حال نمی دانیم که اگر واقعا تصمیم گیری کارشناسان حوزه اجتماعی کشور واستان بر مبنای این آمارهای کاملا متناقض منعقد شود باید از ابتدا راه فاتحه تمامی طرحهای در دست اجرای در همه حوزه های اجتماعی وفرهنگی و اقتصادی و.. استان را خواند.
کد خبر: ۵۰۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸ 15 October 2017

تابناک ایلام ::با توجه به نقش اساسی آمار و اطلاعات در توسعه پایدار کشور و ضرورت وجود آمار صحیح، دقیق و بهنگام در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری های مدیریتی؛ ایجاد یک نظام آماری کارآمد و موثر جهت دستیابی به اهداف و تکالیف سازمانی امری اجتناب ناپذیر است.

همه می دانیم که مبنای تصمیم گیری ها کلان کشور براساس آمار واطلاعات است، به این معنا اگر آمار درستی از وضعیت بیکاری ،آسیبهای اجتماعی ،مهاجرت و دهها موضوع فرهنگی واقتصادی واجتماعی جامعه دراختیار تصمیم گیران قرار نگیرد ،به طور قطع تصمیمات هم براساس همان آمارهای نادرست اتخاذ می شود و نتیجه هم همان خواهد شد که الان بر جامعه حاکم است.یا اینکه برنامه ریزان هرگز آمارهای متناقض را برای تصمیمات تخصصی وعلمی مبنا قرار نمی دهند.

اگر بخواهیم بطور خاص موضوع آسیبهای اجتماعی دراستان ایلام را بررسی کنیم ،می بینیم بیش از 26دستگاه متعدد والبته بیشتر آنها غیر متخصص در حوزه مقابله با آسیبهای اجتماعی در گیر هستند وهرکدام ساز خودشان را می نوازند . جالب اینجاست هرکدام از این دستگاهها در خصوص هرآسیب اجتماعی یک آمار در دست دارند و هیچکدام از آمارهای موجود هم از حیث وجود آسیب و هم از حیث کاهش یا افزایش آسیبهای اجتماعی با هم همخوانی ندارند.

حال نمی دانیم که اگر واقعا تصمیم گیری کارشناسان حوزه اجتماعی کشور واستان بر مبنای این آمارهای کاملا متناقض منعقد شود، باید از ابتدای راه فاتحه تمامی طرحهای در دست اجرا در همه حوزه های اجتماعی وفرهنگی و اقتصادی و.. استان را خواند.

به هرحال آنچه که مشخص است چهار الی پنج دستگاه مهم در حوزه آسیبهای اجتماعی بصورت مستقیم هم درگیر هستند و هم اینکه درخصوص بررسی،مطالعه ،اجرای طرحهای میدانی ومهمتراز همه ارایه آمار از آسیبهای اجتماعی از آنها بیشتر انتظار می رود . نیروی انتظامی ،دادگستری ،بهزیستی و اداره کار ،تعاون ورفاه اجتماعی به فراخور وظیفه ای که دارند ،دستگاههایی هستند که بیشترین اصطکاک را باحوزه اجتماعی جامعه داشته و بر همین اساس حجم بالایی از مطالعات ،تصمیم گیری ها هم متوجه این چند دستگاه خواهد بود.

اما خروج آماری از حساس ترین آسیب اجتماعی که اتفاقا با حیات جامعه سروکار دارد از سوی این دستگاهها و وجود تناقض فاحش در آمارهای ارائه شده ،امیدها برای نتیجه گرفتن طرحهایی که قرار است بر اساس این آمارها در جامعه اجرایی شود را به یاس وناامیدی مبدل ساخته است،

در یک سو ،فرمانده نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران گفته است : تعداد خودکشی ها در استان در سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است

اما از سویی دیگر مهرعلی زاده مدیرکل اجتماعی استانداری می گوید: به استناد آمار پزشکی قانونی،میزان خودکشی در استان طی نیمه نخست سالجاری و در مقایسه با مدت مشابه در سالهای 95 و 94 به ترتیب 5 و 28 درصد کاهش را نشان می دهد.

جالب است که بدانید در جلسه شورای هماهنگی دستگاههای تابعه اداره کل کار ،تعاون ورفاه اجتماعی استان که با حضور نماینده استان برگزار شد ، یکی از کارشناسان این اداره کل آماری از وضعیت خودکشی دراستان ارائه داد که نه تنها خبری از کاهش خودکشی نیست، بلکه براساس ادعای این کارشناس ،آمار خودکشی در استان از نرمهای کشوری وحتی نرمهای جهانی نیز فراتر رفته است .

به گفته این کارشناس :طبق آمار سازمانهای جهانی ،نرخ خودکشی در جهان 10/7در 100هزار ،در ایران 4/2در 100هزار واین نرخ درایلام 16/7در100هزار اعلام شده است .به این معنا که نرخ خودکشی در  استان ایلام 1/5برابر نرخ جهانی و 4برابر نرخ کشور است .یعنی در سال گذشته در تهران بزرگ 21مورد خودکشی اما درایلام کوچک 94مورد خودکشی وجود داشته است . حال با بررسی این آمار (اگر صحیح باشد!)به نتیجه بهتری از وضعیت آمار واطلاعات در استان پی خواهیم برد.

حال نمیدانم دلیل این حجم بالای تناقض در آمارهای چند دستگاه مهم وتاثیر گذار در تصمیم گیری برای کاهش آسیبهای اجتماعی دراستان چیست؟ واقعا اگر وضعیت آمار واطلاعات مابقی حوزه ها از بیکاری گرفته تا عملکرد دستگاهها به این منوال است ،باید برای آینده استان وطرح هایی که قرار است آن را متحول کند گریست .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار