جلال میرزایی با بیان این مطلب که بیش از هر زمان دیگر نقش ایران در ایجاد امنیت و آرامش در عراق واجب است، پیش شرط‌ های های بغداد در قبال اربیل را غلط دانست و از مسئولان دستگاه دیپلماسی خواست تا برای میانجیگری بین اربیل و بغداد اقدام کنند.
کد خبر: ۵۴۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 27 December 2017

به گزارش تابناک ایلام ؛ جلال میرزایی با بیان این مطلب که بیش از هر زمان دیگر نقش ایران در ایجاد امنیت و آرامش در عراق واجب است، پیش شرط های های بغداد در قبال اربیل را غلط دانست و از مسئولان دستگاه دیپلماسی خواست تا برای میانجیگری بین اربیل و بغداد اقدام کنند.


نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کردپرس ضمن اشاره به شدت گرفتن تنش های سیاسی بین اربیل و بغداد و تلاش ها برای رفع این اختلافات،اظهار کرد:بعد از همه پرسی انتظار این می رفت که رابطه بغداد و اربیل تیره شود. مدیریت بحران توسط دوستان عراق خوب بود به ویژه با همراهی که ایران و ترکیه با دولت مرکزی برای حفظ تمامیت ارضی عراق داشتند،با کمترین آسیب قائله ختم شد.


وی ادامه داد:البته نظام بین الملل و قدرت های منطقه ای هم از یکپارچگی خاک عراق دفاع کردند و مخالف جدایی اقلیم از عراق بودند.منتهی الان اتفاقاتی در حال رخ دادن است که این اتفاقات اگر به حال خود رها شود این نگرانی را به وجود می آورد که دو طرف به نقطه اول در سال 2003 بازگردند.


میرزایی با مسئول دانستن بغداد در قبال تمام مردم عراق،گفت:به نظر می رسد دولت مرکزی عراق به جای آن که وارد تعامل و گفت و گو با اربیل شود و مسائل را حل کند با یکسری پیش فرض ها و تشدید مشکلات اقتصادی می خواهد نظر مردم کردستان را از اقلیم کردستان برگرداند و به نوعی می خواهد با این اقدام به همگرایی اقلیم با عراق کمک می کند.


وی تصریح کرد:اما به نظرم این پیش فرض غلطی است و درست است این نارضایتی در اقلیم به وجود آمده ،اما اگر مشکلات مدیریت نشود و دو طرف به سمت تعامل نروند و نارضایتی ها تشدید شود ممکن است،تنش ها به سمت دولت مرکزی برود و این بار مردم در برابر بغداد بایستند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم ایران در برقراری مذاکرات بین دو طرف خاطرنشان کرد: ایران باید کمک کند تا با وساطت حکیمانه خود و با توجه با روابط دیرینه ای که با اقلیم کردستان و همینطور روابط بسیار نزدیکی که با دولت مرکزی عراق دارد، مشکلات بین اربیل و بغداد حل و فصل شود.

این کارشناس سیاسی با ابراز تعجب از ورود نکردن ایران به عنوان دوست نزدیک دو طرف به قضیه اربیل و بغداد،اذعان کرد:من تعجب می کنم که چرا ما وساطت نکردیم که این مذاکرات زودتر آغاز شود و حتی در تهران برگزار گردد.خیلی از کشورها برای آن که نشان دهند یک کشور مسئولی در عرصه بین الملل هستند هزینه می کنند و با وساطت و برگزاری مذاکرات،مشکلات گروه های مختلف را حل می کنند.اما من تعجب می کنم که ما چرا در قبال این وضعیت که موقعیت باثباتی نیست و در ذات خود بی ثباتی را به همراه دارد،وارد نشدیم./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار