نصرت الله علیزاده ؛
مسئول شبکه بهداشت و درمان آبدانان گفت:استفاده از قلیان در قالب قهوه خانه های سنتی، قلیان سراها و خانوادها مدتی است توسعه یافته و به یک تفریح و تفرج خطرناک تبدیل شده و سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است.
کد خبر: ۴۹۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 10 September 2017
با هماهنگی مراجع انتظامی و قضایی 6 قلیان سرا در شهر آبدانان شناسایی و 320 قلیان جمع آوری شد.
 
به گزارش تابناک ایلام ؛دکتر نصرت الله علیزاده  اظهارکرد: استفاده از قلیان در قالب قهوه خانه های سنتی، قلیان سراها و خانوادها مدتی است توسعه یافته و به یک تفریح و تفرج خطرناک تبدیل شده و سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است.
 
وی استفاده از قلیان را یک عادت مضر و اعتیاد پنهان دانست و افزود: بر اساس یافته های علمی دود قلیان حاوی 20 نوع امراض مضر و خطرناک مسری است که سرطان دهان و دندان، حنجره ، خون و ریه از مهمترین آنهاست و در سال چندین هزار نفر را به کام مرگ می کشاند که اکثر آنان نیز از قشر جوان هستند.
 
مسئول شبکه بهداشت و درمان آبدانان تنباکوهایی را که با عنوان میوه ای عرضه می شود،غیربهداشتی و مضر عنوان و تاکیدکرد: این نوع فرآورده افیونی حاوی مواد سمی و مسموم کننده خطرناکی است که به تدریج مصرف کنندگان تفننی رابه سمت اعتیاد کشانده، مقاومت های درونی آنان را نابود، زیبایی وی را ذایل و سرانجام فرد مصرف کننده را تسلیم مرگ زودهنگام می کند.
 
علیزاده از شناسایی و تعطیلی 6 قلیان سرا در آبدانان خبر داد و اضافه کرد: این مراکز غیرقانونی با هماهنگی مقام های قضایی و ضابطان دادگستری پلمپ و 320 قلیان از آنان کشف و جمع آوری شد.
 
وی توسعه مصرف مواد دخانی را یک نوع تهاجم فرهنگی به منظور کاهش نشاط اجتماعی و ناکارآمدکردن نیروهای کار و سازندگی عنوان کرد و افزود: متخصصان و آسیب شناسان اجتماعی معتقدند که یک پک دود قلیان برابر با مصرف 40 نخ سیگار است در حالیکه هم اکنون خیلی از خانواده ها در کمال غفلت و بدون اطلاع از ضررهای این رفتار نامناسب قلیان های زیبا و تزئین شده را بر سر سفره های خود آورده اند.
 
مسئول شبکه بهداشت و درمان آبدانان گفت: به خاطر حفظ سلامت مردم و جلوگیری از کسالت و بی تحرکی اجتماعی با هماهنگی مدیران و نهادهای ذیربط با دایر کردن هر نوع قلیان سرا و قهوه خانه های سنتی که بساط قلیان در آن دایر باشد به شدت جلوگیری می شود./م
ایرنا
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار