معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان ایلام گفت: برابر ابلاغ سازمان مرکزی پوشش تحصیلی برای 3 هزار سواد آموز در کل استان وجود دارد
کد خبر: ۵۰۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴ 08 October 2017

  به گزارش تابناک ایلام؛دکتر فارس شریفی اظهار کرد: با همکاری معاونت آموزشی جهاددانشگاهی آزمون توانمندسازی از 855نفر از آموزش‌دهندگان حوزه سوادآموزی برگزار شد و امیدواریم که این همکاری‌ها تداوم داشته باشد .

وی با بیان اینکه کلیات قانون استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی تبصره ۱۰ ماده ۱۷ به تصویب رسیده است، گفت: در خصوص استخدام و بکارگیری آموزش دهندگان با توجه به نیاز، بودجه و وضعیت رشته و جنسیت به عهده ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها گذاشته شده است بنابراین ما نیز مترصد تعیین تکلیف نهایی این موضوع از سوی مجلس ووزارت آموزش و پرورش هستیم .

شریفی با بیان اینکه ساختارهای سه گانه در معاونت سواد آموزی شامل سه دوره، سوادآموزی، انتقال و تحکیم است، اضافه کرد: برابر ابلاغ سازمان مرکزی امکان پوشش تحصیلی برای 3 هزار سوادآموز ایلامی در کل استان و 1 هزار نفر در هر ساختار (سوادآموزی، انتقال و تحکیم) وجود دارد .

معاون سواد آموزی استان ایلام با بیان محدودیت در به کارگیری افراد و شمار زیاد آموزش دهندگان، گفت: در جذب آموزش دهندگان ملاک برای ما کسب بیشترین امتیاز در روند ارزشیابی است و افرادی که بیشترین امتیاز را به دست آورند متناسب با حجم هر شهرستان مجاز به فعالیت در دوره آموزشی انتقال بوده و می توانند کلاس تشکیل دهند .

وی ادامه داد: در مناطق عشایری با توجه به صعب‌العبور بودن و سختی دسترسی امکان آموزش فرد به فرد در دوره سوادآموزی وجود دارد و حداقل افراد برای تشکیل کلاس در مناطق دیگر در همین دوره 7 نفر است .

معاون سوادآموزی استان ادامه داد: نرخ مصوب سرانه در هر نیمه ی سال متفاوت است به طوری که در سال 96 برای نیمه اول این سال در ساختار سوادآموزی 680 هزار تومان، دروه‌ی انتقال 840 هزار تومان و دوره ی تحکیم و تثبیت سواد 130 هزار تومان در نظر گرفته شده است .

وی همچنین در خصوص بیمه آموزش دهندگان اظهار کرد: برای آموزش دهندگان بیمه اجباری در دستور کار قرار دارد که مبلغ آن را ابتدا سازمان مرکزی پرداخت می‌کند وسپس بعداز پایان ارزشیابی بر اساس میزان قبولی سواد آموزان از سرانه آموزش دهندگان کسر می‌شود

شریفی همچنین اظهار کرد: سازمان به صورت تشویقی 20 درصد سرانه دوره را به سوادآموزانی که قبول شوند خواهد پرداخت مشروط به اینکه افراد سواد آموز مذکور علاوه بر ثبت‌نام در سامانه نسبت به افتتاح حساب در بانک ملی نیز اقدام کنند .

معاون آموزش و پرورش استان ایلام تأکید کرد: میزان افراد بیسواد که در سامانه رسمی سوادآموزی ثبت شده‌اند 5 هزار نفر است و آمار 26 هزار نفر بیسواد که در محافل غیر رسمی و برخی شبکه‌های اجتماعی اعلام شده صحت ندارد. از آنجا که این آمار بر اساس خود اظهاری است و در موارد متعددی مشاهده شده که حتی افراد دارای تحصیلات بالا نیز خود را بیسواد اعلام نموده‌اند که یکی از ملاک‌های ما برای جذب وپوشش تحصیلی، افراد ثبت شده در سامانه سواد آموزی است .

وی ادامه داد: علاوه بر آموزش و ساختارهای سوادآموزی مراکزی جهت تقویت مهارت‌های فردی و فنآورانه دایر کرده‌ایم که نخستین مرکز آن سال گذشته با توجه به محرومیت در موسیان شهرستان دهلران ایجاد شد و امسال هم پیش‌بینی شده که با توجه به حضور بیشتر جمعیت سوادآموز در شهرستان ایلام 3 مرکز در این شهرستان ایجاد شود .

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان ایلام ادامه داد: همچنین طرح‌هایی از جمله طرح خواندن با خانواده، آموزش با رایانه، حلقه‌های کتابخوانی آموزش عملی نماز و برگزاری مسابقات فرهنگی از جمله اقداماتی است که این سازمان در بین سوادآموزان و خانوده‌های آنان انجام می‌دهد .

شریفی در خصوص پرداخت حق‌الزحمه آموزش دهندگان نیز اعلام کرد: با توجه به تنگناهای مالی دولت غالباً بودجه به صورت قطره چکانی ابلاغ می‌شود و در استان هم برای پرداخت حق‌الزحمه‌ها محدودیت وجود دارد ولی در حال پیگیری مجدانه هستیم در صورت ابلاغ و تامین اعتبار با نگاه به اولویت وصول اسناد شهرستان و منطقه تا چند ماه آینده حق‌الزحمه تمام آموزش دهندگان پرداخت می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ثبت‌نام و فعالیت‌ها در دور جدید سواد آموزی و تحکیم و انتقال به ترتیب از مرداد و شهریور ۹۶ شروع شده است، افزود: با توجه به محدودیت‌های سامانه سناد در ثبت سواد آموزان با پیگیری‌های موثر استان‌ها این محدودیت مرتفع شده و تا چند روز آینده نگارش جدید آن ابلاغ می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار