رئیس ادارراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران از تعیین عرصه و حریم سه تپه تاریخی در این شهرستان توسط سه هیئت باستان شناسی اعزامی از مرکز خبر داد.
کد خبر: ۴۷۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 16 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛  فرج فاضلی اظها کرد: سه هیئت باستان شناسی در شهر دهلران برای انجام سه پروژه تعیین عرصه و حریم تپه های تاریخی در این شهرستان مستقر شدند.
 
وی افزود: با توجه به اهمیت مطالعات باستان شناسی در محدوده طرح سامانه گرمسیری ، تپه های موسیان – عقرب – نعیری از تاریخ ۱۸ مردادماه لغایت ۱۸ شهریور تعیین عرصه و حریم می شوند.
 
فاضلی ضمن بیان اینکه تعیین عرصه و حریم این آثار بخشی از مشکلات حفاظتی و اداری این تپه ها را مرتفع می سازد، اظهار داشت: دشت دهلران در باستان شناسی پیش از تاریخ ایران دارای اهمیت ویژه ای بوده و در سالهای پیشین در شش تپه موسیان ، علی کش ، فرخ آباد ، چغا سفید ، بیات و سبز از طرف باستان شناسان بنام دنیا کاوش صورت گرفته است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دهلران اضافه کرد: تپه عقرب در شهرستان دهلران واقع شده است با توجه به گونه های متنوع سفال بدست آمده در این تپه مربوط یه دوران پیش از تاریخ می باشد.این تپه به شماره۱۳۴۹۶ مورخ ۸۴.۰۷.۰۶در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
او همچنین در معرفی  تپه نعیری افزود : یکی از تپه های پیش ازتاریخ دهلران است که به شماره ۹۵۲۵ مورخ ۸۲.۰۵.۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.در سطح این تپه ابزارها و تراشه های سنگی چخماق وسفال های منقوش بدست آمده است.
 
فاضلی ادامه داد: تپه موسیان: یکی از بزرگترین ومهمترین تپه های باستانی دشت دهلران است . تپه موسیان در سال ۱۹۰۳ توسط هیأت فرانسوی و در سال ۱۹۶۳ توسط هیأت آمریکایی کاوش شد.بر اساس یافته های بدست آمده در سطح تپه قدمت تپه مذکور دوران پیش از تاریخ می باشد.این تپه به شماره ۲۹۷۹ و در تاریخ ۷۹.۱۱.۰۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است./م
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار