به هرحال باید بپذیریم که محمد رضا مروارید استاندار فعلی ایلام ، در طول چند سال سکانداری مدیریت اجرایی وسیاسی استان ،محبوبیت فراوانی را دربین مردم وبخش اعظمی از سیاسیون استان کسب کرده و علیرغم وجود انتقادات و ضعف هایی در عملکرد وی ،می توان گفت موفق ترین ومقبولترین استاندار در طول ادوار گذشته به حساب می آید.
کد خبر: ۴۹۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶ 09 September 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی::وقتی سکوت فضای مجازی را فرا می گیرد و گروههای تلگرامی سر در لاک فرو برده و خود را به دریای امورات روزمره می سپارند ،به یکباره خبری از راه می رسد و به سان رعد ،سکوت حاکم بر فضای مجازی را شکسته و مخاطبین را به کنجکاوی ،موضعگیری ها تند و آرام و تحلیل و تفسیرهای رنگارنگ خبری وا می دارد .خبر هم غیر از این نیست ؛ "مروارید از ایلام می رود ؛یا مروارید در ایلام می ماند"! انگار که دراین استان به جز این موضوع ،چیزدیگری برای حل شدن باقی نمانده است.

از همان روزی که خبر پیروزی حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری منتشر شد ،تاکنون نتوانسته ایم روزی را بدون تفسیر وتحلیل خبر " رفتن یا ماندن محمدرضا مروارید استاندار محبوب ومردمی ایلام" غروب کرده یا شبی را بدون تعیین استاندار جدید برای ایلام به صبح برسانیم ،انگار نه انگار که هزاران مشکل روی هم تلنبار شده  استان لا ینحل مانده و مردم کماکان چشم انتظار گره گشایی از دغدغه ها ودردهای پرشمار خود نشسته اند.

دراین بازار پرآشوب و فضای سیاسی ملتهب ونمد پهن شده از رفتن استاندار ایلام ،عده ای سراسیمه و وبدون اطلاع از سایز سر خود ،به بافتن کلاه برای سرهای بی کلاهشان دل خوش کرده ! وبرخی نیز در میانه این جنگ وجدل ،برای دست یازی به غنایم ،گردنه های حساس را رها کرده و عنقریب که میدان پیروزی را دو دستی به رقبای سیاسی خود تقدیم کنند .

به واقع این روزها جامعه سیاسی استان با این اتفاقات و التهابات چند شعبه ای شده وهر شعبه با تمام دار ودسته خود ،پیمودن مسیری بی هدف را در پیش گرفته است .دریک سو نماینده حامی دولت ورییس ستاد انتخابات حسن روحانی واعوان وانصارش ،با اصرار تمام، تغییر تیم مدیریت استان  ،کارآمدسازی وهمسو نمودن مدیران در راستای توسعه همه جانبه استان را پیش شرط ماندن مروارید در راس حرم مدیریت اجرایی استان دانسته وکماکان بر موضع خود باقیست .

دیگر نماینده حوزه شمالی به همراه  نماینده حوزه جنوبی استان نیز با حمایت های سرسختانه عادل آذر ، چراغ خاموش در مسیر پیشبرد مطامع نهفته شده درپشت یک سناریو در حرکتند. مطرح نمودن نام "حجت اسماعیلی "بعنوان گزینه بومی جانشین مروارید ،بخشی از این سناریو بود .هر چند که سوابق سیاسی و قرار گرفتن اسماعیلی در سبد اصلاح طلبان ،این حقیقت را کتمان نخواهد کرد که در صورت وجود برنامه ای برای تغییر استاندار ایلام ،همراه نمودن میرزایی نماینده اصلاح طلب استان برای آنان چندان هم نمی تواند کاری سختی  به حساب آید.

در سوی دیگر این رویارویی  ،استاندار کنونی ایلام و مدیران مورد حمایت ایشان قرار دارند که قرص ومحکم بر جای خود نشسته و هیچ توپی هم قدرت جابجایی آنان را ندارد . مروارید جسورانه وبا قدرت تمام در مقابل مطالبات و خواسته های بخشی از سیاسیون ،نخبگان  ونماینده اصلاح طلب استان ، مبنی بر  ایجاد تغییرات در سطح مدیران آنهم درراستای چرخش قدرت در بین نخبگان وشایستگان استان سرسختانه مقاومت می کند.

البته درتکمیل این فرآیند باید پذیرفت که "محمد رضا مروارید "استاندار فعلی ایلام ، در طول چند سال سکانداری مدیریت اجرایی وسیاسی استان ،محبوبیت فراوانی را دربین مردم وبخش اعظمی از سیاسیون استان کسب کرده و علیرغم وجود انتقادات و ضعف هایی در عملکرد وی وتیم مدیریتی استان ،می توان گفت وی موفق ترین ومقبولترین استاندار در طول ادوار گذشته به حساب می آید. براین اساس پای نهادن بر این حجم از محبوبیت ومقبولیت همان و تحمیل هزینه های سنگین همان . شاید علم به این هزینه ها و تبعات ناشی از آن،تاکنون  نمایندگان استان را به حرکات مبهم وچراغ خاموش وادار وآنان را از بیان صریح وشفاف نظر خود در مقوله جابجایی استاندار ایلام باز داشته است.

ناگفته پیداست که دراین گیرودار نفس گیر ، استاندار ایلام هم نبایستی تمامی تخم مرغهای خود را در سبد حمایت یکجانبه از مدیران ومعاونین خود قرار داده ویک تنه خود را در مقابل بخش اعظمی از نخبگان وسیاسیون استان قرار دهد ،زیرا حتی با وجود ماندگار شدن مروارید بر اریکه قدرت ، لازمه ایجاد تحول اساسی در استان محروم ایلام ،همراه نمودن نخبگان وصاحبان اندیشه ای است که آنان هم فرزندان دلسوز ایلامند که دل در گرو توسعه وپیشرفت استانشان دارند . 

بدون شک در صفحه شطرنجی که یک طرف آن محمد رضا مروارید نشسته است ، گوشه چشم داشتن به حرکات دست  طرف مقابل و خواندن این حرکات ، بخش اعظمی از پیروزی ورهایی از کیش های منتهی به مات شدن تلقی می شود .مروارید خوشفکر می تواند با  دست بردن در مهره هایی که بنوعی در حریم امن شاه مهره خود پناه داده است، نتیجه بازی را به نحو دیگری رقم بزند .اینجاست که می توان گفت قائله "ماندن یا رفتن مروارید" برای همیشه پایان خواهد یافت.

موضوع آخر که شایدمورد غفلت بخشی از جامعه سیاسی ونمایندگان استان قرار گرفته ،میزان نفوذ و مقبولیت مروارید ایلام در بین جریانات قدرت در راس هرم سیاسی واجرایی کشوراست .چه بسا تمامی تحرکات و اقدامات اخیر نمایندگان استان کمترین خللی در عزم واراده صاحبان قدرت در جابجایی یا ابقای مروارید وارد ننماید ویا اینکه درلایه های پنهانی تقسیم غنایم قدرت ،خیلی پیش تر، مروارید بعنوان سهم یکی ازلایه های قدرت در ایلام ماندگار وتثبیت شده باشد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار