بی مبالاتی در برخورد با جنگل و محیط زیست مازندران با وجود افزایش حساسیت های مردمی در سال های اخیر ، همچنان ادامه دارد و تا فراگیر شدن این حساسیت و تسری آن به کل جامعه به اعتقاد مسئولان و کارشناسان همچنان فاصله زیادی وجود دارد .
کد خبر: ۵۵۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 22 January 2018

به گزارش تابناک : آتش سوزی ، برداشت بی رویه از معادن ، خشکیدن گونه های مختلف جنگلی به خاطر خشکسالی و افزایش بروز آفات مختلف ، جاده کشی خودسرانه و بدون اخذ مجوز ، قاچاق چوب و موارد دیگر از جمله تهدیداتی است که همچنان جنگل ها و محیط زیست مازندران را تهدید می کند.
شرکت کنندگان در ' همایش صیانت از جنگل ها و مراتع شمال کشور ' که یکشنبه شب در آمل برگزار شد با تاکید بر ضرورت همگانی شدن حفاظت از جنگل ها و محیط زیست ، بر ضرورت افزایش حساسیت ملی بویژه در مردم محلی برای صیانت از این میراث گرانبهای بشری و نعمت خدادادی تاکید کردند .
بسیاری از تشکل های غیردولتی در این همایش خواستار مداخله جدی دستگاههای متولی نسبت به دخالت های عوامل انسانی در آسیب رساندن به جنگل ها و طبیعت استان شدند.
** خداحافظی با بلوط در جنگل های شمال
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری در این همایش گفت : در 2 سال گذشته 191 فقره قاچاق چوب آلات جنگلی درسطح مازندران کشف وضبط شد که حدود ٢٩ درصد از این کشفیات مربوط به شهرستان آمل بود که بیشترین واحدهای فرآوری چوب را دارد.
ستار بابایی افزود : متاسفانه از سال 1385 تاکنون شاهد خشک شدن درختان بلوط در مازندران هستیم ، در حالی که بلوط نماد جنگل است و باید دست به دست هم بدهیم تا از این مهم حفاظت شود.
وی گفت : حفاظت از خاک، جنگل و مراتع یک مطالبه و وظیفه عمومی است و فقط منابع طبیعی مرتبط با جنگل نیست و برای حفظ زندگی در همه امور مکلفیم تلاش کنیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری همچنین بر ضرورت توجه به آسیب های ناشی از صدور مجوزهای جدید معادن برای جنگل های شمال تاکید کرد و گفت : اگر چه بهره برداری از معادن موجود قانونی است، اما اینکه اکنون به بهانه اشتغال، بهره برداری بیش ازظرفیت تعیین شده ، ضربه به منابع طبیعی است .
وی افزود : البته بیشتر معادن فعلی در استان دارای پروانه قانونی بهره برداری هستند ، اما آن چیزی که اکنون مهم است، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جلوی صدور مجوزهای جدید معادن را گرفته و شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران هم دراین مورد بسیار جدی است.
** خطر جدی ریزگرد برای مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم در این همایش با بیان اینکه شهرستان آمل یک الگوی واقعی برای مشارکت مردم و تشکل های غیردولتی این شهرستان در حفاظت از منابع طبیعی مطرح است، گفت : اینکه اکنون یک فضای همدلی و همکاری میان تشکل های غیردولتی و ادارات مرتبط با حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی در سطح شمال کشور به خصوص مازندران شکل گرفته ، بسیار امیداورکننده است ومی توان به آینده استان امیدوار شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : تشکل های همسو و دوستداران محیط زیست در حفاظت از محیط زیست مازندران شکل گرفته، اما کم کاری های صورت گرفته از گذشته باید جبران شود.
وی با بیان اینکه باید اکنون خطر ریزگرد در ساری را که یک پدیده و میهمان نامبارک شده ، جدی بگیریم ، گفت : تاسف دیگر من این است که تالاب بین المللی میانکاله بهشهر حدود 20 درصد خشک شده و همزمان از تیر ماه امسال تاکنون درختان جنگلی مازندران نیز درپی تغییرات اقلیمی استان دچارخشکی شده اند .
** جاده کشی ، بلای جدید جنگل مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر هر روز شاهد احداث جاده در مسیرهای جنگلی استان هستیم ، گفت : متاسفانه وقتی مامور اعزام می کنیم می بینند که محدوده خالی از سکنه است ولی جاده کشی شده است.
وی افزود : منابع طبیعی و محیط زیست باید در چارچوب قانون و مقرارت و ملاحظات باشد. در زمان حاضر دیگر با ادعا کردن چیزی درست نمی شود و باید به معنای واقعی و درعمل درست کنیم.
ابراهیمی کارنامی گفت : ما تا کی باید مقاومت کنیم و باید صدای درخواست مردم و طبیعت دوستان و حافظان محیط زیست شنیده شود و ضروری است که این حساست های به حق مردم منتقل و شنیده شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود : در نهایت تاسف باید بگویم که حال جنگل و محیط زیست مازندران اصلا خوب نیست و ما نیاز داریم که برنامه محور باشیم.
وی ادامه داد : برخی از مناطق گردشگری استان به اندازه ای آلوده شده که حتی اکنون ظرفیت گردشگری خود را نیز از دست داده و ضروری است که خود مردم و طبیعت دوستان در این بخش ورود پیدا کنند.
ابراهیمی کارنامی گفت : بر اساس آمارهای موجود از حدود 60 سال قبل که وسعت جنگل های شمال بیش از سه و نیم میلیون هکتار بوده ، اکنون به کمتر از 2 میلیون هکتار کاهش یافته است و وضعیت به گونه ای شده که متاسفانه اکنون اگر کسی در مسیر معادن فعال جاده هراز تردد کند ، با توجه به میزان بالای ریزگردها انگار که وارد استان خوزستان شده است .
وی از فعالان تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی و نیز رسانه ها خواست که برای حفظ و احیای محیط پیرامونی نقش فعال تری داشته باشند.
** بیل و کلنگ برای خاموش کردن آتش جنگل
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی آمل هم در این همایش با بیان اینکه کوهنوردان همواره در بسیاری از ماموریت های جنگلی و کوهستان های این شهرستان پیشگام هستند ، گفت : در چند فقره آتش سوزی اخیر شهرستان آمل ، کوهنوردان این هیات جزء نخستین نفرات اعزامی برای مهار دامنه های آتش سوزی ها بودند.
امیر احسانی افزود : متاسفانه کمبود امکانات و نبود آن ، به روز نبودن امکانات و نیز نبود نیروهای کارآزموده و آموزش دیده از مشکلاتی است که متاسفانه در زمان وقوع آتش سوزی ها به شدت احساس می شود و تاکنون برای برطرف کردن آنها نیز هیچ اقدامی نشده است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار