در25 کیلومتری شمالغربی شهر پهله در میان ارتفاعات کوه ته نرمه قلعه ای بزرگ قرار گرفته که در نگاه اول آدمی را به شگفتی و تحسین سازندگانش وا می دارد.
کد خبر: ۴۷۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ 12 August 2017
به گزارش تابناک ایلام؛ این اثر باشکوه در محدوده داخلی کوه قرار گرفته و با وسیله نقلیه صعب العبور و غیرقابل دسترس است و از سمت پهله دارای راه مالرو یا (کوچرو) است در دامنه این اثر زیبا یک رودخانه فصلی وجود دارد که 100متر از آن فاصله دارد.

کارشناس ارشد باستان شناسی در این خصوص گفت: در اواخر دوران ساسانی شاهان این سلسله و حکام محلی آنان اقدام به ساختن برخی قلاع نظامی در ارتفاعات صعب العبور کردند که قلعه انجیر در امتداد قلعه شیاخ نمونه ای زیبا از قلعه سازی ساسانیان و از شاهکارهای معماری نظامی – دفاعی ساسانی به شمار می رود.

فرج فاضلی رئیس اداره میراث فرهنگی دهلران اظهار داشت: به دلیل وجود درختان انجیر فراوان در گذشته در اطراف قلعه و کوه ته نرمه این قلعه به قلعه انجیر نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: طول این قلعه 400 متر و عرض آن 300 متر است و بیش از 120 هزار مترمربع وسعت دارد و در سالم ترین جاهای این قلعه  ارتفاع دیوارهای آن به 6 متر می رسد.

 فاضلی بیان داشت: در داخل باروی آن بقایای اتاقهای مستطیل و مربع شکل با ابعاد مختلف با طاق قوسی وجود دارند که به جهت استراحت سربازان ساخته شده اند به طوری که  اتاقهای موجود دارای طاقچه های متعدد با تاق قوسی شکل هستند.

وی افزود: قلعه دارای برج های زیادی بوده که در حال حاضر بقایای سه برج موجود است که به ارتفاع 7 متر و قطر دیواره 2 متر روی دیوارهای قلعه روزنه هایی برای تیرانداری کمانداران تعبیه شده است.

وی گفت: از روی ارتفاعات مشرف به قلعه انجیر با چشم مسلح قلعه شاخ به فاصله 15 کیلومتر (در خط مستقیم) به خوبی دیده می شود که بدون شک بیانگر نوعی ارتباط سیاسی و اجتماعی بین این دو قلعه بوده است.

فاضلی گفت: با توجه به مصالح به کار رفته، سیستم ساخت، سفال های سطحی، مقایسه با قلعه شاخ و ... این قلعه متعلق به اواخر دوران ساسانی است که احتمالا در قرون اولیه اسلامی هم مورد استفاده قرار گرفته است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار