رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام بخش اصلی و عمده مشکلات واحدهای رکود زده و نیمه فعال را نداشتن توان و تجربه لازم برای مدیریت واحد اعلام
کد خبر: ۴۸۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 03 September 2017
در جریان تلاش و اقدام برای فعال سازی واحدهای راکد که به طور معمول همه بحث و جدل ها به وام و بدهکاری بیشتر منجر می شود، به نظر وقت آن فرا رسیده که شرایط مدیریتی بنگاه های راکد نیز بررسی و مبنای اقدام قرار گیرد.
 
 
به گزارش تابناک ایلام ؛  در بیشتر نشست های ستاد تسهیل و رفع موانع ، از مدیران واحد برای بیان مشکلات دعوت می شود، نام فعال طرح تولیدی را که می برند، پس از چند لحظه فردی در موقعیت مدیریت بنگاه تولیدی راکد، بدهکار بانکی و گرفتار در چنبره مشکلات بی نهایت در برابر معاون استاندار و مدیران بانکی و اداری از مشکلات بی انتها می گوید.

از مشکلات کوچک و بزرگش در زمان تولید می گوید و از فقر و نداریش، از زندان و سالها زجر می گوید و کارخانه ای که در گذر زمان روز به روز بر انباشت بدهی هایش اضافه می شود.

از همه ملک و املاکش در تهران و ماشین آخرین مدلش حالا چیزی باقی نمانده همه را برای جبران بدهی هایش فروخته و اکنون او مانده و دوباره حجم زیادی از مطالبات سر رسید گذشته بانکی...

تلاش و تقلایش و درخواست اصلی اش پیدا کردن خریداری برای کارخانه و برداشت بهای آن توسط بانک به جای بدهی اش است اما هیچ کس این مسئولیت را عهده دار نمی شود.

هر بار که سخن می گوید، خواسته اش را با عجز و التماس بیان می کند و تکاپویش برای در امان ماندن ضامنین و جلوگیری از به مزایده گذاشتن املاک آنها و تملیکشان توسط بانک است.

بیش از 10 سند ملک مسکونی هر کدام به بهای ماهی 2 میلیون و 500 هزار ریال اجاره کرده و اکنون خواستار تعویض وثیقه هاست تا از شر صاحبان املاک که گاه و بی گاه عرصه را برای خود و زن و بچه اش تنگ کرده اند، در امان بماند.

چون وثیقه معتبری ندارد بانک تنها در قبال سه ماه فرصت برای یافتن شریک و راهی برای جبران پرداخت بدهی اش موافقت می کند.

حالا او مانده است با میلیاردها بدهی معوق و 90 روز که ثانیه به ثانیه اش با جانش بستگی دارد تا بتواند همه مشکلات کوچک و بزرگش را حل کند و دوباره راهی زندان نشود.

نفر بعد از سرمایه گذاران را که صدا می زنند، پس از چند لحظه تعلل مردی نحیف با چهره ای استخوانی وارد سالن می شود.

پس از کمی گلایه از کم کاری دولت و تحریم ها و مشکلات اقتصادی بی آنکه باوری بر ضعف توانمندیش در مدیریت داشته باشد منکر 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بدهکاری اش به بانک می شود و با صندایی لرزان می گوید: بانک می خواهد مرا نابود کند...

کارشناسان بانک به اموال من می گویند آهن قراضه، آنها چه می دانند که این ماشین آلات جان و مال من هستند و با زحمت 14 سال برای راه اندازی کارخانه تلاش کرده ام.
معاون یکی از بانک ها رقم بدهی اش را به بانک اعلام می کند و از صدور اجرائیه و تملیک ملک صنعتی به نام بانک خبر می دهد و این اصلا طرح هیچ فعالیت و وجود خارجی ندارد.

انگار بر روی دست همه آب پاکی ریخته شده باشند، همه می مانند و آخرین تصمیم که سه ماه مهلت برای تعیین تکلیف بدهی ها و برنامه زمانبندی مطابق اقتصاد مقاومتی تا این بار مدیر کارخانه برای جبران بخشی از بدهی ها، راه های نرفته را بیازماید و مجددا تلاش کند تا از هدر رفت منابع ملی جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، در بیشتر نشست های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وقتی مسائل و مشکلات ریز و درشت واحدهای تولیدی استان مطرح می شود به راحتی می توان دریافت که عمده ترین مشکلات این واحدها، انباشت بدهی، عدم بازار فروش، عدم برنامه مناسب برای توسعه و فعال سازی و نداشتن سهم آورده و توان مالی و مدیریتی برای اجرای طرح است.
 
 نداشتن توان مدیریتی عمده ترین مشکل واحدهای صنعتی ایلام
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام بخش اصلی و عمده مشکلات واحدهای رکود زده و نیمه فعال را نداشتن توان و تجربه لازم برای مدیریت واحد اعلام کرد.

یارالله نصیری  اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران این واحدها تنها به دنبال دریافت تسهیلات هستند و بدون برخورداری از توان مدیریتی و آورده شخصی می خواهند طرحی را اجرا کنند که با مشکل مواجه می شوند.

وی افزود: مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی استان متعدد است و برخی از این واحدها بازار یابی خاص و برنامه ای برای فروش ندارند.

وی همچنین افزود: این افراد اطلاع دقیق از تامین اجتماعی، مالیات، بیمه و ... نیز ندارند و با بی و توجهی نسبت به این مسائل در دوران فعالیت با جرائم بیمه ای، مالیاتی و تامین اجتماعی مواجه می شوند که مشکلی بر مشکلاتش اضافه می کند.
وی تاکید کرد: سعی کرده ایم که در حذف واحدهای غیر فعال از سرجمع واحدهای تولیدی استان و تغییر نوع فعالیت آنها به دنبال راه چاره ای باشیم تا مشکلات واحدهای تولیدی استان کمتر شود.

نصیری گفت: بانک ها به عنوان شریک تجاری واحدهای تولیدی نیاز است که پای کار بیایند و در طول اجرای طرح با مشاوره درست و همچنین برآرد دقیق هزینه ها نسبت به پرداخت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش در موعد مقرر اقدام کنند تا مشکلی بر مشکلات واحدهای تولیدی استان اضافه نشود.
 
 استفاده از مشاور در کنار مدیران طرح ها راهی برای پیشگیری از ورشکستگی
 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام نیز گفت: متاسفانه یک مدیر و مجری طرح خود را عقل کل می داند و بدون نیاز به مدیر فنی، مدیر فروش، بازریاب ف برنامه زمانبندی، مشاور حقوقی و بیمه ای و کارگری خود یکه و تنها می خواهد وظایف این همه را اجرا کند.

حیدر نعمتی اظهار کرد: برای اینکه یک طرح بتواند به موفقیت برسد باید فرد از همان ابتدا سهم آورده مناسبی در اختیار داشته باشد و تنها سرمایه اش تسهیلات بانکی نباشد زیرا دریافت تسهیلات و اجرای صفر تا صد یک طرح با کمک آن جز انباشت بدهی چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

وی افزود: همچنین مدیران و مجریان واحدهای تولیدی باید خود را به علم مدیریت واحد تخصصی مجهز کنند و از فناوری و روش های برتر تولیدی مطلع باشند و هر زمان که احساس کردند در بخشی طرح خود با مشکل مواجه اند با مشاوره از دستگاه تخصصی، بانک یا گرفتن مشاور مربوط خصوصی مشکل خود را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم و به طبع آن دولت دوازدهم حسب فرمایش مقام معظم رهبری در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار سال سعی بر رفع مشکلات واحدهای تولیدب و اقتصادی کشور دارد.

نعمتی گفت: ستاد تسهیل در طول فعالیت خود سعی داشته تا به صورت هفتگی مسائل کوچک و درشت واحدهای تولیدی استان را رصد کند و با همکاری مدیران دستگاه های مرتبط و مدیران عامل بانک ها درصدد رفع و چاره جویی برای مشکلات باشد.

وی اظهار کرد: تلاش و جهد مدیران برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان و همراهی بانک ها، امور مالیاتی، تامین اجتماعی و ... با واحدهای تولیدی قابل توجه است اما باز با این وجود با توجه به مشکلات اقتصادی کشور باز نیاز به همراهی بیشتری در همه بخش ها احساس می شود.

وی تاکید کرد: هدف عمده همه ما رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صنعت است و در این راه هر تلاش و تکاپویی که لازم است صورت گرفته که امیدواریم نتایج آن رضایت بخش باشد.

وی مکاتبه با مرکز، اعلام مسائل و مشکلات و جمع بندی آنها برای مقامات کشوری و استانی، بازدید، نشست های مکرر برای رفع موانع تولید در سطوح کارشناسی و کارگروه و ستاد و ... را از جمله تلاش های مجموعه مدیریتی استان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان برشمرد.
 
 تعیین تکلیف بدهی و پیشگیری از انباشت بدهی
 
مدیرعامل بانک ملی استان و رئیس کمیسیون بانک های ایلام نیز گفت: واحدهای زیادی به دلیل نداشتن توان و تجربه کافی در بین راه با مشکل مواجه می شوند و نسبت به پرداخت بدهی خود به سیستم بانکی بی توجه اند.

علی اشرف یوسفی قیاسی اظهار کرد: باید بانک ها برای به سرانجام رساندن یک طرح همواره در کنار مجری باشند و توان مالی فرد را در اجرای یک طرح در نظر بگیرند.
وی افزود: فردی که می خواهد از صفر تا صد یک طرح را با تسهیلات بانکی اجرا کند و آورده مناسبی و پشتوانه مالی نداشته باشد به سرانجام نمی رسد.

وی حجم بدهی واحدهای صنعتی و تولیدی استان متفاوت است اعلام کرد و گفت: نمی توان رقم دقیقی در خصوص بدهی ها اعلام کرد زیرا با استمهال و تعیین تعکلیف بدهی یا پرداخت تسهیلات جدید این رقم متغیر است.

وی تاکید کرد: تنها راه چاره واحدهای تولیدی شفافیت مالی، داشتن دفاتر مالی منظم و کمک گرفتن از مشاوره مالی است تا بتوانند در بحران های مختلف اقتصادی بازار دوام داشته باشند.

وی گفت: بر اساس دستور العمل بانک مرکری و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بانک های استان نیز همگام با سایر دستگاه های متولی تولید و صنعت و کشاورزی پای کار آمده و سعی در همراهی و همکاری برای برداشتن مشکلات پیش پای تولید کنندگان دارند.

وی بخشش جرائم دیر کرد، پرداخت سرمایه در گردش، اخذ مجوز و بازه زمانی برای صدور اجرائیه و همچنین رهن مشترک، بررسی وثایق مازاد و ...از جمله اقدامات بانک ها برای کمک به واحدهای تولیدی استان برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه و پای کار آمدن مجریان واحدهای تولیدی مشکل صنعت استان برطرف شود./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار