معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام از استانداردسازی دو رشته رنگرزی سنتی و معرق نمد در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۹۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 12 September 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ حمید بختیاری اظهار کرد: صنایع دستی از نظر ماهیت ، یکی از فعالیت های اقتصادی است که منجر به تولید کالاهای جدید می شود آمیختگی شدید این فعالیت با سنت ها عادات و بینش سازنده و همچنین تاثیر فوق العاده محیط جغرافیایی در این صنعت ، ویژگی خاص به آن داده است به طوری که  برخلاف مصنوعات کارخانه ای که در مقیاس زیاد و به طور یک شکل تولید می شود
 
وی اضافه کرد: فرآورده های دستی هر منطقه و حتی هر صنعتگر از نظر طرح ،شکل،و اندازه از اشیاء مشابه کاملا متمایز و قابل تشخیص است و در صدد این هستیم که رشته های صنایع دستی استان را استاندارد سازی کنیم.
 
بختیاری تصریح کرد : هدف از تدوین استاندارد رشته های صنایع دستی  تعیین ویژگی ها ، نمونه برداری، بسته بندی و نشانه گذاری انواع رشته های صنایع دستی است که تا کنون ۵ رشته صنایع دستی استان تدوین شده است که تاریخ تدوین آنها در جدول ذیل  ذکر شده است.
 
وی ادامه داد: در سال ۹۳ سه رشته گلیم نقش برجسته، چیغ، سیاه چادر و در سال ۹۴ دو رشته گیوه و نمد  استاندارد­ سازی شده  است.
 
معاون صنایع دستی ادامه داد: برای سال ۹۶ نیز دو رشته رنگرزی سنتی و معرق نمد جهت استاندارد سازی به دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان پیشنهاد شده است که رشته رنگرزی سنتی به دلیل قدمت دیرینه در این منطقه و معرق نمد که یک رشته ابتکاری ثبت شده بنام ایلام است دارای اهمیت هستند./م
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار