مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام؛
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت:مقدار مصرف و نوع کودها و سموم شیمیایی باید متناسب با توان خاک، وسعت زمین کشاورزی، سطح زیرکشت و زیر نظر کارشناسان استفاده شود.
کد خبر: ۵۳۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 17 December 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ سیامک بیگی  اظهار کرد: این سموم اثرات منفی بر آب های زیرزمینی دارد و علاوه بر انسان ها به عنوان مصرف کننده اصلی می تواند سلامت وحوش و جانوارانی که از محصولات این مزارع استفاده می کنند را به خطر اندازد.
 
وی یادآور شد: مقدار مصرف و نوع کودها و سموم شیمیایی باید متناسب با توان خاک، وسعت زمین کشاورزی، سطح زیرکشت و زیر نظر کارشناسان استفاده شود.
 
بیگی گفت: برنامه سازمان جهادکشاورزی ترغیب کشاورزان به استفاده از مبارزه های بیولوژیکی و کودهای طبیعی به جای کودها و سموم شیمیایی است.
 
وی افزود: در سال های اخیر گرایش و رغبت کشاورزان به جایگزین کردن مبارزه بیولوژیکی به جای سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی بیشتر شده است.
 
وی تاکید کرد: برای ترویج مبارزه بیولوژیکی به جای سموم شیمیایی دولت بسته میزان اراضی کشاورزی و سطح زیر کشت 60 تا 70 درصد هزینه روش های مبارزه بیولوژیکی را تقبل کرده و کشاورزان است.
 
بیگی یادآور شد: در اراضی کشاورزی استان ایلام در مقایسه با میانگن کشوری با توجه به وسعت این اراضی از میزان سموم و کودهای شیمیایی کمتری استفاده می شود.
 
وی میانگین مصرف کود و سموم در سطح کشور را 1.5 کیلو ( برای کودها وسموم جامد) – لیتر ( برای کودها و سموم مایع) ذکر کرد و افزود: میزان استفاده کشاورزان استان ایلام از این فرآورده های شیمیایی 9 دهم لیتر- کیلو است.
 
به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بیشترین کود و سم در شهرستان دره شهر به علت وسعت مزارع کشت سبزی و صیفی است و کمترین میزان استفاده نیز متلق به شهرستان های بدره و ملکشاهی است.
 
استان ایلام دارای 6 هزار هکتار باغ و 340هزار هکتار مزرعه آبی و دیم است.
 
گندم، کلزا، ذرت، سبزی و صیفی، انگور، پسته، گردو، زیتون از جمله مهمترین محصولات تولید شده در استان ایلام هستند. /م
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار