هر زمان که بیمار هستیم، مصرف سوپ مرغ یکی از توصیه های اصلی است که با آن مواجه می شویم. دلیل خوبی در پس این توصیه قرار دارد، زیرا یک وعده گوشت مرغ تیره چهار اونسی (113 گرم) حاوی 3.2 میلی گرم روی است.
کد خبر: ۵۲۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 12 November 2017
هنگامی که موضوع مبارزه با یک بیماری و غلبه بر آن مطرح می شود، بیشتر ما به طور معمول مصرف مقادیر زیاد از ویتامین C را مد نظر قرار می دهیم. از این رو، جای شگفتی نیست که یک ماده مغذی مهم دیگر در این زمینه یعنی روی از کانون توجه ما خارج شود.

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، مطالعات نشان داده اند که روی در کوتاه کردن دوره سرماخوردگی، زمانی که از نخستین روز بروز علائم بیماری مصرف شود، موثر عمل می کند. توانایی این ماده معدنی در کمک به جلوگیری از تکثیر باکتری ها یا ویروس ها در بدن عامل کلیدی در این زمینه محسوب می شود. روی برای بدن انسان برای ساخت DNA به منظور تشویق رشد و ترمیم بافت ضروری است و به بهبودی سریع‌تر زخم و حصول اطمینان از عملکرد درست سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

برای حصول اطمینان از دریافت روی کافی از رژیم غذایی خود می توانید برخی از مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره می شود را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.

صدف چروک

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

با افزودن مقداری غذای دریایی به رژیم غذایی خود می توانید توانایی بدن در مبارزه با بیماری را افزایش دهید. یک صدف چروک بزرگ دارای حدود یک میلی گرم روی است که حدود 10 درصد از ارزش غذایی روزانه این ماده مغذی را تامین می کند. با مصرف چند عدد صدف چروک می توانید بخش زیادی از نیاز روزانه خود به روی را تامین کنید.

گوشت گاو

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

یک وعده سه اونسی (85 گرمی) از گوشت گاو دارای حدود هفت میلی گرم روی است. این تقریبا 100 درصد از نیاز روزانه به این ماده مغذی را برای زنان تامین می کند و اندکی کمتر از میزان مورد نیاز برای مردان است. گوشت گاو را به روش های مختلف مانند سرخ کرده، در سوپ سبزیجات یا همراه با سبزیجات دیگر می توانید مصرف کنید.

ماست

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

هست اونس (227 گرم) ماست ساده کم چرب حدود دو میلی گرم روی یا نزدیک به 20 درصد از ارزش غذایی روزانه این ماده معدنی را تامین می کند. ماست را می توانید در اسموتی، به همراه گرانولا، یا بدون هیچ افزودنی و به صورت ساده مصرف کنید.

پنیر سوئیسی

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

پنیر سوئیسی را می توانید به همراه ساندویچ یا سبزیجات دیگر برای دریافت مواد مغذی هر چه بیشتر مصرف کنید. یک اونس (28 گرم) پنیر سوئیسی دارای 1.2 میلی گرم روی یا حدود هشت درصد از ارزش غذایی روزانه است.

نخود

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

نخود انتخابی هوشمندانه است، زیرا در میان 25 ماده غذایی تقویت کننده مغز قرار دارد. نخود منبع خوبی برای روی، فولات، و منگنز است. نصف فنجان نخود حاوی 2.8 میلی گرم روی است.

لوبیا قرمز

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

نصف فنجان لوبیای قرمز نه تنها حاوی 0.9 میلی گرم روی یا شش درصد از ارزش غذایی روزانه این ماده مغذی است، بلکه سرشار از آنتی اکسیدان ها و آهن نیز است.

گوشت مرغ تیره

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

هر زمان که بیمار هستیم، مصرف سوپ مرغ یکی از توصیه های اصلی است که با آن مواجه می شویم. دلیل خوبی در پس این توصیه قرار دارد، زیرا یک وعده گوشت مرغ تیره چهار اونسی (113 گرم) حاوی 3.2 میلی گرم روی است. ترکیب گوشت مرغ تیره و روشن با یکدیگر می تواند مجموعه ای از مواد مغذی را در اختیار بدن شما قرار دهد.

بادام هندی

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

بادام هندی یکی از سالم‌ترین مغزهای خوراکی است که می توانید مصرف کنید. یک مشت کوچک از بادام هندی (حدود 28 گرم) یا یک قاشق غذاخوری از کره آجیل حاوی 1.6 میلی گرم روی است. با افزودن مقدار اندکی بادام هندی به رژیم غذایی روزانه خود می توانید از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید.

کینوآ

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

کینوآ محصولی فاقد گلوتن است که از محتوای بالای روی و پروتئین سود می برد و عطر و طعم ملایم آن سبب می شود تا در دستورالعمل های غذایی مختلف قابل استفاده باشد. سه چهارم فنجان کینوآ دارای حدود دو میلی گرم روی است.

جو دو سر

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

جود دو سر را می توانید در وعده غذایی صبحانه خود بگنجانید، زیرا نصف فنجان از آن حدود 1.6 میلی گرم روی دارد. با افزودن دارچین و یک میوه سرشار از آنتی اکسیدان، مانند توت ها، می توانید عطر و طعم بهتری به وعده جو دو سر ساده خود ببخشید. برای افزایش محتوای روی می توانید یک مشت کوچک بادام خرد شده به این وعده اضافه کنید.

دانه های آفتابگردان

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

دانه های آفتابگردان یکی از ابرمواد غذایی هستند که باید در رژیم غذایی شما حضور داشته باشند. یک اونس (28 گرم) از دانه های آفتابگردان حاوی 1.5 میلی گرم روی است. البته دانه های آفتابگردان فاقد نمک را مصرف کنید تا از بیشترین میزان فواید آنها بهره‌مند شوید.

بروکلی

با روی به جنگ سرماخوردگی بروید 

نصف فنجان بروکلی حاوی 0.25 میلی گرم روی است. بدون تردید، میزان روی موجود در بروکلی بسیار کمتر از موارد دیگر در این فهرست است. با این وجود، میزان روی موجود در بروکلی در هر کیلوکالری بین سبزیجات دیگر بی رقیب است. اگرچه مصرف بروکلی به تنهایی نمی تواند نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین کند، اما می تواند در نقش یک مکمل خوب ظاهر شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار