مردم جنوب فارس می گویند: بادهای غالب از غرب به سمت فارس می وزند،از جایی که به همراه خود بوی تند گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربنی می آورند.
کد خبر: ۵۵۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ 22 January 2018

 

** عوارض آلایندگی پارس جنوبی حق مردم مُهر و لامرد است
تاببناک فارس به نقل از ایرنا:سید محمد موسوی فرماندار مُهر اعلام کرد: دریافت مبالغی یا امکاناتی که به عنوان عوارض آلایندگی در منطقه پارس جنوبی تعریف و قانونی شده حق مسلم دو شهرستان لامرد و مُهر هم هست که از سوی مسئولان این دو شهرستان به صورت جدی پیگیری خواهد شد و برای تحقق این موضوع باید همه مسئولان استانی به اهمیت این موضوع حساس شوند و پیگیری کنند.
وی گفت: اداره محیط زیست به آسانی می تواند آلایندگی و میزان آن را بررسی و آثار تخریبی آن را اعلام کند البته کار گروهی نیز در شهرستان در این زمینه تشکیل شده است که موضوع را دنبال خواهیم کرد.
موسوی افزود:آلایندگی ها مرز جغرافیایی نمی شناسند و بر مناطق جنوبی استان فارس اثرمنفی می گذارند، با جدیت پیگیر عوارض آلایندگی پارس جنوبی هستیم، شهرستان مُهر با منطقه پارس جنوبی فقط 10 کیلومتر مرز هوایی دارد و متاسفانه آلایندگی‌های پارس جنوبی به سهولت نفوذ و به مهر خسارت وارد کرده است.

** حقوق مردم شهرستان مُهر به رسمیت شناخته شود
رئیس شورای اسلامی شهرستان مُهر نیز ضمن تاکید بر پیگیری مدیران پیرامون این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه بسیاری از فلرهای(مشعل های) تاسیسات گازی عسلویه برروی کوه مشترک شهرستان مهر و عسلویه قرار دارد و بادهای منطقه جنوب به طور معمول از غرب به شرق است و مسلط به شهرستان مُهر، انتقال آلایندگی عسلویه هویدا و آشکار است.
رضا فرامرزنسب افزود:مدارکی در دست است که آلودگی های عسلویه بیماری های زیادی برای انسان ها و محیط جانوری و گیاهی دارد که این آثار به صورت تدریجی است که قطعا بعد از این سالها خود را نشان داده و یا خواهد داد و همه دلایل ذکر شده به وضوح روشن می کند که مردم شهرستان مهر از آلایندگی عسلویه متضرر می شوند ولی متاسفانه در این مدت اقدامی صورت نگرفته و یا ناقص مانده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان مهر گفت: آیا سزاوار است که شهرستان مهر ازعوارض آلایندگی که قانونی است و وزارت نفت متولی اجرای آن است برخوردار نباشد؟‌
وی ادامه داد:‌تحقق این امر از حقوق مسلم مردم شهرستان مهر است و قطعا پیگیر آن خواهیم بود و این موضوع باید در سال‌های قبل پیگیری می شد که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است، انصاف این است مردمی که از این قضایا ضرر می بینند از مزایایی بهره مند شوند.
پیش از این استانداران اسبق فارس بر پیگیری دریافت عوارض آلایندگی پارس جنوبی برای شهرستان‌های جنوب فارس نظیر لامرد و مُهر تاکید داشته‌اند اما تاکنون این امر محقق نشده است.
سید محمد احمدی استاندار اسبق فارس خواستار بهره مندی مردم شهرستان مُهر از حق آلایندگی های پارس جنوبی شده بود و در این زمینه گفته بود: شهرستان مُهر براساس مصوبات مجلس، پس کرانه پارس جنوبی است و در حوزه نفوذ عسلویه قرار دارد ، مردم این منطقه از آلایندگی های تاسیسات پارس جنوبی متضرر می شوند اما از مواهب آن بی بهره اند.
سید محمد علی افشانی استاندار سابق فارس نیز با اشاره به این موضوع گفت : بحث دریافت عوارض آلایندگی از پارس جنوبی که خواسته مردم و مسوولان شهرستان‌های مُهر و لامرد است یک مساله ملی و فرا استانی است و باید جلساتی بین استان فارس و بوشهر با حاکمیت ملی برگزار شود و در سطح ملی تصمیم‌گیری شود که با جدیت آن را پیگیری خواهیم کرد.

** تذکر نماینده
سید محسن علوی نماینده مردم مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی و عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکری به رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: تاثیر آلایندگی صنایع نفتی در عسلویه در شهرستان های لامرد و مُهر با جدیت پیگیری شود تا بیش از این حقوق مردم این شهرستان ها تضییع نشود و امکانات بهداشتی ودرمانی در اختیار مردم این شهرستان ها قرار گیرد.

**تاثیر آلایندگی گزارش شده
بهنام محمدی رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست مُهر به ایرنا گفت:تاثیرات آلایندگی منطقه پارس جنوبی بر شهرستان مهر توسط یک تیم کارشناس مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن به مراجع ذیصلاح ارائه می شود و این مطلب را قبلا هم طی نامه ای به فرمانداری اعلام کردیم.
وی حاضر نشد توضیح بیشتری در این زمینه بدهد.
شهرستان لامرد در 374 کیلومتری و شهرستان مُهر در 332 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار