رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل 4 میلیون دستگاه خودرو در تهران شماره‌گذاری شده است.
کد خبر: ۵۲۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱ 06 November 2017
سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی مدیریت کلانشهرها بحث ترافیک است. مردم هر روز با این مسئله مواجهند و بر اساس آن مدیریت شهری را قضاوت می‌کنند. تهران علاوه بر مشکلات جمعیتی خود، به علت اینکه مرکز کشور است با تقاضای زیادی برای سفر مواجه است که این تقاضا به‌صورت تزایدی در چند سال گذشته افزایش یافته است.

 رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به شماره گذاری 4 میلیون دستگاه خودرو در تهران اظهار کرد: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل 4 میلیون دستگاه خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و این را باید در کنار خودروهایی در نظر گرفت که به‌صورت شناور در تهران تردد می‌کنند. اولین چیزی نیز که گردشگران راجع به توسعه یافتگی یک شهر قضاوت می‌کنند ترافیک آن است.

وی در رابطه با مسئله ترافیک شهر تهران آمارهای مختلفی ارائه کرد: وضعیت تهران به این صورت است که بیش از 9 میلیون جمعیت ساکن، 3 میلیون جمعیت شناور و 20 میلیون سفر روزانه دارد. این شهر 5700 تقاطع دارد که تنها 660 تقاطع آن به‌ صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‌شود. همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز 8 برابر است.

لزوم تشکیل قرارگاه ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک

مهماندار با اشاره به برخی از چالش‌های مهم  شهر تهران گفت: استفاده زیاد از خودروهای شخصی به‌گونه‌ای که به‌ازای هر 2 نفر یک خودرو وجود دارد، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، عدم تناسب ظرفیت معابر با نقاط ایجاد مراکز تجاری و تفریحی، وجود گلوگاه‌های ترافیکی و اشکالات هندسی معابر، ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف به تهران، کمبود تجهیزات ITS، عدم بازدارندگی مقررات و عدم تناسب تجهیزات و نیروی انسانی پلیس با نیازهای واقعی از مهمترین چالش های شهر تهران است.

وی راه‌حل‌های کوتاه مدت حل ترافیک تهران را تقویت پلیس و تمرکز بر اجرای مقررات دانسته و دو مورد انضباط بخشی و برخورد با ناهنجاری‌های ترافیکی و همچنین آموزش و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان را اهداف قابل دستیابی در این حوزه تعریف کرد، به‌گونه‌ای که یکی از راهکارهای اجرایی تشکیل قرارگاه،ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اهداف و وظایف این قرارگاه را این‌گونه تشریح کرد: برنامه‌ریزی برای رفع معضلات ترافیکی، هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی برای مناسبت‌های خاص، تصویب اولویت‌های انضباط بخشی ترافیک، پشتیبانی و حمایت از طرح‌های اجرایی در ترافیک و پیگیری مصوبات قانونی از اهداف این قرار گاه است.

وی اولویت پیشنهادی خود را ساماندهی موتورسیکلت‌ها مطرح کرد و در این رابطه افزود: در تهران بیش از 3 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده و عمده بی‌نظمی‌هایی که با آن مواجهیم از این محل نشأت می‌گیرد. رویکرد عمومی جامعه نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌ سواران معمولاً یکی از این دو مورد است که یا می‌گویند برخورد با موتورسیکلت سواران ظلم به قشر ضعیف جامعه است یا برخورد با آن‌ها را وظیفه نیروی انتظامی می‌دانند.

مهماندار ساماندهی موتورسیکلت سواران را در 4 فاز از جمله آموزش و ارتقای فرهنگ، سازماندهی و ساماندهی موتورسیکلت سواران شاغل در بخش‌های مختلف، تهیه الزامات قانونی و قضایی و در نهایت عملیات اجرایی و برخورد موتورسیکلت سواران متخلف تعریف کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به سهم 66 درصدی سواری در اشغال معابر تهران و سهم 40 درصدی درحمل و نقل افزود:  کمبود سرویس ادارات و ارگان‌های دولتی، عدم توسعه مناسب سیستم‌های کنترل ترافیک الکترونیکی، خودروهای فرسوده و تردد آن‌ها در سطح شهر خصوصاً در بخش حمل‌ونقل عمومی، عدم تناسب تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی با مأموریت‌های محموله و وجود پایانه‌های مسافربری در شهر تهران  از جمله این مشکلات هستند، تنها در رابطه با مورد آخر لازم به ذکر است که 4 پایانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی در سال 1395 جمعاً بیش از 2میلیون و 500هزار سرویس داشته‌اند و 41میلیون نفر مسافر از طریق آن‌ها جابه‌جا شده است.

مهماندار با بیان اینکه مشکل اصلی تهران تراکم ترافیک و آلودگی هواست، بیان کرد: راه نجات از این معضلات گسترش مترو و استفاده از LRT است. به‌نظر می‌رسد نمی‌توان خیلی به توسعه ناوگان اتوبوس فکر کرد زیرا این وسیله بیشتر برای توزیع مسافر در مناطق محلی است و در شریان‌های اصلی نمی‌تواند آن‌طور که باید راهگشا باشد. همچنین توسعه دوچرخه سواری و ایجاد محدودیت‌های جدید و طبقه‌بندی معابر باید در دستور کار قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار