سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه در حال حاضر زعفران‌کاران خراسان رضوی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 12 January 2018

به گزارش تابناک : استان خراسان رضوی با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی با معضلات زیادی نیز روبه‌رو است که این معضلات در برخی از موارد سبب می‌شوند که روند توسعه استان با اختلال مواجه شود.

در این میان نمایندگان خراسان رضوی هر کدام ایده‌ای در مورد رفع معضلات خراسان رضوی داشته و اولویت‌بندی‌های متفاوتی دارند؛ خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس جویای مشکلات خراسان رضوی از دیدگاه حمید بنایی؛ سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی شده و گفت‌وگویی با وی داشته که مشروح آن در زیر آمده است.

با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد بحران آب مکرراً توسط مسئولان خراسان رضوی بیان می‌شود از دیدگاه شما بهترین روش رفع این معضل در استان چیست؟

بنایی:موضوع بحران آب در کشور جدی بوده و در خراسان رضوی جدی‌تر است و البته باید گفت که در حوزه جنوب استان خراسان رضوی این مسئله از تمام مناطق دیگر استان بحرانی‌تر است و به همین علت نمایندگان خراسان رضوی با وزیر نیرو و معاونان ایشان جلساتی را گذاشتند تا مسئله انتقال آب از دریای عمان با جدیت پیگیری شود و البته مدیریت منابع آبی هم نیاز است مدنظر قرار بگیرد.

گزارشات سازمان جهاد کشاورزی خراسان روی حاکی از این است که 6800 قنات در خراسان رضوی دارای مشکل هستند و نیاز به احیاء و ساماندهی دارند، رفع شدن مشکلات این قنات‌ها علاوه بر اینکه در مدیریت بحران آب بسیار مؤثر است می‌تواند برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی و نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی بسیار کمک‌دهنده باشد.

شما وضعیت برخورداری استان خراسان‌رضوی از خطوط ریلی و راه‌آهن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنایی: اقدامات زیادی در این حوزه صورت گرفته؛ برقی کردن مسیر تهران به مشهد یکی از مطالبات به حق مردم با توجه به تعداد بالای مسافر این مسیر بود که هم اکنون آغاز شده و بعد از برجام نخستین قرارداد فاینانسی بود که ال سی آن باز شده و پروژه آغاز به کار کرد و این مسئله می‌تواند نقش بسیار زیادی در توسعه گردشگری و موضوع زائر داشته باشد چراکه زمان طی مسیر را به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

علاوه بر این راه آهن مشهد به زاهدان نیز با توجه به مطالبات مردمی باید تکمیل شود و ما موضوع آن را در برنامه ششم توسعه گنجانده‌ایم و در لایحه بودجه سال 97 نیز برای آن ردیفی در نظر گرفته شده است.پروژه این مسیر هم اکنون آغاز به کار کرده و فاز نخست آن به طول 50 کیلومتر یعنی گناباد به سمت یونسی کلنگ زنی شده است.

وضعیت مدیریت گردشگری در خراسان رضی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می‌شود؟

بنایی: خیر، متأسفانه باید گفت که هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه زائر آن طور که باید بهره‌وری اقتصادی ایجاد کنیم و باید بتوانیم این موضوع را برای ایجاد اشتغال و توسعه مورد استفاده قرار دهیم و با اینکه امسال 155 میلیارد تومان در قالب بودجه زیارت برای شهرهای مذهبی در نظر گرفته شده اما این میزان، تکافوی نیاز موجود را نمی‌کند و باید دولت اهتمام بیشتری به این بخش داشته باشد.

در استان خراسان رضوی ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری وجود دارد؛ به عنوان مثال قنات قصبه در گناباد تنها اثر ثبت شده یونسکو در خراسان رضوی است و امسال بالغ بر 260 هزار بازدیدکننده داشته و این یعنی ظرفیت اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، اما زیرساخت‌های بهره‌برداری از آن مهیا نیست انتظار می‌رود در حوزه گردشگری ورود جدی اتفاق بیافتد.

 

اعتراضات زیادی از کشاورزان استان در حوزه‌های مختلف به دست ما می‌رسد؛ به نظر شما راهکار ارتقاء وضعیت کشاورزان در خراسان رضوی چیست؟

بنایی: 90 درصد زعفران دنیا در خراسان رضوی تولید می‌شود اما متأسفانه باید گفت آن طور که باید برای این محصول اقدام مناسبی انجام نشده و زعفران کاران خراسان رضوی در یک تعبیر عامیانه "دربه‌در" شده‌اند و در موضوع خرید تضمینی زعفران که از سال گذشته روی آن در مجلس بحث می‌شد امسال به صورت نسبی دولت ورود پیدا کرد و باید گفت اگر دولت در این حوزه ورود پیدا نمی‌کرد قیمت زعفران هم اکنون به حدود 1.5 میلیون تومان می‌رسید، البته هم اینک هم که قیمت زعفران در حدود مثقالی 17 هزار تومان است برای کشاورز صرفه اقتصادی به همراه ندارد چرا که حداقل باید مثقالی 25 هزار تومان قیمت داشته باشد.

انتظار می‌رود که طرح جامع زعفران که سال‌های پیش نگارش شده مورد توجه قرار گرفته و به تصویب برسد چرا که اگر این اقدام انجام نشود کشاورزان زعفران‌کار از کشت و کار صرف نظر کرده و همه این جمعیت به حاشیه شهر مشهد مقدس روانه می‌شود.

کشاورزان خراسان رضوی واقعاً نیاز به حمایت دارند و علاوه بر موضوعات عادی، سال گذشته متحمل بالای 864 میلیارد تومان خسارت به علت سرمازدگی شده‌اند که بیش از 100 میلیارد تومان آن در حوزه انتخابیه گناباد و بجستان بوده است.سالانه هزار تُن انار از باغات بجستان و گناباد برداشت می‌شد که سال گذشته کشاورزان این بخش‌ها به علت سرمازدگی مجبور شدند که درختان خود را از کف ببرند و امسال میزان تولید را به صفر رسیده بود.

سابق بر این اعلام کرده بودید که مهم‌ترین خواسته مردم در استان مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال است آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

بنایی: متأسفانه هنوز هم مهم‌ترین مطالبه مردم در استان اشتغال است؛ وضعیت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خوب نیست و علیرغم تمام گزارشات مناسبی که ارائه داده می‌شود باید گفت که باید از صنعتگران حمایت شود، اعتباراتی که هم اکنون تزریق می‌شود تنها به اندازه‌ای بوده که بتواند وضعیت موجود را حفظ کند و نیاز به تسهیلات ارزان قیمت وجود دارد تا میزان بیکاری کاهش داشته باشد.

علاوه بر گزارشاتی که از کاهش بیکاری داده می‌شود ما هنوز هم آمار را بالای 15 درصد ارزیابی می‌کنیم و اعتقاد داریم که واقعا در هر خانه‌ای حداقل یک بیکار وجود دارد و دولت می‌تواند در این حوزه ورود داشته باشد. مردم و تولیدکنندگان در حوزه‌های اداری و بانک‌ها به معنای واقعی کلمه اذیت می‌شوند و اگر بتوانیم این روندها را تسهیل کنیم می‌تواند برای ایجاد اشتغال بسیار مفید باشد.

شما لایحه بودجه سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنایی: مردم نگران هستند و این موضوع را به نمایندگان خود انتقال می‌دهند؛ گرانی حامل‌های انرژی، حذف یارانه‌بگیرها و افزایش مالیات‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست؛ باید به حوزه‌های پتروشیمی در خراسان رضوی نگاه جدی داشته باشیم؛ گمرکات نیز نیاز به تجهیزات دارد؛ مناطق ویژه و آزاد استان هنوز عملیاتی نشده و تکمیل شدن پروژه‌های مختلف می‌تواند برای بهبود اقتصاد خراسان رضوی بسیار کمک دهنده باشد.

در مورد وضعیت راه‌ها در خراسان رضوی نیز گلایه‌های زیادی وجود دارد؛ وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنایی: وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌ها مناسب نیست و با وجود تمام تلاش‌هایی که وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی در خراسان رضوی داشته، هنوز شاخص برخورداری از راه استاندارد در خراسان رضوی پایین است و با توجه به اینکه در این استان سالانه 27 میلیون زائر داشته رفت و آمد می‌کنند این مسئله باید برای رسیدگی به راه‌های خراسان رضوی در نظر گرفته شود چرا که تعداد بالای حوادث رانندگی که یکی از علل آن راه‌های نامناسب است در خراسان رضوی به شکل بحرانی درآمده است.

از دیدگاه شما از چه روش‌هایی می‌توان به روستاها و مناطق محروم استان کمک کرد؟

بنایی: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یکی از بهترین ظرفیت‌هایی هستند که در قانون برای کمک به مردم در نظر گرفته شده اما با این وجود وضعیت شهرداری‌های شهرهای کوچک و دهیاری‌ها در خراسان رضوی به شدت نگران‌کننده و بحرانی است و از این ظرفیت آن طور که باید توجه نمی‌شود.اگر قصد داشته باشیم مردم در روستاها و مناطق محروم باقی بمانند باید از ظرفیت دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و شوراهای آنها استفاده کرد.

شاهد وقوع زلزله‌های خطرناکی در کشور هستیم؛ وضعیت خراسان رضوی در حوزه مقابله با این حادثه غیرمترقبه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنایی: خراسان رضوی روی یکی از گسل‌های بسیار خطرناک قرار دارد و نیاز است که به مقاوم‌سازی و بازسازی روستاها توجه شود و باید گفت که  ما سال گذشته به حد نصاب در نظر گرفته شده نرسیده و برای بهبود آن باید اقداماتی در نظر گرفته شود.

 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار