فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: میزان گستره آتش سوزی های رخ داده اراضی طبیعی استان در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۵۰۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 11 October 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ سرهنگ غلامرضا فتحی اظهار کرد: در 6 ماه نخست سال جاری 98 هکتار از اراضی ملی استان ایلام در نقاط مختلف طعمه آتش سوزی شد.
 
وی تعداد آتش سوزی های رخ داده در اراضی طبیعی استان ایلام را 10 فقره ذکر کرد و افزود: میزان بروز آتش سوزی ها نیز 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
 
فتحی یادآور شد: سه برجک دیده بانی در مرتفع ترین نقاط طبیعی مستعد آتش سوزی ایجاد شده که افراد مستقر در این برجک ها در طول شبانه روز با اشراف به تمام مناطق وقوع آتش سوزی ها را رصد می کنند.
 
وی گفت: افراد مستقر در این برجک ها مجهز به دوربین شکاری هستند که به طور مداوم مناطق را برای احتمال بروز آتش سوزی مورد پایش مستمر قرار می دهند.
 
وی افزود: 74 نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی با وسعت 300 هزار هکتار در نقاط مختلف استان شناسایی شده است که در این مناطق 2 نفر نیروی حفاظت و 2 نفر قُرق بان به صورت فصلی در کانکس های مجهز به تجهیزات مهار آتش مستقر هستند.
 
فتحی تاکید کرد: با وجود اقدام های پیشگیرانه مناسب و کاهش چشمگیر آتش سوزی ها در استان اما بروز آتش اجتناب ناپذیر است که مقابله و مهار آتش سوزی ها نیازمند اعتبار و تجهیزاتی چون بالگرد و پهباد شناسایی است.
 
به گزارش ایرنا، مجموع سال گذشته 15 فقره آتش سوزی در سطح 245 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و 22 مورد آتش سوزی با وسعت 52 هکتار در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان ایلام رخ داد.
 
حضور و پراکنش نیروهای یگان های حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست در عرصه ها، اقدام های پیشگیرانه چون ایجاد آتش بر، تجهیزات مهار آتش و ... باعث کاهش تعداد آتش سوزی ها و تسریع در مهار آتش ها شده است.
 
عمده آتش سوزی های رخ داده شده ناشی از آتش زدن پس چرای مزارع توسط کشاورزان و سرایت آتش به اراضی طبیعی و یا سهل انگاری گردشگران است.
 
یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را جنگل، مرتع و بیابان در برگرفته که شامل 642 هزار هکتار جنگل درختان بلوط و 790 هزار هکتار مرتع است.
 
استان ایلام سال گذشته رتبه نخست کشور در خصوص پیشگیری از آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی را از آن خود کرد./م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار