مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۳ آذرماه
زبان الکن سیاستمداران در عذرخواهی، رشد ۵ درصدی بورس در ۵۶ ساعت، جهان اسلام علیه ترامپ، چراغ‌خاموش‌های اطراف احمدی نژاد، بودجه ۹۷ و استرس‌های گرانی بنزین، تحلیل‌هایی درباره مدیران آویزان، متن و حواشی اجلاس فوق العاده استانبول با موضوع فلسطین، آمادگی برای دفاع از فلسطین بدون پیش شرط و ترس از تکرار تجربه تلخ سد گتوند از محور‌های گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۵۳۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 14 December 2017

 زبان الکن سیاستمداران در عذرخواهی، رشد 5 درصدی بورس در56 ساعت، جهان اسلام علیه ترامپ، چراغ‌خاموش‌های اطراف احمدی نژاد، بودجه 97 و استرس های گرانی بنزین، تحلیل هایی درباره مدیران آویزان، متن و حواشی اجلاس فوق العاده استانبول با موضوع فلسطین،آمادگی برای دفاع از فلسطین بدون پیش شرط و ترس از تکرار تجربه تلخ سد گتوند از محورهای گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز است.

به گزارش تابناک، روزنامه های امروز پنج شنبه 23 آذرماه در حالی آخرین روز کاری خود در هفته را به پایان رساندند که سفر رئیس جمهور روحانی به ترکیه برای شرکت در اجلاس همکاری های اسلامی با موضوع فلسطین، بودجه 97 و حواشی آن و بخش هایی از سخنان رئیس قوه قضاییه در روز گذشته از سرخط عناوین اصلی آنها به شمار می رود.
چندین روزنامه از جمله آفتاب یزد و همدلی سرمقاله امروز خود را نیز به نگرانی ها از ایجاد تنش و استرس در پی انتشار جزییات لایجه بودجه 97 اختصاص دادند و طی آن از دولت و مجلس خواستند دقت لازم را در جهت برقراری آرامش روانی مردم از بابت زمزمه های گرانی ها لحاظ کنند.
سفر رئیس جمهور روحانی به ترکیه و شرکت او در اجلاس همکاری های اسلامی در پی همگرایی کشورهای اسلامی پس از به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل موضوعی بود که تعدادی از روزنامه این اجلاس و خروجی حاصل از آن را در صفحات اول خود با عناوینی همچون پیشنهادهای ایران برای مبارزه با تروریسم صهیونیستی، دفاع از فلسطین بدون پیش شرط و القدس لنا پوشش داده و نسبت به دیگر خبرهای روز برجسته تر کنند.

{$sepehr_album_29672}

روزنامه اعتماد که نیم صفحه نخست خود را به تصویری از این اجلاس اختصاص داده «القدس لنا» را تیتر یک خود قرار داده و قانون نیز با همین تیتر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است. ابتکار «ایستاده در کنار فلسطین» را در کنار تصویر روحانی و اردوغان چاپ کرده و جوان جمله اردوغان مبنی بر کشور نبود اسرائیل را تیتر کرده است. آنچه در مرور روزنامه های امروز بیشتر به چشم می خورد عدم حضور پررنگ تصاویر و عناوین مربوط به حضور و سخنرانی رئیس جمهور روحانی در اجلاس همکاری های اسلامی در ترکیه در روزنامه های نزدیک به جریان اصولگرا و منتقد دولت است. روزنامه های وطن امروز، کیهان، حمایت، فرهیختگان است. اگرچه روزنامه رسالت همپای سایر روزنامه ها این اجلاس و موضوعات مهم آن را برجسته کرده است اما تعدادی از روزنامه های منتقد دولت یا این خبر را در صفحه خود نگنجاندند و یا مثل کیهان به عنوان موضوع فرعی به آن پرداختند.


در ادامه تعدادی از سرمقاله ها، یادداشت ها و گزارش های منتشر شده در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

آقای رئیس جمهور «مدیران آویزان» را برکنار کنید
کورش شجاعی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با اشاره به سخنان دور روز پیش اسحاق جهانگیری مبنی بر وجود مدیران آویزان و بی انگیزه نوشت: «متاسفانه برخی مدیران بی انگیزه، آویزان کشور شده اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آن ها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند.»
این جملات بخشی از سخنان دکتر اسحاق جهانگیری است که به نقل از خبرگزاری ها دوشنبه شب در جلسه شورای اداری خوزستان بیان شده، تاملی هر چند اجمالی در این گفتار معاون اول رئیس جمهور چند نکته و ضرورت را به ذهن می رساند: اذعان جهانگیری به وجود مدیرانی بی انگیزه و آویزان شده به کشور، بیانگر واقعیتی روشن و محسوس است و اهمیت آن وقتی بیشتر جلوه می کند که از زبان شخصی شنیده می شود که علاوه بر سابقه طولانی مدیریت در بخش ها و سطوح مختلف مدیریتی، هم اکنون در جایگاه بسیار مهم معاون اول رئیس جمهور و شخص دوم اجرایی کشور قرار دارد، یعنی کسی این حرف و ادعا را مطرح می کند که بنابر اقتضای شغل و جایگاهش افزون بر داشتن اطلاعات فراوان و کلی از مسائل ریز و درشت کشور از بسیاری جزئیات و مسائلی آگاهی دارد که اکثر قریب به اتفاق مردم و بسیاری از مسئولان از آن ها اطلاعی ندارند. وجود مدیران بی انگیزه در سیستم اداره کشور هر چند کم تعداد هم باشد- که نیست- ضررهای جبران ناپذیری بر مُلک و ملت تحمیل می کند خصوصا اگر به «بی انگیزگی»، «بی تعهدی»، «بی لیاقتی»، مدیریت «رانتی و خویشاوندی» و ... را هم اضافه کنیم بیشتر به خطرها و زیان های حضور این گونه مدیران در سیستم اداره کشور پی می بریم.

آقای دکتر جهانگیری شما هنوز می توانید با استفاده از اختیارات و قدرت و جایگاه خود برای برکناری مدیران بی انگیزه و آویزان و ناکارآمد استفاده کنید، تا خود را از اتهام «فرافکنی» و گمانه های «خودمطرحی» و «رای جمع کنی» برای دوره بعد ریاست جمهوری برهانید و از این مهم تر به عنوان مدیری کاربلد، صریح، شجاع، دلسوز، انقلابی و متعهد خود را در تاریخ ایران و انقلاب و جمهوری اسلامی ماندگار کنید البته نه به دلیل ماندگاری اسم بلکه به دلیل ماندگاری رسم و سنتی نیکو و پسندیده و خدمتی لازم و ضروری به امروز و آینده ایران و فرزندان این سامان. آقای جهانگیری در صورت نشان دادن چنین همت و شجاعتی مطمئن باشید تاریخ از شما به بزرگی و انجام دهنده خدمتی عظیم به ایران یاد خواهد کرد، وجدان های پاک و افکار عمومی پشت سر شما، دعای شهیدان بدرقه راهتان و از همه مهم تر رضا و اجر و مزد الهی روزی شما خواهد شد.
به طور قطع معاون اول رئیس جمهور به عنوان کسی که اشراف فراوانی بر هیئت دولت، وزیران، معاونان رئیس جمهور و سطوح پایین تر مدیریت اجرایی کشور دارد، اگر توان و اختیار پالایش و پاک سازی مجموعه حاکمیت از مدیران «بی انگیزه و آویزان» را ندارد، حتما اختیار و توان جامه عمل پوشاندن به این امر مهم، ضروری و سرنوشت ساز در زیرمجموعه خود یعنی بدنه اصلی سیستم اجرایی کشور را که شامل بیشترین مدیران است دارد.
حال که سرانجام شخصیتی مانند دکتر جهانگیری نقیصه محسوس وجود مدیران بی انگیزه را در کشور مطرح کرده است، چنان چه به هر دلیل شما فکر می کنید این کار فراتر از قدرت، شجاعت، اختیار و یا همت معاون اول است خودتان به عنوان رئیس جمهور و شخص اول اجرایی کشور و کسی که بسیاری از مردم چشم امید به تدبیر شما بسته اند، کمر همت «انقلاب برکناری مدیران ترسو، نالایق، چاپلوس، بله قربان گو، بی انگیزه و ناکارآمد» را حداقل در حیطه مسئولیت قوه مجریه و مجموعه بزرگ مدیران و کارکنان دولت محکم ببندید و شجاعت این اقدام و عمل ضروری و تاریخ ساز را برای اصلاح هر چه بیشتر امور کشور به منصه ظهور بگذارید.

 دور جدید استرس‌ها با بودجه 97 و زمزمه گرانی بنزین

آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود به افزایش استرس میان مردم پس از انتشار لایحه بودجه 97 و زمزمه های گرانی بنزین پرداخت و نوشت: انصافا انتشار لایحه بودجه سال 97 از سوی دولت آغازگر دور جدیدی از استرس ها و دلهره ها میان مردم شده است.صرفنظر از بحث عوارض خروج از کشور و برخی مسائل دیگر که بخش خاصی از جامعه را هدف قرار داده است زمزمه های افزایش قیمت بنزین با روان هر انسانی(!) بازی می کند.چرا که برخلاف موضوعات پیشین خبر فوق بسیاری از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد .بهرحال مرسوم است وقتیعناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز پنجشنبه ۲۳ آذر : بنزین گران می شود از شیر مرغ تا جون آدمیزاد مشمول گرانی می گردد و نرخ تورم بالا می‌کشد.


به هر روی از روز گذشته برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که این حامل انرژی از ابتدای ماه آینده و یا سال آتی با قیمت 1500 تومان عرضه خواهد شد. اگرچه مسئولان دولتی این اخبار را تکذیب می کنند.اما مدل و نوع برخی از این تکذیب ها خود نشانه تایید خبر است!نشان به آن نشان که در دولت قبلی هم وقتی خبر گرانی نان آمد سخنگوی دولت آن را رد و تکذیب نمود لیکن چند ساعت بعد خبر رسمی آمد که گرانی نان مورد تایید است.همان روزگار نوشتیم نیک بود مقامات اطلاع رسانی دولت خبر اولیه را تایید می نمودند و آن تکذیب صرفا به سخره گرفتن شعور مردم بود.اکنون هم که سخنگوی محترم دولت گرانی بنزین را تکذیب می نمایند خاطره آن تکذیب ها زنده می شود!
بگذریم.در مورد گرانی احتمالی بنزین یک نکته را نباید از ذهن دور نگه داشت.اینکه گفته می شود از ابتدای دولت اول روحانی حامل های انرژی گران نشده است و این برای نخستین بار است نکته صحیحی است اما دقیق نیست.اگرچه طی 6 سال گذشته بنزین گران نشده است اما درآمد سالیانه مردم نیز افزایش و رشدی نداشته و رکود حاکم بر بازار بر تنگناهای معیشتی افزوده است.دیروز معاون اول دولت نیز بر این مهم صحه گذاشت.او گفته است:« محدودیت های منابع کشور مبرهن است و باید به دنبال راهکارهایی برای حل مسائل و مشکلات در این زمینه باشیم؛ به طور حتم مردم از گرانی اذیت می شوند و به خاطر کاهش قدرت خرید رفاه آنها نیز کاهش پیدا می کند.»وی همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال جوانان گفته است: «به طور حتم با این وضعیت بیکاری تعداد زیادی از جمعیت کشور به ویژه جوانان تحصیلکرده آزار می بینند که البته این بحث مختص یک استان نیست.»
همانطور که دیروز گفتیم و نوشتیم؛ متاسفانه گویا مسئولان و مدیران به جز دست کردن در جیب مردم ضعیف جامعه راهکار دیگری برای کسری بودجه بلد نیستند.به نوعی هربار که قیمت جهانی نفت کاهش می یابد تن نحیف قشر آسیب پذیر بایستی بلرزد و بترسد چرا که کاهش قیمت نفت همانا و افزایش فشارهای اقتصادی همانا.فلذا ناچاریم مجددا تاکید کنیم و بنویسیم که ای کاش طرحی نو دراندازیم؛یعنی واقعا جز افزایش گرانی ها راهکاری برای حل کسری های دولت نیست؟!

 تبعات سیاسی ناگوار با به خطرافتادن معیشت مردم
ولی‌الله شجاع‌پوریان مدیر مسئول روزنامه همدلی در سرمقاله امروز این روزنامه با تحلیلی از رویکردهای بودجه 97 نوشت: ارائه لایحه بودجه سال 97 توسط دولت به مجلس با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. دراین مقال به چند نکته مهم درباره بودجه 97 اشاره می‌شود : 1- به سان سال‌های گذشته بسیاری سهم تعدادی از موسسات غیردولتی و غیرپاسخگو به دولت در تخصیص ردیف‌های بودجه سال 97 پررنگ است، موسسات مرتبط با اشخاص حقیقی و عموما با کارکردهای نامشخص و خارج از حوزه نظارت دولت ومجلس سالانه بخش زیادی از بودجه کشور را دریافت می‌کنند، چنین ریخت‌و پاش‌هایی در بودجه با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری در بخش‌های صنعت، اشتغال، کشاورزی، محیط زیست و ... باعث سلب اعتماد عمومی و افزایش نارضایتی مردم می‌شود. البته بسا دولت در حذف این موسسات از بودجه ناتوان باشد، اما دکتر روحانی می‌تواند برای جلوگیری از سلب اعتماد عمومی مردم نسبت به دولت تدبیر و امید، آمار و اطلاعات دقیقی از بودجه این نهادهای غیردولتی به افکار عمومی ارائه دهد.عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز پنجشنبه ۲۳ آذر :


2- خوشبختانه با بررسی اجمالی بودجه استان‌های مختلف، بودجه مناطق و استان‌های محروم به نسبت سایر مناطق برخوردار، وضعیت قابل قبول‌تری دارد. در واقع دولت دوازدهم نشان داده است نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم کشور دارد و انتظار می‌رود با توجه به حمایت مشهود هموطنان مناطق محروم در انتخابات از دکتر روحانی و البته نیاز واقعی مناطق محروم به حمایت‌های دولتی، برنامه‌ریزی مناسبی برای رفع مشکلات این مناطق صورت گیرد.
3- بخش‌هایی از بودجه 97 از جمله نحوه محاسبه عوارض خروج از کشور با انتقادات متعددی مواجه شده است، با توجه به اینکه بودجه 97 در مرحله بررسی در صحن مجلس قرار دارد انتظار می‌رود دولت محترم با استفاده از نظرات کارشناسی به‌ویژه در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری و وزارت امور خارجه و استفاده از تجارب ارزشمند کشورهای دیگر، راهکار واقع‌بینانه و قابل‌قبولی را برای رونق این حوزه پیشنهاد دهد.

4- از سویی در صورت تحقق اقتصاد مقاومتی و کم کردن اتکای بودجه کشور به نفت، افزایش مالیات‌ها و عوارض اجتناب‌ناپذیر است، اما جبران این کسری نباید به گونه‌ای باشد که بخش‌های مختلف جامعه را ناراضی کند. ضمن اینکه سایر ارکان قدرت نیز باید تکلیف خود را با اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی بودجه به نفت در عمل نشان دهند تا تمام مسئولیت چنین رویکردی در کشور متوجه دولت دوازدهم نشود.
5- یکی از دستاوردهای مهم دولت روحانی در قریب 5 سال گذشته بازگشت ثبات نسبی به فضای اقتصادی کشور بوده است، در شرایط امروز جامعه نیز اقتصاد و معیشت به دغدغه اصلی و اساسی مردم تبدیل شده است. دولت روحانی باید با نگاه ویژه و برنامه‌ریزی مناسبی علاوه بر عبور از تنگناهای اقتصادی اخیر، از هرج و مرج در فضای اقتصادی کشور جلوگیری کند. طرح مسائلی چون افزایش قیمت بنزین، نوسان قیمت ارز، طلا و سکه، شایعات متعدد فضای مجازی درباره تورم احتمالی و خبرهایی از این دست امکان دارد ناخواسته کشور را با شرایط اقتصادی ناگواری مواجه کند. در چنین شرایطی حتی از منتقدان دولت نیز انتظار می‌رود به بهانه نقد یا تخریب دولت، فضا را برای سوء استفاده‌گران فراهم نکنند و برای تداوم ثبات و آرامش در فضای اقتصادی کشور کمک کنند. چه بسا تشدید مصایب اقتصادی و به خطرافتادن معیشت مردم تبعات سیاسی ناگواری به دبنال دارد که شاید برای جناح رقیب اصلاح‌طب و اعتدال‌گرا نیز قابل قبول و رضایت بخش نباشد!

برنامه چراغ‌خاموش‌های اطراف احمدی نژاد
عبدالله ناصري فعال سیاسی اصلاح طلب طی یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره اطرافیان احمدی نژاد نوشت: در ميان چهره‌هاي سرشناس اطراف آقاي احمدي‌نژاد كساني هستند كه بنا به هر دليلي ايشان را در اين بازي حركتي كه آغاز كرده است، همراهي نخواهند كرد. افرادي هم حضور دارند كه با سكوت خود يا از اين جريان تبري جسته‌اند يا به فكر همراهي آقاي احمدي‌نژاد در آينده هستند. افرادي از اين جريان قصد دارند در انتخابات مجلس ثبت‌نام كنند. با توجه به بعضي از حرف‌هايي كه مطرح مي‌شود افرادي وجود دارند كه قصد طرفداري از اين جريان را داشته باشند، بنابراين حرف‌هاي اين جريان در انتخابات‌هاي آتي شنيده خواهد شد. حركت‌هايي كه احمدي‌نژاد و افراد نزديك به او آغاز كرده‌اند مقدمه‌اي براي جذب و جلب افكار‌عمومي براي استفاده در آينده‌اي نه چندان دور است. بعضي از نيرو‌هايي كه اين روز‌ها به همراه احمدي‌نژاد سر و صدا به‌پا كرده‌اند، اگر چارچوب آيين‌نامه‌اي انتخابات را رعايت كرده باشند از لحاظ قانوني بايد بتوانند به عرصه انتخابات ورود كنند. به طور طبيعي افرادي هم كه سكوت كرده‌اند، ممكن است بتوانند به كارزار انتخابات ورود كنند. اين افراد در همان مراحل استعلام رد صلاحيت خواهند شد و نمي‌توانند وارد حوزه اجرايي انتخابات شوند. هر نيرويي از هواداران احمدي‌نژاد كه شرايط حضور در انتخابات را داشته و مشمول هيچ يك از موارد جلوگيري‌كننده از شركت در انتخابات نمي‌شوند بايد بتوانند در انتخابات شركت كنند. برخي معتقدند افرادي كه سياست سكوت را پيشه كرده‌اند قصد حركت چراغ خاموش را دارند اما پيوستن به احمدي‌نژاد در اين معركه هزينه دارد. تحليل من از آينده اتفاقات حول تيم احمدي‌نژاد آن است كه حكومت درباره اين حركت‌ها تدبيري خواهد كرد. نگارنده معتقد است تدبير حكومت حركت احمدي‌نژاد را متوقف خواهد كرد.

بحران های معجزه ساز در خاورمیانه
کیهان در یادداشت روز شماره امروزش با عنوان بحران‌های معجزه‌ساز و یک هشدار جدی نوشت: شاید برای عده‌ای باورکردنی نباشد اما ما مسلمانان به معجزه عادت داریم. بسیاری از تحولاتی که با هدف براندازی یا تضعیف جمهوری اسلامی ایران از آن سوی آب‌ها برنامه‌ریزی و با هزینه‌های سنگین تدارک دیده شده‌اند، یکی پس از دیگری به در بسته می‌خورند. برخی با هوشیاری مردم و مسئولین، برخی به برکت حضور نخبگانی همچون سردار سلیمانی، برخی به برکت خون شهدایی مثل حججی و برخی نیز با اتفاقاتی شبیه به چیزی مثل... معجزه!

عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز پنجشنبه ۲۳ آذر :
بسیاری از این بحران‌های «از آن طرف آب آمده» به رغم تحمیل هزینه‌های بعضا جبران‌ناپذیر، در نهایت به شکلی که تصور آن هم «محال» به نظر می‌رسند مصداق «من حیث لایحتسب» شده و به برکات عجیب و غریبی ختم شده‌اند.
بحران‌هایی به بزرگی «داعش» و انواع و اقسام گروه‌های تروریستی تکفیری که طی 6 یا 7 سال گذشته از سوی مراکز اطلاعاتی غرب و ارتجاع عرب پروار و به منطقه تحمیل کردند و به جان و ناموس مردم انداختند، کم بحرانی نبودند. مگر سقوط استان عظیم موصل و نیمی از عراق در کسری از ثانیه رخ نداد؟! به قول یکی از سیاسیون عراقی، «شب خوابیدیم، وقتی صبح بیدار شدیم، موصل سقوط کرده بود.» چقدر طول کشید تا سوریه به جولانگاه تکفیری‌های وحشی و گروههای تروریستی تبدیل شود؟ کمتر از چند روز؟! بشار اسد چقدر به ماندن امیدوار بود؟! مگر تروریست‌های تکفیری تا مرزهای کشورمان که هیچ، به داخل تهران نیامدند؟! هدف نهایی تمام این بحران‌سازی‌ها را هم که قدم به قدم با مذاکرات هسته‌ای به پیش می‌بردند! گفتند چیست؟ «مقابله با متحدان منطقه‌ای ایران برای تضعیف تهران»
ایران اما به کمک دوستانش کمر داعش و صاحبانش را یکجا شکست. افتخار نابودی داعش کم چیزی نیست که اگر بود امروز بین قدرت‌های بزرگ جهان بر سر اینکه «چه کسی داعش را شکست داد؟» دعوا نبود. امروز فرانسه، آمریکا و انگلیس، همان متهمان ردیف اول پرونده داعش، حسادت‌وار به در و دیوار می‌زنند تا این افتخار را از ایران و متحدانش بگیرند اما نمی‌توانند. موقعیتی که امروز ایران و مقاومت به برکت زمین زدن داعش در بین مسیحیان، ایزدی‌ها، کردها و مسلمانان کسب کرده، چیزی نیست که می‌شد به این راحتی آن را پیش‌بینی کرد. امروز «بسیج» به عراق و سوریه رسیده و این نیروی مسلح با ارزش و موثر به کمک ارتش‌های کشورهایشان می‌روند. امروز نشست‌های بزرگی با محوریت ایران و دوستانش در منطقه و جهان برگزار می‌شود آن هم بدون حضور آمریکا. امروز سردار سلیمانی در بحبوحه انتفاضه قدس، با فرماندهان نظامی فلسطین گفت‌و‌گو و فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق از مناطق مرزی اسرائیل دیدن می‌کند. رسیدن به نقطه «حذف آمریکا از معادلات منطقه» و «مرزهای اسرائیل» آن هم با عبور از دریچه داعش! معجزه نیست؟! داعشی که برای مهار ایران ساخته بودند!
منطقه غرب آسیا طی چند سال گذشته پر بوده از این بحران‌ها و معجزه‌ها. منطقه حتی یک روز را هم بدون بحران سپری نکرده. همه این بحران‌ها، یکی یکی می‌آیند و به در بسته می‌خورند. هنوز پس‌مانده‌های داعش جارو نشده‌اند که، بحران کردستان عراق کلید می‌خورد، بحرانی که در نهایت به گفته رهبران تجزیه‌طلب عراق، زحمات 25 ساله آنها را به باد داده و نفوذ ایران در منطقه را زیادتر می‌کند و داستان اسرائیلی«کشور کردستان» را برای همیشه به محاق می‌برد. کارشناسان مشغول تحلیل موضع کردستانند که، بحران «علی عبدالله صالح» و «فتنه صنعا» از راه می‌رسد اما ظرف کمتر از یک هفته این، با ارزش‌ترین مهره امارات و آل‌سعود، به خاطر حماقت بن سلمان می‌سوزد و الحوثی‌ها را در موضعی به مراتب برتر قرار می‌دهد. کار به جایی می‌رسد که برخی رسانه‌های آمریکایی می‌نویسند، بن سلمان، ولیعهد عربستان جاسوس ایران است:
«در یمن چنین شایع شده که محمد بن سلمان مامور مخفی ایران است. به این سبب که هر آنچه را که در طول سه سال گذشته انجام داده، بیشتر به نفع ایرانیان تمام شده است. یکی از مهم‌ترین این اقدامات جنگ فاجعه‌آمیز در یمن است. شگفت اینکه خطر ایجاد وضعیتی وجود دارد که عربستان از آن می‌هراسد: ایجاد شبه حکومتی مانند حزب‌الله توانمند و مصمم تحت نفوذ ایران در مرز جنوبی عربستان.»(امریکن کانزرویتیو، آذرماه 96)
حالا هم بحران بزرگ تازه‌ای از راه رسیده که هیچ بعید نیست، دودمان رژیم صهیونیستی را به باد دهد: اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ! این بحران هم می‌تواند مثل بحران‌های دیگر به در بسته بخورد و برکات عظیمی به همراه آورد. این بحران اگرچه کمتر از یک هفته عمر دارد اما در همین یک هفته، برکات عجیبی داشته که با حفظ هوشیاری فلسطینی‌ها و رهبران جهان اسلام، می‌توان امیدوار بود، کلک صهیونیست‌ها با همین بحران کنده شود. اما به شرطها و شروطها!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار