رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به عزم این کمیسیون برای تصویب طرح فرهنگ شهروندی در صحن شورا، از آماده سازی این طرح ظرف دو تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: قطعاً با تصویب این طرح مشکلات ۱۵ ساله مشهد در حوزه فرهنگ شهری اطلاح خواهد شد و شاهد برطرف شدن بخش عمده‌ای از معضلات اجتماعی و شهری مشهد خواهیم بود.
کد خبر: ۵۲۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 07 November 2017
به گزارش تابناک : احسان اصولی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: هرچند مشهد طی سالیان گذشته به عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی و در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شد، اما نباید فراموش کنیم که این اتفاق تنها به سال کنونی میلادی محدود نمی‌شود، بلکه همیشه مشهد به عنوان یک نماد و سمبل فرهنگی بویژه در بین شیعیان جهان شناخته شده است. از این رو مسئولان اجرایی و تصمیم گیرنده به دلیل اینکه مشهد همیشه به عنوان یکی از سرچشمه‌های تولید فرهنگ بوده، باید مورد توجه ویژه‌ای به حوزه فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند.
وی تصریح کرد: مسائل فرهنگی در مشهد از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردار است که هویت خودش را برگرفته از بارگاه حضرت رضا(ع) می‌داند و باید به گونه در حوزه فرهنگ عمل کند که شاخص‌های یک شهر بزرگ مذهبی برخوردار باشد. فعالیت‌های فرهنگی در مشهد باید بر پایه فرهنگ اهل بیت(ع) و سیره رضوی باشد. ما در مشهد همیشه دستاوردهای مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ادبی فراوانی را شاهد بوده‌ایم و مطمئناً در آینده نیز این اتفاق تداوم خواهد داشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مردم مطالبه شهری منظم و بدون دغدغه را از همه مسئولان اجرایی دارند، توضیح داد: در عرصه انتخابات اعضای شورای پنجم با شعار تغییر و ایجاد فضای پرشور و نشاط وارد کارزار فعالیت شدیم. مردم نیز به نوعی این گفتمان را پسندیدند. پیامی که برای ما و اعضای شورای اسلامی شهر و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی این فرایند انتخاباتی داشت، این مهم است که مطالبه مردم داشتن یک فضای شاداب و پر هیجان است. مردم به عنوان بزرگ‌ترین ولینعمت ما خواهان اجرای شعارها و وعده‌های اعضای شورای اسلامی شهر مشهد هستند. از این رو باید با تمام توان خود برای ایجاد شهری متفاوت و متناسب با اصول استاندارد فعالیت داشته باشیم.
وی با اشاره به اولویت‌های کلیدی کمیسیون در اصلاح ساختار فرهنگی حاکم بر شهر مشهد، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون فرهنگی شورای پنجم تدوین و برنامه ریزی لازم برای ایجاد تغییر فضای فرهنگی حاکم بر شهر مشهد است؛ البته در سایر کمیسیون‌های شورای پنجم نیز این اتفاق در حال وقوع است، اما در حوزه فرهنگی به دنبال این هستیم که با تدوین و تنظیم این برنامه تحول بزرگی را در حوزه فرهنگی ایجاد کنیم که تصور می‌کنم، حداکثر در دو ماه آینده از این طرح رونمایی خواهد شد که قطعاً سرانجام آن آغاز تحول و رویکرد جدیدی فرهنگی در شهر مشهد خواهد بود، اما در تدوین این سیاست‌ها توجه به هویت شهر مشهد به عنوان یکی از ارکان مهم برنامه ریزی و تدوین این برنامه در نظر گرفته‌ایم. مبنایی‌ترین موضوعی که ما در این طرح به دنبال آن هستیم و به عنوان یک مطالبه جدی آن را دنبال می‌کنیم به نوعی از هم پاشیدگی فرهنگی در حوزه‌های اجتماعی و شهری است که ما هم بر تکیه بر همین مسئله تلاش کردیم، انسجام فرهنگی در مشهد برگرفته از هویت اصلی شهر را در نظر بگیریم تا بتوانیم یک فرهنگ غالب را برای اجرا در شهر به اجرا در بیاوریم.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود درباره کلیات طرح اصلاح فرهنگ شهروندی در شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بنا داریم، هویت یکپارچه و یکدست را در مشهد تقویت کنیم. اولویت دیگر که به عنوان یکی دیگر از نیازهای اصلی حوزه فرهنگ مورد توجه کمیسیون قرار گرفته است، فرهنگ‌های روزمره مردم در حوزه شهری است که باید به صورت ویژه ساماندهی شود تا به هم ریختگی فعلی به کلی از بین برود. معضلات شهری امروز شهر مشهد  ناشی از معضلات فرهنگی است؛ به عنوان مثال اگر ما امروز گرفتار مشکلاتی نظیر ترافیک در شهر مشهد هستیم، بابت نبود فرهنگ ترافیکی ایده آل بین شهروندان مشهدی است.

اصولی با اشاره به فضای مناسب زیرساختی در شهر مشهد، از نبود فرهنگ‌های اولیه شهری در بین شهروندان انتقاد کرد و در این خصوص گفت: در حوزه سخت افزاری کارهای بسیار خوبی انجام شده است. از ۱۵سال  پیش تاکنون در حوزه زیرساخت با ساخت بزرگراه ها، زیر گذرها و تقاطع‌های غیرهمسطح فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اما موضوع، نبودِ فرهنگ واحد برای کاهش معضلات شهری است. مشکل ما در ترافیک بی توجهی نسبت به فعالیت‌های فرهنگی است؛ حقیقت ماجرا این است که ما در طول سال‌های اخیر و دوره‌های اخیر کمترین توجه را به حوزه فرهنگ سازی داشته‌ایم که این مسئله امروز ما را با بحرانی به نام ترافیک رو به رو کرده است. ما باید رفتار مردم را تغییر دهیم، معضلات شهری با کمک فرهنگی و اثرگذاری مردم و شهروندان بخوبی برطرف می‌شود به این شرط که با برنامه ریزی تأثیرگذار جلو برویم و طرح جامع فرهنگی را به اجرا در بیاوریم.
 




منبع : قدس آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار