گزارش اختصاصی تابناک سمنان: تنها چند دقیقه قدم زدن در کوچه و خیابان‌های باریک محله های قدیمی شهرسمنان کافی است تا ضرورت نوسازی بافت فرسوده در این محله‌های قدیمی بیشتر از قبل برای ما آشکار شود. به جز خانه‌های مخروبه‌ای که سال‌هاست رها شده و دیگر قابل سکونت نیستند پس کوچه‌های باریک و عمدتاً بن‌بست این محله‌ها پر است از ساختمان‌های فرسوده.
کد خبر: ۵۵۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 13 January 2018


گزارش اختصاصی تابناک سمنان:

تنها چند دقیقه قدم زدن در کوچه و خیابان‌های باریک   محله های قدیمی شهرسمنان کافی است تا ضرورت نوسازی بافت فرسوده در این محله‌های قدیمی بیشتر از قبل برای ما آشکار شود. به جز خانه‌های مخروبه‌ای که سال‌هاست رها شده و دیگر قابل سکونت نیستند پس کوچه‌های باریک و عمدتاً بن‌بست این محله‌ها پر است از ساختمان‌های فرسوده.

بافت های فرسوده شهری در زمره نیازهای اصلی زیرساخت‌های گردشگری هستند و بافت قدیمی و فرسوده شهری سمنان زیرساخت خوبی برای توسعه گردشگری محسوب می شود که نیازمند بازسازی است و در صورتی که می‌خواهیم گردشگران را به سمنان جذب کنیم، باید چهره شهر را بهبود بخشیم.
بناهایی که در بافت فرسوده قرار دارند با گذشت زمان مستهلک شده و کارایی و مقاومت خود را از دست داده اند، بنابراین با کوچک‌ترین بلایای طبیعی مانند زلزله، سیلاب ناشی از بارش های رگباری، آتش سوزی و سوانح دیگر، یا به راحتی تخریب می شوند و خسارت های زیادی را به جامعه تحمیل می کنند و یا امدادرسانی را با مشکل مواجه می کنند که در این صورت هم آسیبی برای جامعه محسوب می‌شوند.

نسخه درمان بافت های فرسوده سمنان در دست کدام مسئول است؟
 


امروزه بسیاری از شهرهای کشور در مسیر بازسازی و بهبود فضاهای قدیمی‌شان باهدف جذب گردشگر موفقیت‌های خوبی را داشته‌اند از سوی دیگر سمنان دارای ابنیه تاریخی، باغ‌ها و اماکن بسیار مطلوبی برای جذب گردشگر است که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد.
بر اساس گفته های مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی 30 درصد از جمعیت شهری کشور معادل 20میلیون نفر در سکونت گاه های غیررسمی و بافت های فرسوده زندگی می کنند، این افراد در بیش از 57 هزار هکتار از محلات نابسامان میانی، 21 هزار هکتار از عرصه های تاریخی مراکز شهرها و 48 هزار هکتار از سکونت گاه های غیر رسمی کشور ساکن هستند.


بر اساس آمار به دست آمده از 2 هزار و 950 هکتار محدوده شهر سمنان 450 هکتار بافت فرسوده است که 250 هکتار بافت تاریخی شامل بناهای تاریخی است و 43 هکتار بافت ویژه شامل مسجد امام، مسجد جامع، امامزاده یحیی(ع)، راسته بازار و بازار شیخ علاالدوله محسوب می شود.
بعد از سمنان به ترتیب شهرهای شاهرود 436 هکتار، دامغان 382 هکتار، گرمسار221 هکتار، شهمیرزاد 141 هکتار، مهدی شهر 108 هکتار، آرادان 98 هکتار، ایوانکی 97 هکتار ، مجن 96 هکتار، سرخه 64 هکتار، بسطام 58 هکتار، کلاته خیج 39 هکتار، درجزین 32 هکتار، بیارجمند 17 هکتار و امیریه 9 هکتار بافت فرسوده دارند که با توجه به جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان،  18 تا 20 درصد جمعیت استان در مناطق بافت فرسوده زندگی می کنند.

 


بر اساس قانون برنامه پنجم، دستگاه های مختلف نظیر شهرداری ها و اداره راه و شهرسازی موظف به احیای سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده هستند.
البته که کارشناسان و دست اندرکاران حوزه مسکن و شهری معتقدند هر بخش از بافت‌های ناکارآمد شهری ویژگی خاص خود را دارد و نمی توان برای احیای تمام این بافت‌ها، نسخه یکسان پیچید.

بازسازی بافت های فرسوده جایگزین تامین مسکن نیست
علی مدنی کارشناس مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: متاسفانه روند نوسازی بافت های فرسوده  به دلایلی مانند عدم همکاری بانک های عامل به کندی پیش می رود. نکته دردناک تر اینکه برخی از ساختمان هایی که به جای ساختمان های فرسوده بنا می شوند، به دلیل رعایت نکردن استاندارد ها و ضعف نظارت از همان ابتدای بهره برداری در گروه فرسوده ها هستند و صرفا به جای نوسازی فرسوده سازی می کنیم.
وی افزود:عمده مدیریت بحران باید قبل از وقوع زلزله صورت گیرد در حالی که می بینیم  متاسفانه پیشگیری در وقوع زلزله به فراموشی سپرده شده و عمده تلاش و هزینه صرف بعد از وقوع حادثه می شود. این در حالی است که هزینه های پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل نفود ناپذیری بافت های فرسوده عملا امدادرسانی در زمان بروز حادثه غیرممکن است و کار آواربرداری و بیرون کشیدن انسان ها از زیر آوار ماه‌ها به طول می انجامد. سازمان مدیریت بحران به عنوان نهاد بالادستی باید با کمک شهرداری‌ها و نهادهای ذی ربط فکری به حال تعریض معابر کند.

مدنی با اشاره به موضع وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر گفت: آقای آخوندی همواره از طرح مسکن مهر انتقاد می کردند و زلزله اخیر که منجر به تخریب واحد های مسکن مهر شد یک بار دیگر مهر تاییدی بر سخنان وی بود.

وی اظهار کرد:هر چند ضرورت احیای این بافت ها حس می شود اما دولت نمی تواند با تکیه بر این بخش نیاز کشور به مسکن را نیز پوشش دهد.
این کارشناس مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از بافت های فرسوده در بهترین نقاط شهری قرار گرفته اند، گفت: متاسفانه از دست دادن کیفیت شهری در این بافت ها مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده که دولت اکنون باید با نوسازی این بافت ها در راستای بهبود شرایط حرکت کند.

وی تصریح کرد:امروز بسیاری از شهرهای کشور در مسیر بازسازی و بهبود فضاهای قدیمی‌شان باهدف جذب گردشگر موفقیت‌های خوبی را داشته‌اند از سوی دیگر سمنان دارای ابنیه تاریخی، باغ‌ها و اماکن بسیار مطلوبی برای جذب گردشگر است که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کردو کاری کرد تا سمنان در فهرست شهرهای توسعه‌یافته نمونه باشد.
وی بیان کرد: تخریب خانه های ناایمن و فرسوده ای که مالکان آن با شهرداری توافق نداشتند، از اقداماتی است که می تواند در نوسازی واحدهای مسکونی مؤثر باشد، اما به دلیل فقر و معیشت مردم، شهرداری از این برنامه قهرآمیز اجتناب می کند.

وی افزود: حضور سرمایه گذاران و ارایه تسهیلات بانکی می تواند گره گشای مشکلات شهرداری سمنان برای رفع مشکل بافت فرسوده باشد.
وی اظهار کرد: پیشگیری از افزایش جمعیت در بافت های فرسوده وناکارآمد شهری، کمک به احیا و بهسازی بافتها از طریق ارایه تسهیلات ساخت و کمک برای انجام خدمات روبنایی و زیربنایی با کمکهای دولتی و استقبال مردمی از جمله مواردی است که می تواند در کاهش روند روبه رشد بافت فرسوده در استان تاثیرگذار باشد.

زمین لرزه در کمین است

علی مدنی گفت:زمین لرزه هر لحظه نقاط مختلف کشور را تهدید می کند و سمنان هم ممکن است در چارچوب این تهدید ها قرار گیرد لذا دستگاه های اجرایی باید برای نوسازی مجتمع و ساختمان های در معرض تهدید زلزله، چاره ای بیندیشند.
وی افزود: اگر زلزله ای با شدت قابل توجه ای در کشور و استان سمنان رخ دهد، خسارت های مالی و جانی آن جبران ناپذیر است و مجلس شورای اسلامی و دولت باید تدابیری ویژه ای برای رفع این چالش اتخاذ کنند.

نسخه درمان بافت های فرسوده سمنان در دست کدام مسئول است؟
 


این کارشناس حوزه مسکن گفت: بر اساس اعلام مسوولان اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان ونوسازی و بهسازی 2.2 هزار هکتار بافت فرسوده در 17 شهر استان نیازمند مشوق‌هایی برای افزایش رغبت در مردم است وهمکاری مردم برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده استان سمنان نیاز اصلی برای احیای بافت‌های فرسوده شهری است، به دلیل کوچک بودن قطعات واحدهای مسکونی و نیاز به ترکیب و تملک آنها به صورت یکجا و با توجه به این که بیشتر مالکان توانایی مالی این اقدام را ندارند، نوسازی بافت فرسوده شهری کمی با مشکل مواجه است‌.

نیاز امروز و ضرورت فردای سمنان در بازسازی بافت فرسوده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با اشاره به وجود 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شهری در سمنان، گفت: بازسازی بافت شهری نیاز امروز و ضرورت فردای این شهر است.

مهدی زندیه وکیلی افزود:باید به بافت تاریخی و فرسوده به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و توسعه گردشگری شهری را در آن مورد توجه قرار دهیم.

وی تاکید کرد: بازسازی بافت های فرسوده علاوه بر رونق گردشگری و شهری، به توسعه پایدار نیز منجر می شود.

وی خاطر نشان کرد: مالکان و صاحبان بافت فرسوده در شهرهای زیر 25 هزار جمعیت می توانند برای نوسازی و بازسازی واحد های خود از تسهیلات روستایی 18 تا 20 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد استفاده کنند.

زندیه وکیلی اضافه کرد: با توجه به ماده 16قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و تاکید در ماده هشت قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، همچنین تشویق مالکان، سرمایه گذاران، جهت سرعت در فرآیند احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده لازم است شهرداری ها تخفیف 50 تا 100 درصدی عوارض صدور پروانه که طبق قانون با هماهنگی شورای شهر انجام می گیرد را برای مالکان این بافت ها اعمال کنند. 

از43هکتار بافت ویژه در سمنان 75اثر به ثبت رسیده است
معاون عمرانی فرمانداری سمنان گفت: 12 پلاک تاریخی در محدوده 250 هکتاری در محدوده تاریخی بافت فرسوده شهر سمنان نیاز به اقدام برای ثبت دارد.

وی با بیان اینکه در پیمایش واحدهای مسکونی در 43 هکتار بافت ویژه در بافت فرسوده سمنان مشخص شد 12 اثر تاریخی وجود دارد که نیازمند ثبت است، ادامه داد: در پیمایش اخیر 75 اثر ثبتی در بافت طرح جامع 250 هکتاری، 135 اثر در بافت ویژه 42 هکتاری و 30 اثر در بافت تاریخی سمنان مشخص شد.

نسخه درمان بافت های فرسوده سمنان در دست کدام مسئول است؟
 


صمیمیان با اشاره به این که برخی از واحد های بافت فرسوده مالک مشخصی ندارند، افزود: از 250 هکتار بافت قرار گرفته در طرح جامع سمنان 43 هکتار بافت ویژه است که از این مقدار 75 اثر به ثبت رسیده است.

معاون عمرانی فرمانداری سمنان بیان کرد: در سال جاری ، 630 میلیون تومان برای شناسایی بافت های تاریخی، بناهای تاریخی، تسهیل گردشگری و ایجاد محورهای گردشگری در سمنان در نظر گرفته شده است.
وی به بخشی از قانون تولید و حمایت از مسکن به پرداخت 50 درصد از هزینه پروانه ساخت به افرادی که در بافت فرسوده زندگی می کنند اشاره کرد و افزود: این هزینه را که مسکن شهرسازی با کمک شهرداری ها باید تامین کند پرداخت نمی شود.

معاون امور عمرانی فرمانداری سمنان بیان داشت: بهبود روابط اجتماعی و گذارندن اوقات فراغت، تنوع بهبود فضاهای مناسب بافت، بهسازی شبکه های داخلی ، تقویت نهادهای محلی و جلوگیری از ورود مواد مخدر به این محله ها و کاهش آسیب اجتماعی را از مزایای بهسازی بافت فرسوده است.


کندی دفع  زباله در بافت های فرسوده
علی قنبری مالک یکی از ساختمان های فرسوده گفت: مکانیزاسیون دفع زباله در این محله‌ها با روند کندی انجام می‌گیرد و خودروهای مکانیزه جمع‌آوری زباله امکان ورود به این معابر کم‌عرض را ندارند و همین باعث آلودگی‌ معابرشده است.
وی افزود:زندگی  در این خانه ها بسیار سخت است و هزینه های بالایی دارد به همین دلیل با مشورت همسایه ها تصمیم به نوسازی گرفتیم

وی خاطر نشان کرد:همین چند وقت پیش مبالغ زیادی را خرج بازسازی خانه از قبیل نقاشی دیوارها کردیم اما باز هم روز از نو، روزی از نو.

وی بیان کرد:این خانه ها طراحی داخلی نامناسبی دارند،.آشپزخانه وسرویس بهداشتی بعضی از خانه ها در زیرزمین و حیاط تعبیه شده است و همین عوامل سبب شد که تصمیم به نوسازی بگیریم.
 وی عنوان کرد:مشکل عمده ما نداشتن ظرفشویی و آب گرم است که مجبوریم برای شستن ظرف ها به حیاط برویم و با آب سرد حیاط ظرف ها را بشوریم وهنوز با وجود گذشت چندین سال نتوانستیم حمام بسازیم و برای رفتن به حمام مجبوریم از حمام های عمومی استفاده کنیم.

با توجه به مطالب گفته شده راهکارهایی که به منظور تسریع در روند بازسازی بافت های  فرسوده می توان پیشنهاد داد عبارتند از:
_ ایجاد رغبت در مردم به منظور مشارکت در بازسازی 
_ تامین و تزریق ظرفیت‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، رفاهی و فرهنگی در بافت
_ وجود توان و سازمان مدیریت شهری لازم در بالفعل درآوردن پتانسیل‌های موجود یا برنامه‌ریزی شده
و...

 

عکاس و خبرنگار:عطیه نبوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار