زلزله کرمانشاه یکی از نمادهای اتحاد ملی بود و مردم از هر قشری به صورت جمعی و فردی وارد کارزار شدند تا دستی بر آتش داشته و نقشی در حل مشکلات زلزله زدگان داشته باشند.
کد خبر: ۵۵۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶ 10 January 2018

به گزارش تابناک : سلبریتی هایی مانند جواد خیابانی، علی دایی، نیکی کریمی، صادق زیباکلام و ... با محبوبیت و اعتمادی که در بین مردم داشتند برای کمک به زلزله زدگان دست به فراخوان زدند و خود در پیشانی این حرکت مردمی به حرکت درآمدند تا مرهمی برای زخم های دردناک زلزله زدگان باشند.

این سلبریتی ها با وجود اینکه در روزهای نخست زلزله کرمانشاه پلی پر اعتماد و امانتدار برای انتقال هرگونه کمک مردمی به مناطق زلزله زده شده بودند از کسانی که تمایل داشتند کمک های مالی ارایه دهند خواستند تا پول هایشان را به شماره حساب های آنان واریز کنند و بسیاری به خواسته آنان عمل کردند، این درحالی بود که خیلی از ایرانی ها نیز کمک های مالی مانند 10 میلیارد تومان کمک یک بازاری را به کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر ارگان های رسمی واریز کردند به امید اینکه زلزله زدگان به رفاه برسند.

همزمان با ارسال کانکس هایی که مردم انسان دوست به مناطق زلزله زده انتقال داده بودند دولت و ارگان هایی مثل سپاه نیز ماموریت یافتند تا علاوه بر اسکان موقت زلزله زدگان در کانکس ها و چادرهای مجهز به عمران و نوسازی خانه های ویران آنان را در اسرع وقت رسیدگی کنند. سلبریتی ها در همان برهه اعلام کردند قصد دارند از کمک های مردمی برای پروژه های بلندمدت و ماندگار استفاده کنند تا مردم زلزله زده این مناطق که پیش از زمین لرزه نیز جزو مردمان فقیر و محروم بوده اند از آثار کمک های مردمی بهره بیشتری ببرند.

سلبریتی های سینمایی، ورزشی و سیاسی و علمی کشورمان برنامه هایشان را در فضای مجازی و رسانه ای بارها و بارها اعلام کرده اند و کاملا مشخص شده که آنها بدون دخالت در وظایف ارگان های دولتی قصد بهره برداری بهینه از اعتماد مردم دلسوز دارند.

اما در این میان نماینده مردم کرمانشاه که تصور می رفت بیش از دیگران نسبت به نیازهای مردم زلزله زده و وظایف هر بخش دغدغه عمران این مناطق را داشته باشد و حتی رابطه تنگاتنگی با سلبریتی ها برقرار کند تا در این امور خیر و ماندگار تاثیرگذار باشد ناگهان اظهار نظر عجیبی می کند و می گوید چیزی از سلبریتی ها ندیده است و نمی داند کمک های مردمی از کانال این سلبریتی ها چه سرنوشتی دارند یا خواهند داشت.

Capture

گروه اجتماعی خبرگزاری برنا با توجه به چنین ادعایی بر این شد تا سراغ سلبریتی ها رفته و ماجرا را از آنها جویا شود علی دایی بواسطه بازی پیش روی تیم سایپا با استقلال در لیگ برتر پاسخگویی را به هفته بعد موکول کرد اما محمد دایی برادرش در این زمینه و در اظهار نظر کوتاهی گفت که جزییات اقدامات را علی دایی بزودی اعلام خواهد کرد اما بازسازی مدرن سه روستا با متدهای جهانی در اولویت بوده و برنامه ریزی های آن صورت گرفته است.

اما استاد دانشگاه سرشناسی  که در جریان زلزله کرمانشاه نزدیک به سه میلیارد تومان کمک مردمی در اختیارش قرار گرفته است در خصوص جزییات استفاده از این پول برای بازسازی روستای سراب ذهاب قادری توضیحاتی به خبرگزاری برنا ارائه کرد.

صادق زیباکلام در واکنش به سخنان فرهاد تجری نماینده قصر شیرین، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب که مدعی شده بود " ردپایی از کمک‌های جمع‌آوری‌شده توسط سلبریتی ها در کرمانشاه دیده نمی‌شود، گفت: آقای تجری کسانی که پول جمع کردند را با چه کسانی اشتباه گرفته اید؟ به شخصه  در چندین نوبت گزارش عملکردی را که قرار است با این کمک ها برای مناطق زلزله زده داشته باشیم اعلام کرده ام و در ملاقاتی که با مقامات رسمی کشور داشتم گزارش داده‌ام.

وی با ابراز تاسف اظهار کرد: در جلساتی که در همین خصوص با اساتید دانشگاه کردستان و سمن های کردی که در منطقه فعالیت می‌کنند داشتیم  همان ابتدای کار متوجه شدیم  مشکل اهالی منطقه  نه کانکس و نه پتو و نه شیر خشک است و نه ساختمان‌هایی که خراب‌ شده اند بلکه مشکل اساسی و بنیادی کرمانشاه، فقر مردم است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که  آیا قرار است پول‌های جمع‌آوری‌شده از سوی مردم برای زلزله زدگان  کرمانشاه صرف اشتغال‌زایی برای جوانان کرمانشاهی شود گفت: برنامه ما اشتغال‌زایی نخواهد بود، برنامه ما این است که تلاش کنیم نظریه‌های توسعه پایدار که در آفریقا و جاهای دیگر اجراشده است را در روستایی ویران در غرب ایران اجرا کنیم و ببینیم آیا این برنامه قابل‌اجرا است؟

زیباکلام افزود: می‌خواهیم در روستا سیستم فاضلابی ایجاد کنیم تا فاضلاب روستا به رودخانه ریخته نشود و رودخانه و دریا را آلوده نکند، فاضلاب روستا به زمین فرو نرود که آب‌های زیرزمینی را آلوده کند بلکه تصمیم داریم بر اساس الگوهای پایدار فاضلاب را تصفیه کنیم و رسوبات ته‌نشین آن را با کمک روش‌هایی که وجود دارد تبدیل به کامپوست و کود ارگانیک کنیم، آبی که در کشاورزی ایران هدر می‌رود یعنی 80 درصد آب ایران صرف کشاورزی می‌شود، می‌خواهیم حداقل در این روستا جلوی آن را بگیریم.

به گفته این استاد دانشگاه، دوستان دانشگاه کردستان برآورد کردند که بیش از 300 روز در آن منطقه آفتاب است بنابراین می‌خواهند از انرژی خورشیدی در روستا استفاده کنند.

 زیبا کلام گفت: همچنین تصمیم داریم، زمین فوتبال و ورزشی برای اهالی روستا بسازیم و کاری کنیم که هم بازآموزی بالا رود و هم اینکه از طریق ایجاد برخی مشاغل، کسب درآمد کنند.

این استاد دانشگاه همچنین از برنامه احداث سالن کوچک 100 نفره برای روستا خبر داد و گفت: سایر کارها که ذیل توسعه پایدار خواهد آمد و ما هنوز در حال مذاکره با مقامات استانداری کرمانشاه، بنیاد مسکن و سایر مسئولان هستیم  که باید مجوز برای این کارها صادر کنند. قطعاً این روستا تنها روستایی نخواهد بود که این‌گونه ساخته می‌شود و ما می‌توانیم از این روستا به‌عنوان روستای پایلوت شروع کنیم و ببینیم که مشکلات و هزینه‌ها چیست؟ می‌خواهیم کاری کنیم که برای اولین بار در ایران زندگی روستایی متفاوت با فقر و مترادف با مهاجرت از روستا به شهر نباشد، ببینیم که می‌توانیم حداقل امید اقتصادی در محیط کشاورزی و روستایی در ایران ایجاد کنیم.

زیبا کلام در خصوص اینکه روستای مدنظر آنها چه نام دارد و قرار است این برنامه ها در کدام روستای زلزله زده به مرحله اجرا برسد گفت: روستایی که انتخاب کردیم روستای سراب ذهاب قادری در منطقه دشت ذهاب در نزدیکی مرکز اصلی زلزله است.

به گفته زیباکلام این روستا دارای 75 خانوار است  و با بودجه‌ای که در اختیار دارد می توانند برنامه های مدنظر خود را اجرایی کنند.

زیبا کلام متذکر شد : مردم از برنامه‌های ما استقبال کردند و گفتند هر پولی که از بنیاد مسکن دریافت کنند برای پیشبرد پروژه در اختیار ما قرار می‌دهند و با وجود این همراهی دلنشین توسط مردم بحران زده،  نمایندگان کرمانشاه  در هیچ‌کدام از جلسات ما حضور نداشتند و نمایندگان آن منطقه حتی یک‌بار هم علاقه نشان ندادند دور یک میز با ما بنشینند و در مورد اینکه برای مردم با پول جمع شده چه کنیم صحبت کنند. این درحالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، بازوند استاندار کرمانشاه، فرماندار قصر شیرین و معاون عمرانی او و تابش و هیئت‌مدیره بنیاد مسکن مشتاقانه با ما به صحبت نشستند و در کنار هم به یک برنامه ریزی رسیدیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از ابتدا هم ما و هم دیگر هنرمندان و سلبریتی های کشور که پول مردم به حسابشان ریخته شد اعلام کرده بودند که در مرحله اسکان موقت زلزله زدگان برنامه ای ندارند و قصدشان کارهای عمرانی است و این کار عمرانی نیز به حتم بعد از پایان اسکان موقت مردم شروع خواهد شد، گفت: تاکنون تحقیقات اولیه و آزمایش‌های فنی خاک صورت گرفته است و اساتید دانشگاه کردستان و سنندج هم کارهای مقدماتی را انجام داده‌اند، امیدواریم اگر مشکلی پیش نیاید اواسط بهمن ماه کلید شروع ساخت این پروژه زده شود.

 

 

 

منبع : برنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار