کد خبر: ۵۵۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰ 22 January 2018

تابناک / در حال حاضر شیوع چاقی در زنان گیلانی بالاتر از مردان گیلانی است. در این زمینه، گیلان در لیست 5 استان برتر کشور از نظر چاقی قرار دارد و زنان گیلانی یکی از چاق ترین زنان ایران هستند.


 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ دکتر محمد عباسی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در همایش استانی “پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم” با اشاره به نقش بهداشت روان در پیشگیری و کنترل چاقی، گفت: اگر چه معضلات چاقی و اضافه وزن از طریق جراید و اصحاب رسانه به اطلاع عموم رسانده می شود اما متاسفانه، علی رغم آموزش ها، آگاهی ها و بررسی سواد سلامت مردم، استان گیلان یکی از چاق ترین استان های کشور محسوب می شود.


وی با بیان این که طی سال های پیش اغلب شعارهای هفته تغذیه به توصیه یا به عبارتی به توصیه درمانی مربوط می شد، گفت: اما با تعیین شعار امسال بسیج آموزشی تغذیه ، لازم است از مرحله توصیه درمانی پرهیز شود و همگان در مرحله آموزش قرار گیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به انتخاب شعار امسال ایام بسیج آموزشی تغذیه؛ ” چاقی یا سلامتی، انتخاب با شماست”، رفع معضل چاقی را منوط به بالا بردن انگیزه اجتماعی دانست و تصریح کرد: خوشبختانه شعار امسال بسیج تغذیه سال ۹۶ بر اساس این نگرش انتخاب شده و با نگاه علمی تر به این موضوعات می نگرد.
دکتر عباسی در ادامه ضمن تشریح پیامدهای روان شناختی چاقی، اظهار داشت: اگر بخواهیم مشاوره های تغذیه را به درستی توسعه دهیم باید مشاوره روان پزشکی و روان شناختی هم در کنار این امر در نظر گرفته شود.
چاقی؛ مرگ خاموش

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از معضل چاقی به عنوان مرگ خاموش نام برد و افزود: اگر چه مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به عنوان مرگ خاموش محسوب می شود اما امروزه، معضل چاقی نیز به عنوان مرگ خاموش بشمار می آید.
دکتر علی نقی کریمی با اشاره به شعار و ایام بسیج آموزشی تغذیه ( ۳۰- ۱۵ دی ماه سال جاری) ، اظهار امیدواری کرد که با ارتقا آموزش و تغییر نگرش جامعه در این خصوص، بتوانیم وضعیت خوبی را در جهان داشته باشیم.
وی گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان بر اساس چاقی جان خود را از دست می دهند و در آینده احتمال افزایش این امر نیز وجود دارد که متاسفانه خیلی به این مهم توجه نمی شود.
دکتر کریمی با اشاره به تاکید جهانی در این خصوص، معضل چاقی را دغدغه کشور و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز دانست و به منظور رفع این معضل تلاش بیش از پیش همه سازمان ها، دولت و شرکای جهانی، انجمن های اجتماعی و بخش های خصوصی که نقش حیاتی و کلیدی در حل این معضل دارند، خواستار شد.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با تاکید بر این که ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال در جهان دارای اضافه وزن و چاقی می باشند، گفت: از سال ۱۹۶۰ به بعد نیز، روند چاقی در تمام کشورها در حال افزایش می باشد و حدود ۲۵ درصد از کودکانی که چاق هستند، احتمال چاقی در سنین بزرگسالی در آنها وجود دارد.
دکتر کریمی برای رفع معضل چاقی، رعایت رفتار سلامتی از سوی والدین را به عنوان الگویی برای فرزندان لازم دانست و افزود: برای رفع این معضل اولین قدم تحرک بدنی است که والدین باید به این مهم توجه داشته باشند.
وی با اشاره به وضعیت تن سنجی در افراد بالای ۱۸ سال در استان گیلان بر اساس گزارش steps در استان و کشور شیوع چاقی و اضافه وزن را در طی سال ۹۵ در کشور ۵۹٫۳ و در گیلان ۶۷٫۵ عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شیوع چاقی در زنان گیلانی بالاتر از مردان گیلانی است. در این زمینه، زنان گیلانی یکی از چاق ترین زنان ایران هستند.
دکتر کریمی در پایان با تاکید بر این که در تغذیه باید تعادل و تنوع رعایت شود، به منظور کاهش چاقی، ورزش و تحرک بدنی روزانه ۶۰ دقیقه برای کودکان و ۳۰ دقیقه برای بزرگسالان را طی پنچ روز در هفته، محدود کردن تجارت غذاهایی که در ترکیبات آن شکر زیاد استفاده شده و مصرف سبزی جات و میوه ها را خواستار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار