در کنار دیدگاه مصرفی به آموزش و پرورش ، مدیریت سیاسی و دخالت سیاسیون و اربابان قدرت در عزل و نصب مدیران ، یکی دیگر از معضلات جدی در سیستم آموزشی ایران است و مدیران بیشتر از آنکه بر اساس توانمندی و شایستگی انتخاب شوند ، بر اساس نوع مناسبات با کانونهای قدرت انتخاب می شوند .
کد خبر: ۵۰۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲ 17 October 2017
تابناک ایلام::امروزه آموزش و پرورش بنا‌به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب می‌شود و با رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و بتدریج از یک حالت ساده ابتدایی به یک حالت پیچیده درآمده است.
ثمربخشی آموزش و پرورش از یکسو تبدیل کردن انسانهای مستعد به انسانهای سالم، بالنده، متعادل و رشد یافته است و از سوی دیگر تأمین کننده نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخشهای متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
نظر‌به چنین اهمیتی است که در عصر کنونی، همه دولتهای جهانی از کوچک و بزرگ، قدرتمند و ناتوان و صنعتی تا در حال توسعه، پرداختن به آموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی می‌دانند و برای همگانی، سراسری و حتی اجباری کردن آن، تعهدات سنگینی در قانونهای اساسی و بنیادی خود می‌گنجانند و درصد زیادی از تولید ناخالص ملی و بودجه جاری و عمرانی کشور را به این امر مهم اختصاص می‌دهند.
نگاهی به وضعیت آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که یکی از عوامل مهم _ و شاید مهمترین آن _ در پیشرفت این جوامع ، آموزش و پرورش است . آموزش پرورش به عنوان سیستمی که خروجی آن نیروی انسانی تربیت شده است ، در این کشورها تا حدود بسیار زیادی موفق عمل کرده و توانسته است نیروی انسانی خلاق و مورد نیاز جامعه را تربیت کند . و البته این فرایند اتفاقی حاصل نشده است و در این کشورها ، سیستم آموزشی از اهمیت شایسته ای برخوردار است و سهم سنگینی در تخصیص بودجه دارد .
در کنار تخصیص بودجه مکفی ، سیستم مدیریت و جذب نیرو در آموزش و پرورش این کشورها تخصص محور و مبتنی بر شایسته سالاری است و روند جذب و ارتقاء نیروی انسانی تعریف شده و بر مبنای ضوابط دقیق حرفه ای انجام می شود .
نتیجه ی این امر ، داشتن سیستم آموزشی پویا و توانمند است که توانسته است به انتظارات جامعه از سیستم آموزشی پاسخی در خور بدهد . اما نگاه به وضعیت آموزش و پرورش در کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که سیستم آموزشی با مشکلات عدیده و مبنایی روبرو است و از جایگاه اصلی خود بدور افتاده است .
کمبود بودجه و اعتبارات ، تاسیسات و تجهیزات قدیمی و نامناسب ، مدیریت سیاسی و ناکارآمد و نیروی انسانی مازاد و انبوه و غیر مرتبط ، از مشخصات بارز سیستم آموزشی در این کشورها است و در نتیجه ، نظام آموزشی در این کشورها فاقد تحرک و پویایی لازم برای نقش آفرینی در فرایند توسعه ی جامعه است .
در کشور ما هم علیرغم تاکید مکرر قانون اساسی و مقامات مسئول بر اهمیت و نقش سیستم آموزش و پرورش در اصلاح و پیشرفت جامعه اما متاسفانه در عمل ، آموزش و پرورش با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و از اهداف طراحی شده بسیار دور شده است . کارشناسان بر این اعتقاد هستند که ریشه ی مشکلات آموزش و پرورش ایران ، در طرز تلقی و نگاه مسئولان نهفته است .
آنجایی که در دیدگاه عمده ی مسئولان دولتی ، آموزش و پرورش یک دستگاه مصرف کننده و هزینه بر است و بنا بر تعاریف موجود ، فاقد بازدهی اقتصادی است . در این دیدگاه ارزش هر نهاد یا وزارتخانه بر اساس میزان سود خروجی از آن دستگاه بر حسب پول سنجیده می شود و از آنجایی که خروجی آموزش و پرورش از نوع مادی و قابل سنجش با پول نیست ، بنابراین دستگاهی هزینه بر و فاقد سود است ! واقعیت اینست که این دیدگاه در سالیان متمادی در دولتهای مختلف با شدت و ضعف حاکم بوده است و هیچ دولتی به آموزش و پرورش نگاه تولیدی نداشته است ، حال آنکه بر همگان آشکار است که آموزش و پرورش با تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه ، مهمترین دستگاه تولیدی در هر جامعه است و تمامی متخصصین و مدیران و ... که نیازهای جامعه را برطرف می کنند ، محصول آموزش و پرورش هستند .
در کنار دیدگاه مصرفی به آموزش و پرورش ، مدیریت سیاسی و دخالت سیاسیون و اربابان قدرت در عزل و نصب مدیران ، یکی دیگر از معضلات جدی در سیستم آموزشی ایران است و مدیران بیشتر از آنکه بر اساس توانمندی و شایستگی انتخاب شوند ، بر اساس نوع مناسبات با کانونهای قدرت انتخاب می شوند .
از آنجایی که این مدیران مدیون و بر آمده از اراده صاحبان قدرت هستند فاقد اراده و استقلال لازم برای مدیریت هستند و بیش از هر چیز به تدوام مدیریت خود از طریق جلب رضایت آنها می اندیشند . متاسفانه این طریقه مدیریت و عزل و نصب در استان ایلام هم به تبعیت از کشور از دیرباز رواج داشته است و رنگ و بوی تندتری نسبت به دیگر مناطق کشور دارد .
 
ساختار ایلی و تقسیمات ذهنی مبتنی بر منافع فردی و گروهی، نقش بسیار مهمی در تعیین مدیریت ارشد اموزش و پرورش استان دارد . در این ساختار ، مدیریت هر دستگاه و اداره فرصتی برای کسب منافع بیشتر است ، بنابراین رقابت سنگینی برای انتصاب نزدیکان و وابستگان در ادارات وجود دارد و مدیریت آموزش و پرورش با دارا بودن بیشترین پرسنل و تعداد مناصب مدیریتی ، جذابترین منصب است .
این خوان گسترده باعث شده است که متاسفانه آموزش و پرورش حیات خلوت صاحبان قدرت باشد . در ایام اخیر هم با توجه به شروع به کار دولت جدید ، روند تغییرات مدیریتی در کشور و استان کلید خورده است و لابیهای قدرت به تکاپو افتاده اند .
در این بین نقش نمایندگان استان در مجلس بسیار پررنگ است و هر یک از آنان سعی می کنند با اعمال نفوذ و انتصاب نزدیکان خود ، هم به وعده های انتخاباتی عمل کنند و هم برای انتخابات بعدی مهره چینی کنند و از گزینه های خود حمایت می کنند و آنچه فراموش شده است ، جایگاه و شآن و رسالت آموزش و پرورش است .
اما جامعه فرهنگیان انتظار دارند که این روند معیوب و ناکارآمد که باعث سقوط آموزش و پرورش شده است اصلاح شود و در دولتی که دولت تدبیر خوانده می شود ، برای حفظ شان و جایگاه آموزش و پرورش ، تدبیری اندیشیده شود ؛ در سطح ملی با تغییر نگرش به نظام آموزشی و در سطح استانی بدون توجه به خط کشیهای ذهنی و منفعت طلبی اربابان قدرت با انتصاب مدیری توانمند و همراه و همفکر دولت و معتقد به برنامه ها و شعارهای دولت که قبلا در مناصب مختلف ، شایستگی و توانمندی خود را اثبات کرده است ، زمینه را برای خروج آموزش و پرورش استان از ورطه ی بدهکاری و وامدار بودن به صاحبان قدرت نجات داد .
بی شک هر مدیری که بر اساس شایستگی و توانمندی انتخاب شود ، با شایستگی و توانمندی بدنبال اصلاح امور خواهد بود و ضمن تلاش برای جذب منابع مالی_ بعنوان پاشنه ی آشیل آموزش و پرورش_ ، برای حفظ پست و منصب خود تن به هر حقارتی نخواهد داد ؛ حقارتی که ویژگی مدیران سفارشی است !
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فقط عدالت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
فرزندمن باگذشت یک ماه از سال تحصیلی معلم نداره جناب مدیر کل که دراقدامی انقلابی! !معلم یکی ازمدارس سیوان روبعدازیک ماه!!!تامین کردن ایلام پویانوشته بودفکری هم به حال مدارس سرابله کنند .درضمن سربازمعلمها شدن معلم اصلی وسط شهرومعلمین رسمی ادامه استراحت تابستونن
عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
فرزندمن درمدرسه ابتدایی رسالت چواردرس میخواند متاسفانه هنوزمعلم ندارند.آقای مدیرکل محترم اموزش پرورش ایلام تورابه خدافکری به حال مااولیای دانش اموزان مدرسه های چواربکنید.متاسفانه مدیرومعاون آموزش پرورش شهرچوار بی خیال امر کنکور و دانشگاه فرزندانمان هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار