این موضعگیری درست زمانی مطرح شد که هنوز دود ناشی از سوختن عرصه های جنگلی و طبیعی نقاطی از استان فروکش نکرده بود ،موضعگیری عجیبی که می تواند مصداق همان ضرب المثل " دم خروس وقسم حضرت عباس تلقی شود .
کد خبر: ۴۷۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 09 August 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::این روزها به نام روز خبرنگار نامگذاری شده وبازار پیامهای تبریک این روز ونشست های خبری برای تجلیل از فعالان عرصه اطلاع رسانی واهل قلم حسابی داغ شده ودر یک کلام این بازار گرم تبریک وتهنیت ها وتقدیرهای مدیران ، حسابی سر اصحاب رسانه استان را شلوغ نموده است .

از این موضوع بگذریم که تلاش خبرنگاران و مجاهدت های خاموش وبی منت آنان در راستای زودون غبار جهل و بی خبری و فریاد رسای مردم شدن تا چه اندازه سخت وطاقت فرساست و این تجلیلها و قدردانی ها تا چه اندازه عزم خبرنگاران را در پرداختن به رسالت خود راسخ تر می کند ،از سویی هم خبرنگاران وفعالان رسانه ای بخاطر این به یاد بودنها هم خوشحالند و هم متقابلا سپاسگزار .ولی با این وجود ما در روز خبرنگار هم براحتی از کنار برخی عملکرد وموضعگیری ها عبور نخواهیم کرد.

در هفته جاری و درمیانه بازار گرم تجلیل از خبرنگاران ، اتفاق تلخی نظیر وقوع آتش سوزی در برخی نقاط جنگلی استان و بدنبال آن موضع گیری عجیب مدیر کل منابع طبیعی استان وغیر واقعی خواندن اخبار واطلاع رسانی رسانه ها ،موضوعات ساده ای نبود که تنها بخاطر شیرینی این روز بتوانیم بر آن چشم بسته یا براحتی  عبور کنیم.

همه ما میدانیم که کار حفاظت وصیانت از جنگلها وعرصه های طبیعی بر عهده اداره منابع طبیعی ویگان حفاظت از جنگلهاست . اصلا این سازمان و پرسنل آن حقوق می گیرند تا فقط و فقط به وضعیت منابع طبیعی از جنگل ودشت گرفته تا مراتع آن رسیدگی و از آنان در مقابل عوامل مخرب انسانی وغیرانسانی حفاظت وصیانت نمایند.

مامورین این سازمان وظیفه دارند در قبال ماموریتی که به انان محول شده است، با بهره گیری از تمام ظرفیتها تنها به وظیفه خود اندیشیده وبا بکارگیری بهترین ،به صرفه ترین و موثرترین راه ، بهبود وضعیت عرصه های طبیعی و جنگلی و حفاظت از انها در مقابل عوامل پیش گفته را در دستور کار قرار دهند.

حال ممکن است بهترین راه برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده برای انجام ماموریت آنان ،استفاده از شیوه های فرهنگی و اطلاع رسانی برای پیشگیری از تخریب منابع طبیعی باشد، یا استفاده از ظرفیتهای مردمی وسازمانهای مردم نهاد ویا افزایش حفاظت فیزیکی از عرصه های طبیعی از طریق بکارگری نیروهای بیشتر .

براین اساس منطق حکم می کند مامورین این سازمان در مقابل قصور و سهل انگاری، در انجام وظیفه شان مسئول باشند وبجای پذیرش مسئولیت راه فرافکنی و اتهام زنی به دیگران را در پیش نگیرند

برهمگان روشن است که این سالها به هردلیلی وقوع آتش سوزی در جنگلهای زیبای استان به عنوان یک آسیب جدی در اضمحلال این عرصه های زیبای خدادادی مطرح بوده و چشم بستن بر این حقیقت اظهر من الشمس چیزی شبیه به انکار  خورشید در روز روشن است .

در همین هفته جاری وقوع دو آتش سوزی همزمان در جنگلها ومراتع کوه لنه در شهرستان چرداول و منطقه جنگلی بوستانه ملکشاهی در صدر اخبار رسانه های استان و شبکه های اجتماعی استان قرار گرفت واین اطلاع رسانی به موقع توانست سیل مشتاقان و دوست داران طبیعت را روانه جنگ با شعله های آتش نماید.

بگذریم که در هردو منطقه چه اندازه از عرصه های طبیعی و جنگلی در آتش خاکستر شد و فرمانداران این شهرستان سطح تخریب را چه میزان اعلام کردند !؟ اما نکته جالبتر از همه اینها موضع گیری عجیب مدیرکل منابع طبیعی استان در غیر واقعی خواندن اخبار رسانه های استان در اعلام این آتش سوزیها و هدفدار خطاب نمودن انها بود!

"رضا احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در روزهای اخیر از سوی رسانه های مجازی به طور مکرر خبرهایی در خصوص وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع نقاط مختلف استان ایلام منتشر می شود که واقعیت ندارد."

این موضعگیری درست زمانی مطرح شد که هنوز دود ناشی از سوختن عرصه های جنگلی و طبیعی نقاطی از استان فروکش نکرده بود ،موضعگیری عجیبی که می تواند مصداق همان ضرب المثل " دم خروس وقسم حضرت عباس تلقی شود .

جناب آقای مدیرکل بیشتر از همه می دانند که منابع طبیعی استان از ظرفیت نیرویی چشمگیری برای مهار آتش سوزی ها برخورد ار نیست و اگر یاری مردم طبیعت و حساسیت آنان به عرصه های طبیعی نبود ،تا کنون از جنگلهای استان چیزی جز خاکستر باقی نمانده بود.

واین را هم به خوبی می دانند که این ظرفیت بزرگ مردمی وایجاد هیجان در آنان بمنظور مهار آتش سوزی ها ،ثمره تلاش فعلالان رسانه های و شبکه های اجتماعی است . لذا بهتر است بجای رد اصل موضوع و اتهام زنی به رسانه ها وفعالین شبکه های اجتماعی که به نوعی پاک کردن صورت مساله تلقی می شود ،به فکر راه اندازی وتقویت شبکه های اجتماعی باشند تا ازاین منظر هم بتوانند آگاهی مردم در خصوص صیانت از عرصه های طبیعی را بالا برده وهم در مواقع نیاز از مردم استمداد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار