تا ما ندانیم چگونه با یک توریست مذهبی یا غیر مذهبی چگونه رفتار کنیم ،تا ما فضای امنی رابرای سرمایه گذاران غیرایلامی وغیر ایرانی برای حضور در استان ایجاد نکنیم ،تا ما شرایط مناسبی رابرای حضور تجار و رانندگان ترانزیت غیر ایرانی دراستان مهیا نکنیم ، و تا شرایط امنی رابرای حضور کارشناسان ومتخصصین حوزه های فنی نفت وگاز در استان آماده نکنیم ،باید حالا حالا ها بگوییم استان محروم وتوسعه نیافته ایلام!!
کد خبر: ۵۰۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸ 07 October 2017

تابناک ایلام::تا فرصتی به ما ایلامی ها دست می دهد ،یا تریبونی را در اختیار می گیریم ،همواره محرومیت ،عقب ماندگی و توسعه نیافتگی استانمان را فریاد می کشیم ،خیلی وقتها هم رگ گردنمان متورم کرده واز زمین وزمان بخاطر این محرومیت های تحمیلی مداومت دار ،شاکی می شویم .البته حق هم داریم.

شاید بسیاری از ادعاهای ما در خصوص چرایی تحمیل این محرومیت که نشات گرفته از بی توجهی دولتهای مختلف ،کوتاهی نمایندگان مجلس و مدیران کشوربوده وهست ، چندان بیراه هم نباشد ،اما حقیقتا با وجود برخی پارامترهای ضد فرصت که به قولی دود آن از کنده خود ما ایلامیها بر می خیزد ،در تداوم این وضعیت بر استان بی تاثیر نیست.

ما خودمان بر همه مشکلات استان و فرصتها وظرفیتهای موجود درآن باخبریم . فرصتهای نابی نظیر ذخایر غنی نفت وگاز ،بازارچه مرزی مهران ،مرز بین المللی مهران ،اربعین حسینی ،تنها چند فرصت بی نظیر در اختیار ما ایلامی هاست که واقعا اگر درست مدیریت شده ومردم خوب استان در حفظ این منابع بزرگ و بهره گیری صحیح واصولی از آن تلاش نمایند ،بدون شک در کوتاه ترین زمان ممکن پسوند "محرومیت " از کنار نام زیبای ایلام زدوده خواهد شد.

یقین داشته باشیم اگر چنین فرصتهای طلایی در اختیار هر استانی غیر از ایلام قرار می گرفت ،الان نه تنها خبری از محرومیت و بیکاری جوانان ومسایل حاد اقتصادی نبود ،بلکه استان به محلی برای کسب وکار مردم دیگر نقاط کشور و همچنین مکانی برای جذب سرمایه گذاری های میلیاردی اشتغال زایی و بهبود همه فاکتورهای توسعه ای در استان می شد.

مردم ما مردم شریف ،میهمان نواز ومتعصبی هستند ،اما این ویژگیها به خودی خود برای کمک به توسعه استان کافی نیست. مردم استان ما باید بدانند که لازمه بالفعل شدن ظرفیتهای اقتصادی موجود دراستان ،حضور نیروی کار متخصص و سرمایه گذار است که ممکن است استان ماتوانایی تامین آنها را نداشته باشد. بنابراین لازمه حضور این فاکتورهای موثر در پویایی فرصتهای اقتصادی ومزیتهای خوب استان،احساس امنیت و رضایتمندی از شرایط فرهنگی واجتماعی موجود دراستان است.

مردم استان ماباید بدانند که مرز مهران مرزی بین المللی است و همین بین المللی بودن آن حضور فعالین فراسوی مرزها را دراستان می طلبد . ایلام ومهران دروازه عتبات عالیات است واستان ما پایتخت اربعین لقب گرفته و همین موضوع کافیست تا سالیانه استانمان را میزبان میلیونی مردمانی از سایر نقاط کشور وحتی خارج از مرزها نماید.

اگر قرار باشد با وجود این فرصتها باز هم ندانیم که چگونه از این فرصتها بهره مند شده تا ضمن برخورداری از مواهب معنوی ،از مزایای اقتصادی آن هم منتفع شویم ،دیگرنه قصوری متوجه دولت است ونه کسی را باید مقصر جلوه دهیم . اولین شرط استفاده از این مواهب ومنتفع شدن از آن ،مراقبت از فرصتهای بی بدیلی است که این روزها دراختیارمان قرار داده شده است .

مردم ما باید بدانند که درکنار هر فرصت موجود ،نقاطی دیگر هم هستند که رقیب ما محسوب می شوند . درکنار مهران ،مرزهای شلمچه و خسروی و سومار هم برای تردد زوار اربعین وجود دارد. در کنار مرز بین المللی مهران ،مرزهای خسروی وسومار و قصرشیرین نیز فعال هستند ،یقین بدانید که اگر ما قدر این فرصت ها را ندانسته ودر مواجهه با آنها مرتکب ناسپاسی بشویم ،این نعمت ارزشمند هم از کف ما خواهد رفت آن گاه است که پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت.

ما باید خودمان بیاموزیم وبه دیگران هم آموزش دهیم که چگونه باید با یک توریست یا زائر خارجی ،یا راننده کامیون ترانزیتی که از استان تردد کرده یا با تاجر عراقی که در مهران در حال فعالیت استان برخورد کنیم ،باور کنید که نحوه برخورد ما اگر برای آنها احترام و آرامش و امینت را به ارمغان آورد ،سالهای سال مهران وایلام رابرای تردد و فعالیت انتخاب می کنند و در غیر این صورت همان خواهد شد که پیشتر گفته شد.

چرا باید عده ای نخاله در بین مردم نجیب استان وخاصه شهرمرزی سرشار از فرصت های اقتصادی و مسیر تردد توریست ها به نحوی طلبکارانه به آنها برخورد کرده ،آنها را ضرب وشتم نموده یا تجهیزات و نقدینگی آنان را به سرقت برده یا مرتکب زور گیری شده که براحتی به دست این افراد فضایی ناسالم برای فعالین اقتصادی ویا حتی رانندگان غیرایرانی رقم زنند؟

انتشار صورت جلسه ای توسط تعدادی از کامیون داران و فعالین تجاری کشور عراق در مرز مهران گویای بروز برخی برخوردهای ناصحیح ،زورگیری و دزدی در مرز بسیار با ارزش مهران است . یقینا انتشار این صورت جلسه یعنی کارد تجار غیرایرانی از برخورد های نادرست وغیرقانونی عده ای به استخوان رسیده واین موضوع می تواند زنگ خطری برای از دست رفتن آرام آرام فرصتهای ناب موجود دراستان قلمداد شود .

مسئولین امر باید تا دیر نشده در راستای مقابله جدی با این اقدامات مهلک منافع استان چاره اندیشی کنند . مردم نجیب استان هم لازم است در مواجهه با حضور افراد غیر ایرانی ویا غیربومی در فعالیت های اقتصادی که اقتضای بالفعل شدن این فرصت حضور این نیروها دردرون استان است، قدری از تعصبات خشک خود کاسته وپذیرای حضور این فعالان دراستان باشند.

تا ما ندانیم چگونه با یک توریست مذهبی یا غیر مذهبی چگونه رفتار کنیم ،تا ما فضای امنی رابرای سرمایه گذاران غیرایلامی وغیر ایرانی برای حضور در استان ایجاد نکنیم ،تا ما شرایط مناسبی رابرای حضور تجار و رانندگان ترانزیت غیر ایرانی دراستان  مهیا نکنیم ،و تا  شرایط امنی رابرای حضور کارشناسان ومتخصصین حوزه های فنی نفت وگاز در استان آماده نکنیم ،باید حالا حالا ها بگوییم استان محروم وتوسعه نیافته ایلام!!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار