پا به پای دو قطبی موافقان ومخالفین داخلی برجام ،همین صف بندی را می توان در بین دوستان ودشمنان خونی این نظام ومردمش به عینه مشاهده کرد. دوستان کشور و موافقین ،آن را برگ برنده دیپلماسی ایران قلمداد می کنند که برای کشور عزت ،آبرو ،صلح طلبی و شمه ای از پرستیژ وسواد دیپلماسی ایرانیان را به منصه ظهور رسانیده است .
کد خبر: ۴۹۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 23 September 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی::برجام ،کلیدی ترین واژه ای که این سالها در تمامی زوایای سیاست داخلی و خارجی کشور ما و بخش اعظمی از جامعه جهانی رسوخ کرده است. هم نقطه قوت و قابل اتکایی برای دولت و طرفداران آن در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری مبدل شده وهم مخالفین دولت از آن بعنوان پاشنه آشیل ویا بنوعی مهمترین ضعف عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی خارجی یاد می کنند . حتی گاه وبیگاه آن را لوله کرده وبر سر دولت می زنند که برجام بعنوان  ننگین ترین قرار داد معاصر ،شرمساری را برای ملت ما به ارمغان آورده است.

پا به پای دو قطبی موافقان ومخالفین داخلی برجام ،همین صف بندی را می توان در بین دوستان ودشمنان خونی این نظام به عینه مشاهده کرد. دوستان کشور و موافقین آن را برگ برنده دیپلماسی ایران قلمداد می کنند که برای کشور عزت ،آبرو ،صلح وآرامش را به ارمغان آورده و  پرستیژ وسواد دیپلماسی ایرانیان را به منصه ظهور رسانیده است . درآنسوی میدان نیز مخالفین برجام که عمدتا دشمنان دیرینه وسرسخت ایران صف آرایی کرده اند ،دقیقا پای در جای پای دشمنان داخلی برجام گذاشته وآن را برای کشور خودشان مایه شرمساری دانسته ویا اینکه بعنوان یک قرار داد ننگین از آن یاد می می کنند.

جالب اینکه همنوا با ترامپ و نتانیاهو که این روزها در صحن سازمان ملل متحد از برجام بعنوان بدترین قرار داد تاریخ جهان یاد کرده و آن را قرار دادی یکجانبه به نفع ایران می دانند ،بسیاری از روحانیون معروف کشور و در راس آنها تریبون شناخته شده و دشمن سرسخت داخلی برجام آن را مایه شرمساری کشور می دانند .

نمی دانیم این روزها این همه اشتراک نظر و نزدیکی دیدگاه بین دشمنان خارجی کشور ودشمنان داخلی برجام از کجا نشات گرفته است ؟چه موضوعی بعنوان نقطه اشتراک نئومحافظه کاران آمریکا وجنگ طلبان این کشور در بین محافظه کاران و سنتی اندیشان کشور وجود دارد که اینچنین هماهنگ و دوشادوش هم ،برجام را بر سیبل کوبیده و همسان وهم فکر به سمت آن شلیک می کنند؟!

همه ما نیک می دانیم شرایطی که قبل از امضاء برجام از حیث اقتصادی ،روابط بین الملل و مهمتراز همه سایه جنگی که  بر کشور ما حکمفرما  بود اصلا قابل قیاس با وضعیت فعلی کشور نیست .این را هم می دانیم که دولتمردان فعلی آمریکا تنها بخاطر منفعت طلبی ها و خوش رقصی های کشورهای خودکامه منطقه و در راس آنها رژیم صهیونیستی و آل سعود هر از چندگاهی جلوه ای از بدعهدی های نهادینه شده در خوی استکباری اشان را به نمایش گذاشته وحرفهایی که بیشتر خوراک تبلیغاتی و حفظ رضایت اذنابشان درمنطقه را دارد به زبان می رانند .اما حقیقت آن است که برجام نه یک قرار داد دوجانبه ،بلکه یک توافق بین المللی تایید شده در شورای امنیت بوده که با ادعاهای یک کشور نمی توان خللی جدی برای آن متصور بود . مهمتراینکه دیوار تحریمهایی که با امضای برجام به یکباره بر زمین ریخت هیچگاه قابل بازسازی نخواهد بود .

حال کار نداریم ،به هرحال دشمن دشمن است ونباید از دشمن حفظ منافع یک کشور وعافیت طلبی مردمان آن را انتظار داشت . اما اینکه چرا دوستانی که در سایه امینت ناشی از چنین قرار داد های مهم واثر گذار بین المللی بر کاناپه های خود لم داده و تلاش هزاران ساعته فرزندان انقلابی این ملت را دربه سرانجام رسانیدن این قرار داد بین المللی نادیده انگاشته ودر حالیکه حتی در به زبان راندن بسیاری از واژه های مرتبط به آن عاجزند ،به رجز خوانی بر علیه آن اصرار دارند؟

بدنبال سلسله موضعگیریهای مخالفین برجام که هر از چندگاهی از زبان تریبون داران وصاحبان قلم که عمدتا در جبهه مخالفین داخلی برجام قرار دارند، از زبان برخی روحانیون و امامان جمعه محترم که اتفاقا بیشترین سهم را در حمله به برجام به خود اختصاص داده اند ،برخی مطالب به گوش می رسد که خداییش ،اگر شورای امنیت بر اساس همین موضعگیریها شدیدترین مجازاتها را بر علیه کشور تصویب کند کم کرده است !

دوستان تریبون دار باید بدانند که حرفهایی که در تریبون های رسمی بر زبان می آورند ،فقط حرف دل آنها در یک جمع کوچک دوستانه قابل تعبیر نیست ،با توجه عصر انفجار اطلاعات چه بسا مجموع همین گفتارها به سند قابل اتکا ودستاویزی مهم برای دشمنان بین المللی کشور تبدیل شده وعواقب خطرناکی رابرای کشور ونظام رقم زنند. بنابراین لازم است قدری در بیان مواضع ودیدگاهیشان که ممکن است به نادرست دیدگاه ومواضع رسمی نظام قلمداد شود ،حساسیت به خرج داده وقدری هم منافع ملی کشور را چاشنی گفته هایشان کنند.

دربرخی رسانه های استان آمده که امروز امام جمعه جوان مهران در موضعگیری های خود بر علیه برجام ،در توصیه ای عجیب مسئولین کره شمالی را پند داده که مبادا منافع کشور خود را به برجام ومذاکرات گره بزنند و یا اینکه در بحث مذاکرات از ایران وبرجام در س عبرت بگیرند!

این نوع نگاههای خطرناک به برجام وسایر مسایل مرتبط به آن که تنها در صلاحیت کارشناسان این حوزه تلقی می شوند  وتوصیه به کشوری که عملا به سمت بمب هسته ای حرکت کرده وکشور ومردمان خود را در یک انزوای همه جانبه قرار داده است ،یک قیاس مع الفارق بوده که جز حرکت درمسیر وخواست این روزهای دشمنان ،ره آورد دیگری برای کشور به دنبال نخواهد داشت.

هرچند بدلیل قول این رسانه به امام جمعه محترم در راستای عدم بازتاب نظریات جالب ایشان به انرژی هسته ای و لزوم داشتن یا نداشتن بمب هسته ای بنابر فتاوای رهبر معظم انقلاب اسلامی ،لازم است به ایشان ودیگر تریبون داران مخالف برجام توصیه نماییم ،مبادا با قرار گرفتن در دام احساسات جوانی وسیاسی ،به نحوی سخن رانده که خدایی نخواسته جمع کردن آن به این راحتی برای دستگاه دیپلماسی کشور امکانپذیر نبوده ویا هزینه های جبران ناپذیری را به کشو تحمیل نمایند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
عالی بود دست شما درد نکنه انشاالله
ایران فقط دشمن خارجی ندارد بلکه دشمن داخلی جهت تحریم بیشتر مردم زیاد دارد
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
درود بر امام جمعه انقلابی و با بصیرت شهر مهران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
پیام اون به امام جمعه "..... بابا دمتون گرم ...." بی خیال ما شوید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
ناصر خان درود برشما کهاز این امام جمعه با بصیر تری بنازم به این بصیرتتان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
به نظر من کشور ما با کره شمالی هیچ فرقی نداره از هر نظر ..البته کشور ما ثروتمند بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
بهتره ايران با كره شمالي همفكري نكند كه بدبخت ميشويم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار