بیماری می تواند بر خلق و خو، عملکرد و هوشیاری انسان تاثیرگذار باشد. نیازی نیست خود را سرزنش کنید، بلکه باید درک کنید که با موقعیتی بسیار خاص مواجه هستید.
کد خبر: ۵۰۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 09 October 2017

سرماخوردگی یکی از سوغاتی های ناخوشایند فصل سرما است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، راحت‌تر نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

روش پاسخگویی بدن به سرماخوردگی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، بدن در واکنش به عفونت سرماخوردگی واکنشی عصبی را نشان می دهد که به روند بهبودی کمک می کند، اما عوارض جانبی مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی و ناتوانی در تمرکز را نیز به همراه دارد. در ادامه با برخی نتایج واکنش بدن به سرماخوردگی بیشتر آشنا می شویم.

بدخلق می شوید

هر زمان که عفونتی در بدن وجود داشته باشد، پروتئین هایی به نام سیتوکین برای کمک به مبارزه با عفونت توسط آن ترشح می شوند. این شرایط چه با یک سرماخوردگی ساده مواجه باشید یا عفونتی جدی‌تر، مانند آنفلوآنزا، را تجربه کنید، رخ می دهد.

مطالعات نشان داده اند که مغز این سیتوکین ها را به عنوان سیگنال های مولکولی بیماری شناسایی می کند. در این شرایط ممکن است احساس عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران در انسان شکل بگیرد و تنهایی را ترجیح دهد. این به دلیل آن نیست که شما خود را منحصر به فرد می دانید، بلکه در نتیجه مواد شیمیایی تولید شده شکل می گیرد.

بیماری می تواند بر خلق و خو، عملکرد و هوشیاری انسان تاثیرگذار باشد. نیازی نیست خود را سرزنش کنید، بلکه باید درک کنید که با موقعیتی بسیار خاص مواجه هستید. به خود بگویید، من سرما خورده ام و این شرایط موقتی است. این بیماری قرار نیست برای مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد.

خسته می شوید

سیتوکین ها اثری مثبت روی بهبودی بدن دارند، اما می توانند احساس خستگی را در شما ایجاد کنند. امکان تغییر در الگوی خواب شما نیز وجود دارد. هنگامی که بیمار هستید، به میزان کافی استراحت کنید تا بدن توانایی مبارزه سریع‌تر با عفونت را داشته باشد. مغز برای ترمیم خود به خواب نیاز دارد. سیستم ایمنی شما نیز نیازمند خواب است. هنگامی که عفونت دارید، بدن به این خواب نیاز دارد. حتی مغز شما بیشتر از شرایط عادی به استراحت نیاز دارد تا خود را ترمیم کند.

هنگامی که به خوبی نمی توانید تنفس کنید، خواب خوبی نیز نخواهید داشت. هنگامی که نمی توانید به خوبی بخوابید، این شرایط بر خلق و خو و هوشیاری شما اثرگذار است و امکان دارد سریع‌تر از حالت عادی عصبانی شوید، زیرا آستانه تحمل شما کاهش یافته است.

برنامه های خود را لغو می کنید

در زمان بیماری، بدن قصد ندارد هیچ کار دیگری را به غیر از مبارزه با ویروس انجام دهد. در حقیقت، از این طریق است که به بقای خود ادامه می دهیم. بدن روی مبارزه با عفونت متمرکز می شود و نه ایجاد احساس بهتر در لحظه ای که در آن قرار دارید. اگر تصمیم بگیرید سرماخوردگی را نادیده گرفته و روال عادی زندگی خود را ادامه دهید، بیماری می تواند اثر منفی بیشتری روی وضعیت جسمانی و روانی شما داشته باشد.

اگرچه کاهش برنامه های اجتماعی و خروج از خانه در زمان ابتلا به بیماری احتمالا ایده خوبی است، اما به طور کامل خود را منزوی نسازید. هنگامی که منزوی می شوید، دیدگاه خود روی هر چیز جاری دیگر را از دست می دهید. می توانید با استفاده از تماس تصویری یا شبکه های اجتماعی با دیگران در ارتباط باشید، در شرایطی که ویروس را نیز به آنها منتقل نمی کنید.

ضد اجتماع می شوید

بنابر نتایج پژوهش جدید که در نشریه Personality منتشر شده است، افرادی که دارای دایره اجتماعی خوبی هستند و به طور کلی خلق و خوی خوبی دارند، احتمال کمتری دارد حتی پس از قرار گرفتن در معرض ویروس به سرماخوردگی مبتلا شوند. انسان هایی که انرژی مثبتی دارند، افراد بیشتری را نیز به سوی خود جلب می کنند. دریافت حمایت اجتماعی زمانی که بیمار هستید، خوب است. در مقابل، افرادی که احساس منفی دارند، ارتباط کمی با دیگران برقرار کرده یا حتی هیچ ارتباطی برقرار نمی کنند و در نتیجه، از حمایت اجتماعی چندانی نیز برخوردار نیستند.

نمی توانید تمرکز کنید

سیتوکین ها توانایی تمرکز را کاهش می دهند. این یک واکنش اولیه است. هنگامی که توسط یک میکروب مورد حمله قرار می گیرید، بدن خاموش می شود و از هر ذره انرژی برای مبارزه با عفونت استفاده می کند.

اگر بیمار هستید و قرار است در یک جلسه مهم شرکت کنید، در صورت امکان تاریخ آن را به تعویق بیندازید. پس از بهبودی و از بین رفتن سرماخوردگی می توانید تمرکز و عملکرد بهتری در انجام وظایف دشوار داشته باشید.

احساس افسردگی می کنید

طی مطالعه ای که در سال 2015 در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شد، پژوهشگران به بررسی اسکن های مغزی شرکت کنندگان پرداخته و دریافتند که طی یک دوره افسردگی، التهاب در مغز وجود دارد. هنگامی که با التهاب مواجه هستید، این می تواند احساس افسردگی در شما ایجاد کند.

اگر پیش از این افسرده بوده اید، این شرایط می تواند به تشدید وضعیت یا حمله افسردگی منجر شود. احساس افسردگی در زمان سرماخوردگی می تواند تشدید شود. سیتوکین ها در سراسر بدن گردش می کنند. التهاب در مغز می تواند به افسردگی بیشتر یا حمله افسردگی منجر شود.

نسخه شما برای تجربه سریع‌تر احساسی بهتر

تغذیه بسیار مهم است. اگر در زمان بیماری به خوبی غذا نخورید، این شرایط می تواند تاثیر منفی روی روند بهبودی شما داشته باشد. شما وضعیتی التهابی در سراسر بدن خود را تجربه می کنید و با مصرف غذاهایی که سرشار از مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، و قند هستند، میزان التهاب می تواند هرچه بیشتر افزایش یابد. بر همین اساس است که مصرف غذاها و نوشیدنی های مناسب در زمان بیماری به منظور پیشگیری از طولانی شدن دوره آن اهمیت دارد.

همچنین، توصیه می شود بیشتر از حد کافی مایعات مصرف کنید. بدن هنگام مبارزه با عفونت مایعات خود را از دست می دهد، از این رو بیشتر از حد عادی به نوشیدن مایعات نیاز دارید. تمام انرژی که برای مبارزه با عفونت مصرف می کنید موجب کم آبی بدن شما می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار