرز باشماق مریوان در هر ۲۴ ساعت، بین ۲۰۰ - ۱۸۰ دستگاه تانکر از این مرز وارد می‌شوند و دست‌کم نیمی از این تعداد در برگشت با خود مازوت برای تحویل به کشور عراق حمل می‌کنند. درمجموع در ۲۴ ساعت به‌طور متوسط ۲۸۵ تانکر پر از مواد فسیلی در مسیری به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر به‌صورت شبانه‌روزی در داخل استان تردد می‌کنند. هریک از این تانکر‌ها حاوی ۳۷ هزار لیتر مواد نفتی (فسیلی) است. این عدد و رقم برای ۲۴ ساعت است و نشان می‌دهد در طی ماه و سال چه خطر بزرگی در کمین منابع آبی و اراضی و خاک این استان است. اگر ضریب غیر‌استاندارد، کوهستانی و صعب‌العبور بودن را به آن بیفزاییم، پیش‌بینی واژگونی بخشی از این تانکر‌ها فاجعه زیست‌محیطی است که حداقل طی ۱۵ سال اخیر بار‌ها رخ‌داده است.

کلیددار تهران چه کسی می‌شود؟
شهروند در گزارشی از آخرین اخبار مربوط به انتخاب شهردار تهران توسط شورای پنجم نوشت: گزینه‌های پیشنهادی ٢١ عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران برای شهرداری پایتخت، با روندی دموکراتیک غربال شدند و به نظر می‌آید اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پس از بررسی سخنان و برنامه‌های نامزد‌ها در جلسه امروز، کلیددار تهران در جلسه فردا و برای چهار سال آینده انتخاب خواهد شد. حالا ٥ گزینه برای شهرداری تهران مطرح‌اند، گزینه‌هایی که البته حضور یکی‌شان در ادامه با اماواگرهایی روبه‌رو شده است. عصر دیروز بود که «حجت نظری» یکی از اعضای منتخب شورای پنجم در توییترش نوشت: «محمدعلی افشانی، نامزد حزب اعتماد ملی برای تصدی سمت شهرداری تهران، جهت حفظ همدلی و انسجام درونی اصلاح‌طلبان از ادامه مسیر انصراف داد.» و بعدازآن گفته شد که «محمدعلی افشانی»، استاندار فارس و یکی از کاندیداهای شهرداری در نامه‌ای به رئیس سنی شورای پنجم از ادامه کاندیداتوری خود استعفا کرده تا گزینه‌های نهایی به چهار نفر برسند؛ «محمدعلی نجفی»، «محسن مهر علیزاده»، «حسین مرعشی» و «الهه کولایی». اما پس‌ازآن شنیده شد که افشانی استعفا نکرده بلکه خواسته است انتخاب شهردار تهران دومرحله‌ای باشد نه تک‌مرحله‌ای و در غیر این صورت، تهدید به استعفا کرده است.
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز چهارشنبه ۱۸ مرداد : مردان میانه‌رو؛کلیددار تهران چه کسی می‌شود؟؛اصفهانی‌ها مشترکان نمونه برق؛تومور اقتصادی؛مسئوليت‌پذيري نهادهاي رسمي؛پیام رئیس هلال‌احمر به مناسبت روز خبرنگار؛هلال ایران؛ نمونه بارز ارایه‌کننده خدمات متمرکز و سریع؛تأکید بر نقش ارزشمند مادران شهدا در تربیت شایسته فرزندان ؛
درباره برنامه شورای پنجم برای انتخاب شهردار در جلسه فردا، «علی اعطا» عضو منتخب شورا، از رأی‌گیری نهایی در ظهر پنجشنبه خبر داده است: «در روزهای چهارشنبه (امروز) و پنجشنبه ١٨ و ١٩ مردادماه پس از ارائه گزارش‌های کاندیداهای شهرداری تهران در جمع منتخبان شورای شهر پنجم، شهردار تهران مشخص خواهد شد.»
بر اساس گفته‌های این منتخب مردم تهران، در جلسه امروز و فردا، کاندیداهای شهرداری تهران در زمان مشخص‌شده که به‌صورت قرعه‌کشی تعیین‌شده است، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند: «صبح چهارشنبه از ساعت ٨ تا ١٢: ٣٠ به ترتیب محمد‌علی نجفی و الهه کولایی برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد. همچنین برای بعدازظهر روز چهارشنبه نیز از ساعت ١٤ تا ١٦ آقای افشانی برنامه‌های خود را در جمع اعضای منتخب شورای شهر پنجم ارائه خواهد داد.» اعطا این سخنان را دیروز به خبرگزاری «ایسنا» گفت که ساعتی پس از اعلام این برنامه، افشانی در نامه‌ای به رئیس موقت شورا از کاندیداتوری استعفا کرد که «حجت نظری»، عضو هیئت‌رئیسه موقت و سنی شورای شهر پنجم در توییتر خود این استعفا را تأیید کرد و درباره آن نوشت: «محمدعلی افشانی، نامزد حزب اعتماد ملی برای تصدی سمت شهرداری تهران، جهت حفظ همدلی و انسجام درونی اصلاح‌طلبان از ادامه مسیر انصراف داد.» پیش‌ازاین قرار بود که در جلسه فردا و از ساعت ٨ تا ١٠ مرعشی و ١٠: ٣٠ تا ١٢ هم مهر علیزاده به بیان برنامه‌های خود بپردازند که به نظر می‌آید با استعفای افشانی این برنامه هم دچار تغییر شود. آن‌طور که اعطا گفته شهردار تهران در جلسه فردا به‌طورقطع انتخاب خواهد شد: «به‌محض پایان اعلام برنامه‌های کاندیداهای شهرداری تهران بلافاصله رأی‌گیری صورت گرفته و یک نفر به‌عنوان شهردار تهران مشخص خواهد شد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار