مطمئنا به وسعت تاریخ حضور انسان ها روی زمین، خورشید گرفتگی ها دیده شده اند، ولی همه آنها در تاریخ ماندگار نشده اند؛ بنابراین، ما در اینجا ماندگارترین آن ها را برای شما انتخاب کرده ایم؛ کسوف هایی از زمانی خیلی قبل تر از علم به اینکه این اتفاق حاصل عبور ماه از جلوی خورشید است، تا کسوفی که ...
کد خبر: ۴۹۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴ 13 September 2017
 معروف ترین خورشیدگرفتگی های تاریخی
 
اختصاصی «تابناک باتو»؛ خورشید گرفتگی زیاد اتفاق نمی افتاد و دیدن آن شانس بسیاری می خواهد. برخی گرفتگی ها در تاریخ اهمیتی فراتر از تنها تاریک کردن خورشید داشته اند. برخی جنگ ها را پایان بخشیده اند و برخی عامل شورشی برحق بوده اند. حتی برخی نظریات مهم علمی را به اثبات رسانده اند. برخی نیز مصادف با اتفاقات بزرگی در جهان مذهب بوده اند.

هم اکنون با چند تا از محبوب ترین خورشید گرفتگی های تاریخ همراه ما باشید.

سایه ای به وسعت تاریخ بشر

مطمئنا به وسعت تاریخ حضور انسان ها روی زمین، خورشید گرفتگی ها دیده شده اند، ولی همه آنها در تاریخ ماندگار نشده اند؛ بنابراین، ما در اینجا ماندگارترین آن ها را برای شما انتخاب کرده ایم؛ کسوف هایی از زمانی خیلی قبل تر از علم به اینکه این اتفاق حاصل عبور ماه از جلوی خورشید است، تا کسوفی که حقیقتی را درباره ی جهان هستی به اثبات رساند که پیش از آن قابل تصور نبود.

۲۸ می سال ۵۸۴ قبل از میلاد، پایان یک جنگ

بر پایه گفته ی هرودوت، جنگی پنج ساله میان لیدیایی ها و مادها که در شرف وارد شدن به سال ششم بوده به خاطر کسوفی که توسط ایونیایی ها پیش بینی شده بود به پایان می رسد. سیاهی که بر میدان نبرد خیمه می زند، جنگ را متوقف کرده و همه با هم آشتی می کنند.
 
۱۹ مارس سال ۳۳، یا در برخی اسناد ۲۴ نوامبر سال ۲۹؛ تصلب حضرت مسیح
 
معروف ترین خورشیدگرفتگی های تاریخی 

در انجیل آمده است که هنگام به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح، آسمان برای سه ساعت تاریک شده است. البته که این نوعی مبالغه است، ولی در آن بازه زمانی در آن محدوده دو کسوف رخ داده  و هر یک دست کم چند دقیقه ای طول کشیده و مطمئنا آنقدر طولانی بوده که تأثیر خود را بر ذهن مردم به جای بگذارد.

۲۴ نوامبر سال ۵۶۹، تولد حضرت محمد

در قرآن آمده است که قبل از تولد خاتم انبیا کسوفی به وقوع پیوسته و محققان امروزه توانسته اند مدت آن را سه دقیقه و ۱۷ ثانیه تعیین کنند. حتی یک خورشید گرفتگی دیگر مصادف با مرگ پسر این حضرت در سال ۶۳۲ به وقوع می پیوندد؛ اما به جای نسبت دادن آن به عزای الهی، پیامبر اسلام به یارانش فرمود: خورشید و ماه تنها دو نشانه از نشانه های بیشمار عظمت خداوندند و به خاطر مرگ و تولد کسی گرفته نمی شوند. پس به هنگام گرفتگی، خداوند را بخوانید و نماز به جای آورید تا زمانی که گرفتگی پایان یابد.
 
معروف ترین خورشیدگرفتگی های تاریخی 

دوم آگوست سال ۱۱۳۳؛ گرفتگی برای شاه هنری

این خورشید گرفتگی با انداختن سایه ای به مدت چهار دقیقه و ۳۸ ثانیه در روز سفر شاه هنری اول به فرانسه تأثیری عظیم بر مردم انگلستان گذاشت. گویی این کسوف چون نشانه ای شوم بود و البته شاه هنری دیگر به خانه بازنگشت. مطمئنا همزمانی این دو تصادفی بیش نبوده، ولی چیزی که مسلم است، اینکه با مرگ وی در ۱۳۳۵، انگلستان وارد جنگ داخلی ویران کننده ای شد که بیش از بیست سال به طول انجامید.

سوم می ۱۷۱۵، پیش بینی دقیق ادموند هالی
 
معروف ترین خورشیدگرفتگی های تاریخی 

این منجم با پیش بینی بی سابقه ی وقوع کسوف با خطای تنها چهار دقیقه، آن هم در چند صد سال پیش و با استفاده از قوانین گرانشی نیوتون، تاریخ ساز شد. این در حالی است که در آن زمان، بهترین ستاره شناس ها اگر خوش شانس بودند، می توانستند سال وقوع را دقیق شناسایی کنند.

۲۹ می ۱۹۱۹، گرفتگی نسبیت عام
 
معروف ترین خورشیدگرفتگی های تاریخی 

آلبرت انیشتین تقریبا طی یک شب به شهرتی جهانی دست یافت و آن هم به دلیل پیش بینی نظریه عام او از خمیده شدن نور ستاره ها در گرانش خورشید به هنگام کسوف بود. این گونه شد که بشریت به درکی تازه از پایه جهان خلقت دست یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار