احتیاط لازم در یک تصمیم
اخیرا طبق نظر شورای شهر بیرجند بلامانع بودن استفاده از پساب های فاضلاب شهری برای آبیاری فضای سبز در محمدشهر بیرجند به اداره محیط زیست، اعلام شده است. با این حال باید ضمن اطمینان از روند استاندار تصفیه و موضوعات مربوط به انجام خفاظت شده این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۵۲۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 12 November 2017

تابناک خراسان جنوبی: بالاخره بعد از مدت ها موضوع پساب های فاضلاب شهرستان بیرجند توسط شورای شهر مورد تصمیم گیری قرار گرفت. بنابر اطلاعات منتشر شده نظر اعضای محترم شورای شهر بیرجند بر استفاده از پساب فاضلاب بیرجند برای آبیاری فضاهای سبر توسط شهرداری مساعد است.

اخیرا دکتر علیرضا محمودی راد عضو شورای شهر بیرجند در گفتگو با خاورستان این موضوع را تایید و نظر مساعد شورای شهر را پیرامون این مساله اعلام داشته است. البته کلیت این تصمیم به این نحو است که فعلا شورای شهر بیرجند بلامانع بودن این پساب ها برای آبیاری در محمدشهر بیرجند را به اداره محیط زیست، اعلام کرده است.

وی اظهار داشت شرط تصفیه استاندارد و همچنین حفاظت شده را در این میان به عنوان شروط لازم در این موضوع را مد نظر داریم. وی در این رابطه افزود: پس از انتقال پساب تصفیه شده به محمدشهر و استفاده برای آبیاری فضای سبز و همچنین محصولات کشاورزی، بررسی تحقیقاتی بر روی فضای سبز، خاک و محصولات کشاورزی انجام و از نظر بیماری های عفونی و انگلی بررسی شود تا برای اینده هم برنامه ریزی هایی شود.

به نظر می رسد به دلایلی مانند کم بود آباد و لزوم آبیاری فضاهای سبز شهر، و همینطور مشکلات ناشی از رها سازی این پساب ها میتواند با این تصمیم به نحوی راه حلی پیدا کنند. اما در این رابطه همچنان باید بر عوارش ناشی از این موضوع دقت بیشتری شود.

اینکه اساسا به چه شکلی می تواند رویکرد سالم و استانداردی برای تصفیه و همینطور روشهای حفاظت شده مناسب در این زمینه ها را دنیال نمود، موضوعی است که باید به طور قطع در شورای شهر مورد کار کارشناسی بیشتر قرار گیرد. تصمیم بر استفاده از پساب های فاضلاب شهری بدون توجه به این سه موضوع می تواند در آینده مشکلاتی را برای امنیت زیستی شهر به دنبال داشته باشد.

لذا بهتر است در این زمینه با پرهیز از عجله کردن به بررسی دقیق تر و استفاده محدود شده برای شروع از این پساب ها اقدام نمود. همچنین خوب است به تجربه استان های دیگر نیز پرداخته و راه رفته را مجددا یا نرفت و یا هم با خطای کمی طی کرد. خصوصا اینکه مسایل زیستی به طور قطع یک اولویت درجه اول محسوب می شوند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار