افکار عمومی چشم به تصمیم مروارید دوخته است؛
پاسخگویی و حضور در محافل مردم، ایلات، طوایف، سیاسیون و نخبگان، مروارید را به چهره ای مردمی و همیشه در دسترس تبدیل کرده و به طور حتم استاندار بعدی ایلام با چالشی به نام ارتباط گسترده با مردم مواجه خواهد بود.
کد خبر: ۴۸۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴ 02 September 2017
تابناک ایلام سعید بگنظری ::14 مهرماه سال 1392 مهندس محمدرضا مروارید با رای هیات دولت به عنوان بیست و دومین استاندار ایلام منصوب و 13 روز پس از آن بر صندلی استانداری جلوس کرد.
 
استقبال از این تصمیم هیات دولت، جمعیت زیادی را از طیف های فکری گوناگون راهی سالن معارفه مروارید کرده بود؛ به گونه ای که برای نخستین بار، سالن اجتماعات فنی و حرفه ای ایلام جایی برای نشستن نداشت و بسیاری از مردم در بیرون از سالن در جریان جزئیات این معارفه قرار میگرفتند؛ اکنون پس از گذشت قریب به 4 سال از آن روز، وی کماکان توانسته است محبوبیت خود را در بین مردم حفظ و در مواردی نیز این محبوبیت را ارتقاء دهد.
 
مروارید در اولین نشست شورای اداری استان که به ریاست وی تشکیل شد، از میزان اندک اعتبارات استان گلایه و آن را کمتر از اعتبار یک ساختمان دانست (اعتباری حدود 300 میلیارد تومان) و شرط بقاء مدیران کل در ادارات را علاوه بر همراهی دولت، جذب حداکثری اعتبار از مرکز و وزارت خانه ها اعلام کرد.
 
با این تدبیر، اعتبارات عمرانی استان از 300 میلیارد تومان سال 91 اکنون سالانه به حدود هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده است.
 
دعوت گسترده از سرمایه گذاران و مسئولین ارشد، دیدارهای ممتد و متعدد با شخصیت های سیاسی و اقتصادی، دیدار و رایزنی با روسای جمهور و مجلس، وزیران و روسای سازمان ها و حتی دعوت و میزبانی از سفیر اتریش در ایلام، چهره ای متفاوت از محمدرضا مروارید را به ایلامیان عرضه میکرد به گونه ای که تا پیش از این، هیچگاه شاهد این حجم از ارتباط و پیگیری امورات از سوی مسئولین نبوده ایم.
 
مروارید با شناخت ظرفیت های ایلام از همان ابتدا با برنامه ریزی لازم در جهت بالفعل کردن آنها گام برداشت؛ بخش های نفت و گاز از مهمترین مزیت های ایلام بودند که وی بیشترین زمان و انرژی خود را به ارتقاء آنها تخصیص داد.
 
تمرکز بیست و دومین استاندار ایلام در راه اندازی و به بهره برداری رساندن میدان نفتی آذر که در آینده نزدیک روزانه 100 هزار بشکه نفت خام از آن استحصال میشود؛ شروع به کار میدان نفتی چنگوله که در مرحله بسته شدن قرارداد است؛ اخذ مجوز، راه اندازی و آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه گاز دهلران؛ پروژه ان جی ال دهلران؛ فاز دوم و سوم پتروشیمی ایلام؛ فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام؛ پتروشیمی مهران و کلنگ زنی پتروشیمی دهلران سبب شده تا اکنون ایلام از نظر تولید نفت و گاز، سومین استان کشور باشد و کارشناسان چشم انداز روشنی را برای آینده این استان پیشبینی کنند.
 
موضوع دیگری که بیشترین انرژی مروارید و مجموعه مدیریتی وی را جذب خود کرد، حوزه کشاورزی ایلام بود.
 
کارشناسان معتقدند در هر هکتار زمین آبی و مستعد کشاورزی حدود 3 نفر _بسته به محصول کشت شده_ میتوانند اشتغال ایجاد کند؛ استان ایلام از ابتدای پی بردن بشر به فواید کشاورزی تا سال 1392 دارای 70 هزار هکتار زمین آبی بود. مروارید با توجه به تجربیات و شناختی که از ایلام داشت، میدانست که ظرفیت این استان در این بخش بسیار بیش از شرایط موجود است و در این راستا نیز جلسات متعدد و مکرری با کارشناسان و خبرگان این حوزه برگزار کرد تا راه های بهبود وضعیت کشاورزی ایلام را شناسایی و در جهت رفع آنان اقدام کند.
 
استفاده از منابع آبی سد کرخه، ایجاد و راه اندازی ایستگاه های پمپاژ و اجرای گام به گام سامانه گرمسیری از مهمترین اقدامات مدیریت ارشد استان برای افزایش سهم ایلام در تولیدات کشاورزی کشور بود؛ به نحوی که تا پایان امسال وسعت زمینهای آبی استان به بیش از 200 هزار هکتار خواهد رسید و سهم عمده ای در ایجاد اشتغال برای ایلامیان خواهد داشت؛ حال اگر هر هکتار زمین آبی فقط برای "یک نفر" اشتغال ایجاد کند، بالغ بر 130 هزار نفر از ایلامیان در این حوزه مشغول به فعالیت خواهند شد.
 
دومین استاندار بومی ایلام به خوبی میدانست که مهمترین عامل توسعه "راه" است و در این حوزه هم تمام انرژی خود را به کار گرفت و با استفاده از تجربیات خود و تیم مدیریتی اش توانست تمام مجوزهای لازم برای اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور را اخذ و به دنبال سرمایه گذار اجرای این پروژه مهم و تاریخی باشد و علاوه بر این پیمانکاران و سرمایه گذاران را در اکثر محورهای مواصلاتی استان مشغول به فعالیت کرد تا تغییرات چشمگیری را در جاده های آسفالته ایلام ایجاد کند.
 
وی اگرچه در ابتدای ورودش به ایلام با رایزنی های متعدد پروازهای فردگاه ایلام را از دو پرواز در هفته به سه پرواز در روز افزایش داد اما چاره معضل بزرگ بن بست بودن ایلام را در بهبود وضعیت راه های آسفالته ایلام دید و اکیپ های راهسازی را در تمامی شریان های اصلی استان مشغول به کار کرد. تونل کبیرکوه، تونل قلاجه، بزرگراه حمیل-سرابله-ایلام-مهران- دهلران- اندیمشک؛ مسیر قاضی خان به بدره؛ تصویب و واگذاری آزادراه حمیل تا مهران به پیمانکار و... از مهمترین اقدامات مروارید در حوزه راه است که گواه خوبی برای اندیشه های عمرانی اوست.
 
اگر چه تصویب بازارچه های مرزی چنگوله و چیلات در هیات دولت از تلاش های مجموعه مدیریتی استان در این مدت بود اما مروارید در این مدت توانست با رایزنی های گسترده درهیات وزیران منطقه آزاد تجاری مهران را تصویب و به مجلس بفرستد؛ اگر چه مجلس دوبار آن را رد کرده اما وی با نفوذ قابل توجه اش در دولت، در اقدامی بی سابقه توانست برای "سومین بار" آن را به مجلس تقدیم و خود در قامت نماینده ی مجلس ظاهر و با رئیس مجلس، نمایندگان و روسای کمیسیون های مجلس رایزنی و گفتگو کند تا بلکه با تصویب منطقه آزاد مهران بخش عمده ای از مشکلات مردم این استان رفع و دریچه های ایجاد اشتغال یکی پس از دیگری گشوده شوند.
 
مروارید در طول این مدت فقط در حوزه وزارت نیرو نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان جذب و هزینه کرد؛ در حوزه سدسازی نیز سدهای سیمره، دویرج و کنگیر ایوان افتتاح شده اند، سد گلال از پیشرفت قابل توجهی برخوردار و سد چناره هم در مرحله واگذاری به پیمانکار است و پیگیر اجرای سدهای سیکان و گدارخوش است.
 
آغاز فعالیت اجرایی نیروگاه برق هزار مگاواتی مهران نیز از دیگر اقدامات استاندار ایلام است که موجب شد جوانان این دیار با حساسیت بیشتری چشم به تصمیم این روزهای مروارید داشته باشند.
 
 کل اعتبارات تسهیلاتی حوزه صنعت از اول انقلاب تا سال 92 تنها 1800 میلیارد تومان بود اما اکنون هفت طرح بزرگ صنعتی در استان در حال انجام است و بدون احتساب سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی 1600 میلیارد تومان طی سه سال گذشته در حوزه صنعت سرمایه گذاری شده است.
 
 خصوصیات بارز مروارید در این سالها فقط به موارد فوق الذکر ختم نشده و رایزنی های مکرر او با مدیران عامل بانک ها و رئیس کل بانک مرکزی ماحصل مناسبی را برای استان به همراه داشته است به طوری که منابع بانک های استان در سال 92 تنها 1600 میلیارد تومان بود اما اکنون به 3 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.
 
یکی دیگر از مهمترین ویژگی های مروارید را میتوان آشنایی و شناخت کامل او از بافت های اجتماعی استان عنوان کرد که موجب کاهش چشمگیر آسیب های اجتماعی در ایلام شده است؛ ایلام اکنون دیگر رتبه اول خودکشی و آسیب های اجتماعی کشور را به خود اختصاص نمیدهد و در راستای برنامه های شاد و نشاط آفرین هم تلاش های خوبی در ایلام صورت گرفته است.
 
پاسخگویی و حضور در محافل مردم، ایلات، طوایف، سیاسیون و نخبگان، مروارید را به چهره ای مردمی و همیشه در دسترس تبدیل کرده و به طور حتم استاندار بعدی ایلام با چالشی به نام ارتباط گسترده با مردم مواجه خواهد بود.
 
اینک و پس از گذشت حدود چهار سال از صدارت مهندس محمدرضا مروارید بر استانداری ایلام، زمزمه های رفتن وی از استان و ارتقاء اش در میان رسانه ها و خواص به چشم میخورد؛ موضوعی که در صورت تبدیل به واقعیت اگرچه به سود شخص مروارید خواهد انجامید، اما میتواند عواقب ناگواری را برای استان در حال توسعه ایلام به همراه داشته باشد؛ چرا که با رفتن وی از ایلام مشخص نیست آینده و نتیجه ی زیرساخت ها و پروژه های فوق الذکر به چه سرنوشتی دچار شود.
 
با بررسی ها و پیگیری های به عمل آمده، به نظر میرسد مهندس مروارید اصراری به ادامه مدیریت در استانداری ایلام ندارد و ماندن و یا رفتن او از استانداری ایلام را نوع نگاه و تحليل وی از آينده تعیین میکند. اگرچه شنیده میشود که مروارید جزو معدود استاندارانی است که مسير ارتقاء وی بيش از هر وقت ديگر هموار است.
 
پی نوشت: این یاداشت به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف مدیریت مروارید نیست و انشاله در فرصت های آتی، نقاط ضعف مدیریت دومین استاندار بومی استان نیز به رشته تحریر درخواهد آمد./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
بره به نفعشه ، هر چند ماندن یا نماندنش دست خودش نیست .....برو خدانگهدار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار