همانند داخل دهان، دیواره داخلی کلیه ها و مثانه حساس هستند. سنگ می تواند بافت داخلی این اندام ها را خراش دهد که به خونریزی منجر شده و این خون در ادرار نمایان می شود.
کد خبر: ۵۵۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 15 January 2018
 

احتمالا با برخی موارد کلی درباره سنگ کلیه آشنا هستید، اما شاید چندان از جزئیات آن مطلع نباشید. سنگ های کلیه رسوبات معدنی کوچک و سختی هستند که همان گونه از نامشان مشخص است در کلیه ها شکل می گیرند. آنها به طور معمول از مواد معدنی خاص - 90 درصد سنگ ها از اگزالات کلسیم و 10 درصد از اسید اوریک - تشکیل می شوند.

وقتی مشکلات ادراری خبر از سنگ کلیه می‌دهند 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ویمنز هلث"، سنگ های کلیه به طور معمول زمانی که میزان حجم ادرار فرد کاهش می یابد یا میزان مواد معدنی سنگ‌ساز موجود در ادرار افزایش می یابند، تشکیل می شوند، اگرچه برخی افراد نسبت به دیگران در ابتلا به آنها مستعدتر هستند.

در شرایطی که شکل گیری سنگ کلیه در مردان اندکی شایع‌تر از زنان است، هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. دلیل این که مردان بیشتر از زنان به سنگ کلیه مبتلا می شوند، نامشخص است، اما این شرایط اغلب با رژیم غذایی با محتوای نمک زیاد و کم آبی بدن پیوند خورده است.

چند روش برای درمان سنگ های کلیه وجود دارند، و انتخاب بهترین گزینه در نهایت به اندازه و مکان سنگ بستگی دارد. بیشتر سنگ های کلیه از طریق ادرار از بدن دفع می شوند، اما فرد طی این روند ممکن است شرایطی آزاردهنده را تجربه کند. سنگ های بزرگ‌تر با استفاده از دستگاه سنگ شکن ضربه ای که امواج انرژی را به صورت مستقیم از خارج بدن به سنگ وارد می کند به تکه های کوچک‌تر تقسیم می شوند.

متاسفانه برخی افراد برای خرد کردن سنگ ها باید چند بار این کار را انجام دهند، زیرا برخی سنگ ها می توانند 1.5 سانتیمتر یا بزرگ‌تر باشند. سپس، تکه های کوچکتر از طریق ادرار یا انجام عمل جراحی و ورود تلسکوپی کوچک درون دستگاه ادراری در شرایطی که بیمار بیهوش است، خارج می شوند. در برخی موارد نادر، ممکن است به روش های تهاجمی‌تر برای درمان سنگ های کلیه نیاز باشد.

اگر با علائم سنگ کلیه آشنا نباشید، ممکن است به راحتی آن را با بیماری ها و شرایط دیگر مانند عفونت دستگاه ادراری یا آپاندیسیت اشتباه بگیرید. بدون تردید، روش های درمان آنها بسیار متفاوت هستند و بر همین اساس است که آگاهی از شایع‌ترین علائم سنگ کلیه اهمیت دارد.

درد در ناحیه کمر، شکم، یا پهلو

این شرایط به دلیل آن شکل می گیرد که حالب، لوله کوچکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه انتقال می دهد، با سنگ مسدود می شود. این رویداد می تواند احساس درد شدید در اطراف کلیه ها (که در میانه کمر واقع شده اند) را موجب شود، در شرایطی که این درد می تواند به قسمت پایین شکم یا ران ها نیز گسترش یابد.

درد یا سوزش هنگام دفع ادرار

این شرایط به طور معمول زمانی رخ می دهد که یک سنگ از حالب عبور کرده و وارد مثانه می شود. این رویداد مثانه را تحریک می کند و موجب احساس سوزش و درد هنگام دفع ادرار می شود.

ادرار خون آلود

همانند داخل دهان، دیواره داخلی کلیه ها و مثانه حساس هستند. سنگ می تواند بافت داخلی این اندام ها را خراش دهد که به خونریزی منجر شده و این خون در ادرار نمایان می شود.

میزان ادرار اندک به رغم احساس نیاز به دفع ادرار

این شرایط زمانی رخ می دهد که سنگ از حالب عبور می کند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، مثانه به واسطه سنگ تحریک می شود و نیاز مکرر به دفع ادرار در انسان شکل می گیرد، حتی اگر نیازی به این کار وجود نداشته باشد.

حالت تهوع و استفراغ

اگر حالب به طور نسبی یا کاملا مسدود شده، و از ورود ادرار به مثانه جلوگیری کند، ممکن است با حالت تهوع و استفراغ مواجه شوید. اعصاب روده و کلیه مشترک هستند، و انسداد کلیوی می تواند بر دستگاه گوارش تاثیرگذار بوده و حالت تهوع و حتی استفراغ در شما شکل بگیرد.

تب و لرز

تب و لرز به تنهایی نمی توانند نشانه ای از سنگ کلیه باشند، اما اگر با علائم دیگر همراه باشند، این می تواند نشانه ای از وجود عفونت (سنگ ها می تواند مکان مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم کنند) باشد. در این حالت با یک شرایط پزشکی اضطراری مواجه هستیم که باید به سرعت درمان شود. اگر به همراه دیگر علائم شناخته شده سنگ کلیه تب و لرز را نیز تجربه می کنید، در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. تنها پس از خروج سنگ پزشک قادر خواهد بود تا عفونت را با تجویز آنتی بیوتیک ها مهار کند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار