دکتر جواد شرف خانی / تحلیلگر مسائل مالی
کد خبر: ۵۰۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸ 10 October 2017
تابناک ایلام ::یکی از موضوعات مهمی که همیشه در اقتصاد طرح بوده و توانسته توجه صاحبنظران را به خود جلب نماید ، ور شکستگی شرکتها یا همان شکست مالی است که بدترین رویداد ممکن است . تبعات منفی و زیانهای مالی فراوانی متوجه اشخاص مختلف و نیز همه ذینفعان گردد .بانکها و موسسات مالی و اعتباری به عنوان اعتبار دهندگان ، سرمایه گذاران که به امید آینده ای بهتر وجوه خود را در اینگونه شرکتها سرمایه گذاری نموده اند ، حسابرسان که ممکن است در گزارش حسابرسی خود اشاره ای به تداوم فعالیت شرکت ننموده باشند ، تامین کنندگان مواد اولیه که با این شرایط برای فروش محصولات خود با چالش مواجه میشوند و بلاخره ، کارگران و کارکنان واحد ورشکسته هستند که در صورت ورشکستگی و اخراج آنها ، زنجیر وار همه این عوامل بر روی مولفه های اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی کشور می توانند تاثیر گذار باشند و نهایتا تمام مجموعه شرکت از ریل تولید و اشتغال خارج می شود.

برای جلوگیری از آسیب ها و زیان های هنگفتی که به دلیل ورشکستگی شرکت ها تحمیل می گردد وانجام پژوهش ها و مطالعات دانشگاهی یکی از ضروریات به شمار میرود، به عبارتی طراحی مدل و یا الگوی پیش بینی ورشکستگی با دقت  بالا وحساسیت بیشتر دارای اهمیت فراوان بوده که در این خصوص باید گفت که اطلاعات تهیه شده در سیستم حسابداری و صورت های مالی اساسی که محصول این سیستم می باشد، نقش بیشتری بازی می کند. پرواضح  است که صورت های مالی  حسابرسی شده که توسط موسسات حسابرسی  عضو جامعه حسابداران رسمی ایران مورد حسابرسی قرار گرفته باشند، قابلیت اتکای بیشتری   داشته و می توانند ما را در پیش بینی ورشکستگی ها یاری رسانند.

تا کنون مدل های زیادی برای پیش بینی ورشکستگی توسط محققان ارایه شده است و هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند. مثلا در تحقیقی که در سال ۱۳۹۴ توسط اسماعیل زاده مقدمی و شاکری صورت گرفت؛ ثابت شد که استفاده از دو الگوی مختلف شبکه بیزی و الگوی تحلیل پوششی داده ها، قابلیت پیش بینی وقوع ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را تا دو سال قبل از وقوع دارند. چندین پژوهش دیگر در این خصوص توسط پژوهشگران داخلی و خارجی صورت گرفته است که در آنها نسبت های مالی،کارایی، شبکه های عصبی مصنوعی ، رگرسیون لجستیک، تحلیل تمایزی و سایر عوامل و مدل ها مورد بررسی قرار گرفته اند. اما مساله ای که وجود دارد این است که در بیشتر این پژوهش ها یک مدل کلی برای همه صنایع ارایه شده است، اما با توجه به اینکه هر کدام از صنایع دارای ویژگی های خاص خود می باشند،ِ لذا می طلبد که مدل های مختلفی برای صنایع مختلف ارایه گردد. ضروری است که سازمان بورس اوراق بهادار به منظور دقت بیشتر ،در هنگام پذیرش شرکت های جدید، از مدل های استاندارد جهت پیش بینی وضعیت مالی آینده آنها استفاده نماید و همچنین با استفاده از این مدل ها می توان شرکت ها را بر اساس شاخص های تداوم فعالیت رتبه بندی نمود.در اینصورت و با رعایت موارد فوق سرمایه گذاران ،نهاد های دولتی و کلیه استفاده کنندگان از ذینفعان، با اطمینان بیشتری از وضعیت مالی شرکت می توانند تصمیمات لازم را اخذ نمایند و خصوصا سرمایه گذاران با دید بازتر و اطلاعات جامع تر،به امر سرمایه گذار می پردازند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار