کد خبر: ۵۱۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵ 22 October 2017
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: 230 هزار تن خرما امسال از سطح 45 هزار هکتار از نخلستان های این استان برداشت و روانه بازار مصرف شد.
اردشیر شهرکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع 55 هزار هکتار نخلستان های سیستان و بلوچستان 45 هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
وی افزود: برداشت خرما در سیستان و بلوچستان که 100 نوع را شامل می شود از اواخر تیرماه آغاز شد و هم اینک به پایان رسید.
شهرکی گفت: بیشتر خرمای تولیدی در استان به انواع ربی، مضافتی، هلیله، زاهدی، پیارم و کوتومی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: خرمای تولیدی سیستان وبلوچستان به پاکستان، مالزی، کشورهای آسیای میانه، اتحادیه اورپا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.
وی گفت: شهرستان های ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، نیکشهر، قصرقند، خاش و فنوج دارای بیشترین خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان هستند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت واحدهای بسته بندی، نگهداری و فرآوری خرمای این استان 114 هزار تن است.
به گفته مدیر تعاون روستایی سیستان و بلوچستان امسال اجرای طرح خرید تضمینی خرما توسط دولت، دست دلالان را از این محصول مهم این استان کوتاه کرده است.
عبدالحمید رسولی اظهار داشت: دغدغه و نگرانی کشاورزان سیستان و بلوچستان در فصل برداشت خرما زیاد بود و خرماکاران این استان مجبور به فروش محصول خود به صورت سبز و نارس به دلالان با قیمت پایین بودند.
وی افزود: با اجرای طرح خرید تضمینی خرما توسط دولت شاهد بازگشت امید و شادابی میان نخلکاران سیستان و بلوچستان هستیم زیرا دیگر نگرانی از فروش نرفتن محصولاتشان ندارند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار