مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه مرکز پژوهشی برتر استان در حوزه علوم پایه در هجدهمین جشنواره و نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار خراسان رضوی در سال ۱۳۹۶ گردید.
کد خبر: ۵۳۹۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ 17 December 2017
به گزارش تابناک : در آئین اختتامیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی، که در سالن همایش های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد. مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۷۱۰ مقاله ( ۳۰۵ مقاله ISI، ۲۹۳  مقاله PUBMED و ۱۱۲ مقاله SCOPUS )  در سال های  ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و ۲۸ طرح تحقیقاتی مصوب در بازه زمانی مهر ۹۵ لغایت شهریور ۹۶ موفق به کسب مقام نخست در استان خراسان رضوی شد.
بر اساس این گزارش، در یک سال اخیر  هشت طرح تحقیقاتی به صورت مشترک میان مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سایر سازمان ها و چهار مورد جذب بودجه از سایر سازمان ها به اجرا در آمده است و ۶۱ مورد پایان نامه دفاع شده و یک مورد ثبت اختراع در بازه زمانی مورد نظر اجرا شده است.
رییس مرکز تحقیقاتی بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه در گفتگو با وب دا اظهار داشت: اجرای پژوهش های نو آورانه و کاربردی از مهمترین اهداف این مرکز به شمار می رود.
دکتر جواد بهروان به توان علمی این مرکز در تولید محصول اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر چند فرآورده دارویی توسط اعضای مرکز تولید و در بازار وجود دارد که این نکته نشان می دهد ما بر تولید فرآورده در کنار تولید علم اهتمام داریم.
وی ادامه داد: داروی سینا کورکومین و سینا دو کسوزوم و تعدادی دیگر از فراورده ها از جمله تولیدات دارویی توسط اعضای این مرکز تحقیقات می باشد؛ که چندین سال است وارد بازار کشور شده اند.
دکتر بهروان به نگاه پژوهشی این مرکز تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: این مرکز دارای ۱۳ عضو هیأت علمی است و تقریبا یکی از مراکز تحقیقاتی پر تعداد و پر جمعیت دانشگاه محسوب می شود.
دکتر بهروان به ارتباط این مرکز تحقیقات با حوزه تحقیقات بالینی اشاره کرد و بیان داشت: بخش زیادی از کار ما با بیماران ارتباط دارد و به عنوان یک مرکز بایومدیکال نمی توانیم خود را از بخش های بالینی جدا تعریف کنیم و در بسیاری موارد نیاز به همکاری بخش های بالینی داریم.
این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: همکاری با محقق بالینی جزء لاینفک کارهای تحقیقاتی مرکز است و این علاقه معمولا دو طرفه است زیرا محقق بالینی نیز علاقه مند است که با محقق بایومدیکال همکاری داشته باشد.
دکتر بهروان بیان داشت: در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۱۲ ارجاع به مقالات مرکز در مجلات بین المللی داشته ایم که این موفقیت اعتبار مقالات این مرکز را بالا برده است و این در حالی است که ۳۶ درصد از مقالات مرکز در دسته مجلات «Q۱» چاپ شده است.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که ۳۶ درصد مقالات اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی در ۲۵ درصد دسته اول مجلات معتبر جهانی در زمینه مرتبط چاپ شده است و این اعتبار ما را در میان مرکز تحقیقاتی بالا و موجب کسب مقام اولی در سطح کشور شذه است.
دکتر بهروان افزود: چشم انداز این مرکز بر پیشرفت علمی و صنعتی کشور استوار است و تلاش داریم در این دو مورد حرکت های ارزشمندی داشته باشیم و همچنین از برنامه های خود تربیت نیروی قوی علمی برای نقش آفرینی در دیگر دانشگاه های کشور را مد نظر قرار داده ایم.
رییس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: فرمولاسیون داروهای پپتیدی و پروتئینی و داروهای لیپوزومی موثر در بیماران سرطانی قسمتی از طرح های پژوهشی این مرکز تحقیقات را در بر می گیرد. همچنین مقاومت دارویی در سرطان، ترمیم شکستگی و بازسازی بافتی و طراحی داربست های مناسب برای مهندسی بافت، بررسی مقاومت میکروبی و راههای مقابله با آن، کلونینگ ژنهای مرتبط با فراورده های دارویی و دارورسانی به بافت های سرطانی، خالص سازی و شناسایی مواد موثره گیاهان دارویی و سنتز مولکول های دارای کاربرد دارویی و شناسایی مولکولی با امکانات دستگاهی از جمله تحقیقات در حال اجرا در این مرکز است.
رییس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: خالص سازی ماده موثره در این مرکز تحقیقات با موفقیت های بسیاری همراه بوده است. برای رسیدن به خالص سازی مواد موثره دارویی برخی گیاهان را در کشور شناسایی و آنالیز می کنیم تا ببینیم چه موادی در این گیاهان وجود دارد و در ادامه با تکنیک های شیمی و داروسازی؛ جداسازی این مواد صورت می گیرد.





منبع:دانشگاه علوم پزشکی مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار