کد خبر: ۴۷۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 18 August 2017



دین اسلام تأکید بسیاری بر رسیدگی به امور خانواده و به خصوص همسر کرده است و اهل‌بیت(ع) ثواب‌های زیادی را برای آن بر شمردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رسیدگی به امور خانواده و به خصوص همسر از جمله موضوعاتی است که دین اسلام تأکید بسیاری بر آن کرده و در این باره خداوند آیات متعددی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم اختصاص داده است. همچنین اهل‌بیت(ع) سفارشات متعددی به شیعیان‌شان نسبت به این موضوع ارائه داده‌اند و ثواب‌های زیادی را برای آن بر شمردند.

به عنوان نمونه پیامبر گرامی اسلام ضمن سفارشات‌شان به امیرالمؤمنین(ع) درباره اهمیت همسرداری فرمود:

«یا على یک ساعت خدمت کردن در خانه از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره بهتر است. خدمت کردن به عیال از آزاد کردن هزار بنده و هزار جهاد و عیادت هزار بیمار و شرکت در هزار نماز جمعه و شرکت در هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه گرفتن هزار اسیر در راه خدا بهتر است ...» (جامع الأخبار ص: 103-102)

بر این اساس اهمیت خدمت‌رسانی به خانواده و به خصوص همسر تا حدودی مشخص می‌شود. شاید یکی از دلایل این تأکیدات، جایگاه خانواده در نظام الهی در راستای نظام‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی باشد؛ زیرا جامعه اسلامی زمانی می‌تواند به اهداف آرمانی خود دست یابد که افراد صالح در آن رشد کنند و بهترین مکان برای تربیت افراد صالح، محیط خانواده است که در این بین زنان جایگاه والایی دارند. لذا هر اندازه محیط تربیتی و اخلاقی در خانواده بیشتر رعایت شود، زمینه‌های رشد اعضا را بیشتر فراهم می‌کند.

متن حدیث:
 
یَا عَلِیُّ سَاعَةٌ فِی خِدْمَةِ الْعِیَالِ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِیَادَةِ مَرِیضٍ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ یُشْبِعُهُمْ.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار