مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از واگذاری قلعه‌ی میرغلام هاشمی در شهرستان دره‌شهر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۵۳۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 13 December 2017

عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار کرد: قلعه "میرغلام هاشمی" در شهرستان دره شهر با کاربری اقامتگاه بوم گردی با حضور فرماندار ، کارشناسان صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و سایر مسئولین محلی شهرستان دره‌شهر به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام تصریح کرد : بناهای تاریخی بخش اعظمی از آثار تاریخی و فرهنگی هر سرزمین و ملتی به شمار می روند که حفظ و نگهداری از آنها حراست از هویت هر جامعه ای به شمار می رود.بناهایی که ضمن بیان سبک زندگی و توانمندی اقوام و گذشتگان ، احداث آنها به دورانی باز می‌گردد که در ساخت آنها اصول و محاسبات عمرانی به شیوه‌هایی که امروز رایج است رعایت نشده است.

شنبه‌زاده گفت: جایگاه آثار باستانی و تاریخی این استان را به می توان به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم کرد. در این راستا حفظ و حراست از این آثار امری بدیهی جهت حفظ فرهنگ و تمدن غنی گذشتگان می باشد ضمن اینکه موجب جذب گردشگر در این استان نیز خواهد شد.از طرفی نگهداری و حفظ کلیه این آثار از سوی دولت امری سخت و تا حدودی دور از دسترس است که حضور بخش خصوصی در این راستا می تواند کمک بزرگی به حقظ آثار کند.

او ادامه داد : واگذاری بناهای تاریخی در راستای سیاست های سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و اشتغالزایی پایدار و استفاده بهینه از بناهای تاریخی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

قلعه میرغلام هاشمی یکی از بناهای دوران قاجاریه در دره شهر است، که طبق سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا، در سال ١٣٠٣هجری قمری، توسط میر غلام هاشمی، حاکم وقت در روستای فرهاد آباد ساخته شده است.بنای قلعه به سبک دوره قاجاری و به شکل چهار ایوانی و با مصالحی از سنگ و ملات گچ ساخته شده که در زمان خود کاربرد نظامی-مسکونی داشته است. در مجموع قلعه دارای سی و پنج اتاق بوده و به صورت تو در تو به یکدیگر مرتبط هستند.

قلعه میرغلام به شماره 2794 و در تاریخ 16/7/79 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار