در حالیکه اشکال در ساختار شهر ایلام ،خیابانها کم عرض ، تمرکز تجازی وپزشکی در هسته مرکزی شهر ،نبود پارکینگ و حمل ونقل عمومی شهری ودر آخر فرهنگ شهرنشینی از مهمترین دلایل ایجاد شلوغی وترافیک در شهر ایلام خصوصا هسته مرکزی شهر به شمار می رود ،اما این روزها شهردار تلاشگر شهرایلام به فکر هوشمندسازی شهر برای رفع این معضل افتاده است.
کد خبر: ۵۴۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ 21 December 2017
تابناک ایلام ::اگر این روزها برای انجام کاری ،خرید مایحتاج ویا مراجعه به دکتر وخرید دارو به مرکز شهر ایلام مراجعه کرده باشید ،بطور قطع از دستِ نبود جا برای پارک خودرو،سوتهای پیاپی پلیس ،جریمه های زیر برف پا کن و بدتر از همه حجم انبوه خودروها وخیایانهای کم عرض گره بسته شده ،کلافه شده اید.

آدم مجبور است که لااقل برای چند دقیقه ای خودرو خود را کنار خیابان پارک کند ،اما جا نیست،دوبل هم که پارک کند ،خلاف مقررات راهنمایی عمل کرده ودقیقا برابر با هزینه خریدی که قرار است انجام دهد باید جریمه پرداخت کند.اگر هم بخواهد ادعای شهروند منضبط را در بیاورد و از خودور شخصی صرفنظر کرده ،آن وقت ایلام نه مترو دارد ،نه منوریل ونه خط ویژه ! بنابراین زیاد به حال شهر وترافیک آن فرقی ندارد ،چراکه اینجا انبوهی از مسافربرهای شخصی ،جورِ منوریل ومترو را کشیده وخود قوز بالا قوز شده اند!

شهر ایلام از نظر ساختار شهرسازی بر روی نقشه وطرح غیر علمی قرار گرفته است که طراحان آن دو موضوع را انگار اصلا در طراحی شهر مدنظر نداشته اند : اول اینکه نگاه آنها به آینده وافزایش تعداد خودروها نبوده و چشم اندازاین طرح حداکثر برای 10 الی 15 سال بیشتر نبوده است .دوم اینکه نگاه غلط تمرکز اداری ،تجاری وپزشکی در هسته مرکزی شهر باعث این همه نابسامانی در سطح معابر و خیابانهای مرکز شهر شده است.

تازه اینکه سالها از این وضعیت می گذرد ،افراد برای شورا شدن هزاران وعده توخالی می دهند ،شهرداران برای دیده شدن هزاران طرح ونقشه می ریزند ،اما یکی نیست به این آقایان بگوید ،مگر شهر بدون پارکینگ هم داریم ؟ در کدام الگوی شهرسازی حتی در کوچکترین شهرهای امروزی ،مقوله ای به نام پارکینگ خودرویی می تواند به همین راحتی از نقشه شهری حذف شود؟

در حالیکه اشکال در ساختار شهر ایلام ،خیابانها کم عرض ، تمرکز تجازی وپزشکی در هسته مرکزی شهر ،نبود پارکینگ و حمل ونقل عمومی شهری ودر آخر فرهنگ شهرنشینی از مهمترین دلایل ایجاد شلوغی وترافیک در شهر ایلام خصوصا هسته مرکزی شهر به شمار می رود ،اما این روزها شهردار تلاشگر شهرایلام به فکر هوشمندسازی شهر برای رفع این معضل افتاده است.

صادقیان شهردار ایلام با اعلام این خبر گفته است : به منظور کنترل هوشمند ترافیک شهر ، مقدمات فرآیند نصب تجهیزات هوشمندسازی ترافیک توسط شهرداری با همکاری پلیس راهور فراهم شده است.

براساس این طرح تجهیزاتی شامل دوربین های کنترل سرعت ، دوربین های هوشمند چهارراهها، مانیتورینگ سراسری شهر و‌همچنین ‌دوربین های سیار ثبت تخلف پارک دوبله خواهد بود.

صادقیان گفته است : امیدواریم با تجهیز شهر به این سیستم ها شاهد نظم و‌روانسازی ترافیک‌علی الخصوص در هسته مرکزی باشیم و‌شهروندان نیز با نصب نرم افزارهای مخصوص موبایل بتوانند از میزان ترافیک معابر و‌خیابان ها جهت دسترسی آسان به مقاصد درون شهری مطلع شوند.

اگرچه ممکن است فرهنگ شهرنشینی و احترام به قوانین ومقررات نیز بر ایجاد این معضل شهری در ایلام تاثیر گذار باشد ،اما یقینا نصب دوربین وافزایش جریمه ها به خودی خود برای کاستن از این معضل بزرگ کافی نیست ،زیرا که در حال حاضر حضور پرشمار نیروهای پلیس راهور در سطح خیابانها و معابر هسته مرکزی شهر نتوانسته است از بار ترافیکی و مشکلات شهری بکاهد.

به هرحال برای شهروندی که عزم خود را جزم نموده تا برای انجام کاری به هسته مرکزی شهر مراجعه کند فرقی ندارد این جریمه توسط پلیس زیر برف پاک کن ماشین او گذاشته شود ویا با چند روز تاخیر از طریق پست به دست او برسد .مشکلِ اینجا نبود پلیس ویا ترس از جریمه نیست ،مشکل ساختار شهر است ،مشکل تمرکز بیش از اندازه وخارج از ظرفیت مرکز شهر است،مشکل نبود جا برای ایستادن است ،بنابراین با بگیر وببند وجریمه و...گره ای از مشکلات باز نخواهد شد.

برای رفع مشکلات باید فکری اساسی کرد،چاره ای مهم اندیشید،اقدامی بزرگ معمول داشت ،مشکل هسته شهر نه کمبود پلیس است نه کمببود تجهیزات مدرن ،مشکل شهر ما نداشتن پارکینگ به اندازه کافی و ساختار بیمار آن است . تمرکز زدایی از مرکز شهر بعنوان یک جراحی بزرگ وایجاد چند پارکینگ بزرگ در نقاط مختلف شهر می تواند  کارگشا باشد و بخش اعظمی از مشکلات شهر ما را حل کند . کمی تدبیر وقدری جسارت وشهامت می خواهد .


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
واقعا مطالبی که عنوان فرمودین دغدغه ذهنی خیلی از شهروندان ایلامیست کاش در شهر ایلام محدوده مرکز شهر مثل سایر شهرها طرح زوج وفرد اجرا بشه حداقل پنجاه درصد بار ترافیکی کم میشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار