در نشست «تحقق عدالت در انقلاب اسلامی» مطرح شد.
مسئول تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه پزشکی اظهار کرد: مادر این انقلاب برایند روبه رشدی داشتیم، اما متاسفانه ما در جنگ رسانه‌ای این قضیه را باختیم یعنی رسانه‌ها انقدر از انقلاب سیاه‌نمایی می‌کنند که مسائل مهم گفته نمی‌شود یکی از مطالبات حضرت آقا نیز همین بوده است که ایشان در سخنرانی خود در شهر مشهد شروع به دادن آمار در مورد سدسازی می‌کنند که بیانگر ضعف عملکرد ما در بیان دستاورد‌های انقلاب است.
کد خبر: ۵۶۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 06 February 2018
 نشست بررسی عدالت و تحقق آن در انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجر در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ در نشست «تحقق عدالت در انقلاب اسلامی» که به منظور بررسی دستاورد‌های انقلاب و رکن اساسی هر حکومت که بر عدالت استوار است، میزبان یک کارشناس مذهبی، دبیر مجامع بسیج استان، مسئول فرهنگی سپاه ناحیه همدان، نماینده تشکل دانشجویی و یک فعال سیاسی بود.

انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درست، اما در جزئیات خطا داشته است

در نشست امروز، مولفه‌های عدالت، موانع تحقق آن، مصادیق تحقق یافته عدالت در جمهوری اسلامی و بی عدالتی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

عدالت به معنای مساوات نیست

در ابتداحجت الاسلام علی مراد کیانی مدرس دانشگاه با تبیین واژه «عدالت» بیان کرد: عدالت در لغت معنای مختلفی دارد که معادل دادگری است و البته میانه روی را هم شامل می‌شود، در حوزه تخصصی عدالت فقهی به این معناست که اگر شخصی گناه کبیره انجام ندهد عادل است. عدالت اجتماعی نیز به معنی رعایت انصاف و هرچیزی را در سر جای خود قرار دادن است و در تعبیر عام به معنای دادخواهی و دادن حق به حق دار است.

کیانی ادامه داد: عدالت البته به معنی مساوات نیست، بلکه به این معناست که هر ذی حقی به حق خود برسد.

وی با بیان اینکه عدالت در اسلام و دیگر ادیان الهی یک رکن و پایه است افزود: در آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ... همانا ما پیامبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند...» هدف بعثت انبیا عدالت است.

کیانی خاطرنشان کرد: در نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر بر مبحث عدالت بسیار تاکید کردند که در این باب جورج جورداق نویسنده مسیحی شیعه شده در کتاب «صوت العداله الانسانیه» امام علی (ع) را الگوی ویژه در حوزه عدالت اجتماعی می‌داند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه آنچه که باعث نگه داری یک حکومت می‌شود عدالت است گفت: ۵ اصل قانون اساسی ما اشاره به مسئله عدالت دارد همان هدف انبیا که در راستای کرامت و ارزش‌های انسانی است.

وی بیان کرد: عدالت یک مقوله عام است، «قسط» در حوزه عدالت اجتماعی نمود پیدا می‌کند.

کیانی بالابردن سطح آگاهی عمومی را در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات را راهکاری برای ایجاد عدالت دانست و افزود: تامین حقوق همه جانبه افراد «تساوی همه در برابر قانون» از مولفه‌های عدالت در یک نظام است.

انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درست، اما در جزئیات خطا داشته است

آموزش و پرورش رایگان؛ مصداق عینی عدالت پس از انقلاب

وی با اشاره به تبعیض‌های موجود در زمان طاغوت بیان کرد: در آن زمان آموزش همگانی وجود نداشت و هر کسی امکان تحصیل برایش مهیا نبود و مصداق عینی عدالت پس از انقلاب می‌توان به آموزش و پرورش رایگان برای همه مردم بدون اجحاف برخی اشاره کرد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه ضعف‌هایی در مدیریت و مدیران در هرجامعه‌ای وجود دارد افزود: در حال حاضر سیاه نمایی‌هایی صورت می‌گیرد که مردم تصور کنند عدالت اجتماعی در کشور رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به طرح مسکن مهر که در دولت نهم و دهم اجرایی شد یادآور شد: هدف این طرح عدالت اجتماعی بود.
این مدرس دانشگاه امر به معروف و نهی از منکر را نظارتی بر ایجاد عدالت عنوان کرد و افزود: در نظام اسلامی مهم‌ترین مصداقی که در حوزه عدالت اجرا شده است عدالت سیاسی است، ارتباط فرد با مسئولین و مشارکت در حق سرنوشت از مواردی بوده است که در نظام دیکتاتوری هیچ جایی نداشت.

مصداق بی عدالتی در جامعه امروز رانت خواری‌های شهری است

وی، اما به موردی که در زمینه ایجاد عدالت در جمهوری اسلامی محقق نشده است اشاره کرد و گفت: قانون اساسی همانطور که مقام معظم رهبری به اجرای اصل ۴۴ بسیار تاکید دارند و البته مسئله‌ای که در باب بی عدالتی در جامعه مطرح می‌شود می‌توان به رانت خواری‌هایی که در شهر وجود دارد اشاره کرد که افراد به واسطه استفاده از قدرت اعمال می‌شود.

وی اجرا شدن قانون اساسی را زمینه ایجاد عدالت عنوان کرد و گفت: اگر قانون اساسی در جامعه رعایت شود به تبع آن عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد می‌شود.

عدالت؛ حتی در حکومت امام علی (ع) هم کاملا اجرای نشد

کیانی با بیان اینکه در هیچ جامعه‌ای عدالت ۱۰۰ درصد اجرا نمی‌شود اظهار کرد: حتی در حکومت امام علی (ع) که نمونه اجرای عدالت است نیز کارشکنی‌هایی وجود داشت به طوریکه حضرت علی (ع) عثمان بن حنیف استاندار بصره را به دلیل کارشکنی مورد مجازات قرار داد و حکم شلاق برایش اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب خواهان اجرای عدالت در همه عرصه‌ها هستند عنوان کرد: باید توجه داشت که خدماتی که در جمهوری اسلامی انجام می‌شود را هم باید مطرح کرد نه اینکه تنها بر سر نقاط ضعف انگشت گذاشته شود و در فضای مجازی و رسانه در کنار بیان نقاط ضعف نقاط قوت و دستاورد‌های انقلاب را هم بیان کنند و درکنار رعایت خطوط قرمز و انتقاد به مدیران به جنبه‌های مثبت هم پرداخته شود.

سیستم قضا دیوار بلند بین خود و دیگران را بشکند

ایوب حضرتی، دبیر مجامع بسیج استان همدان در این نشست اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در ابعاد مختلف خود اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... حاصل شکنجه‌ها، زحمات و شهادت هزاران نفر است تا به جامعه بشریت، الگویی از جامعه عادل را معرفی و به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه عدالت در دو بخش ساختاری و فرهنگی قابل توضیح است افزود: متأسفانه سیاست زدگی در همه ادوار و دولت‌ها باعث توجه اندک و یا عدم توجه به بخش‌های دیگر کشور شده است.

حضرتی اضافه کرد: گاهی این سیاست زدگی بر بخش‌های دیگر به قدری است که یک فرد سیاسی در ذهن آحاد مردم دارای یک مصونیت است و این مهم از لحاظ فرهنگی در کشور امری پذیرفته شده است.

دبیر مجامع بسیج استان همدان با بیان اینکه گاهی عدم تحقق عدالت در کشور منتسب به سیستم قضا است ادامه داد: آنچه در این بین سوال است نسبت دستگاه قضا به دستگاه قانون گذار است! نمایندگان و مسئولین حاضر در مجلس تا چه اندازه به قوانین شرعی و قانونی مردم اشرافیت دارند تا بتوانند برای دستگاه قضا قوانین به روزی را تصویب کنند؟!

انقلاب اسلامی در تحقق عدالت به صورت کلان درست حرکت کرده، اما در جزئیات خطا‌هایی داشته است

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مجری عدالت در کشور، همچون دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات، شورای حل اختلاف، دستگاه قضا در کشور از تعدد بالایی برخوردار است گفت: آیا پس از گدشت ۴۰ سال از حیاط انقلاب نباید تغیبراتی در ساختار آن‌ها ایجاد شود؟ تا چه زمان روش ناکارآمدی ساختاری ادامه خواهد داشت!

حضرتی عنوان کرد: نسبت دستگاه قضا به نظام آموزشی یکی دیگر از موضوعات قابل طرح در بحث عدالت است، تا چه اندازه به آحاد مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان در سیستم آموزش رسمی کشور همچون آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی کشور قوانین لازم آموزش داده شده است تا عدالت در جامعه حکفرما شود.

دبیر مجامع بسیج استان همدان گفت: تلاش اکثر دولت‌ها بر تحقق عدالت اجتماعی است، اما در این بین تحقق عدالت آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... چه می‌شود یکی از مولفه‌های عدالت اجتماعی حقوق شهروندی است، اما باید توجه کرد تا چه اندازه عدالت در مباحث دیگر نیز اجرا شده است.

حضرتی با بیان اینکه تا چه اندازه ساختار نظام اسلامی ما در راستای تحقق عدالت طراحی شده است عنوان کرد: یکی دیگر از سوالات قابل ذکر در بحث عدالت بررسی متولی و اصلاح برخی قوانین و روش‌های ناکارآمدی ساختاری در بحث عدالت است.

عدالت اجتماعی در هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی کاملا اجرا نشده است

وی عنوان کرد: موفقیت نظام اسلامی همواره دارای چند مولفه است که از این میان می‌توان به استکبار ستیزی، تحقق فرهنگ اسلامی، رفاه و سازندگی و عدالت اشاره کرد که سه مورد اول تا حدودی در همه دولت‌ها انجام پذیرفته است، اما در بحث عدالت باید گفت که هیچ دولت و نظامی صدردصد نتواسته است کارنامه خوبی از عملکرد خود در این حوزه ارائه دهد.

دبیر مجامع بسیج استان همدان اظهار کرد: سیستم قضا نباید یک دیوار بلند بین خود و دیگران بکشد بلکه از نخبگان فقهی و دانشگاهی بهره گرفته و از نظر سخت افزاری و نرم افزاری خود را تقویت بخشد همچنین آشنایی با قوانین بین الملل و دانش روز می‌تواند در این بین مهم و موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه معاندین انقلاب به دنبال ضربه زدن به این نظام اسلامی هستند گفت: شیپور رسانه غرب بر روی کشور ماست و کوچک‌ترین تخلف در کمتر از چند ثانیه در جهان پخش می‌شود آنچه در این بین مهم است اطلاع رسانی و برخورداری از یک رسانه قوی جهت گزارش عملکرد این دستگاه مجری عدالت است.


انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درستی داشته است

سعید نظری فعال فرهنگی و سیاسی که از دیگر مهمانان این نشست بود اظهار کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «سه امر نیاز همه مردم است، امنیت، عدالت و رفاه» که اگر تأمین شود زندگی عادلانه در جامعه اتفاق خواهد افتاد.

انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درست، اما در جزئیات خطا داشته است

وی افزود: اگر بر همین اساس بر انقلاب اسلامی نگاه شود، این انقلاب در محور عدالت در کلان حرکت درستی داشته است، انقلاب‌های بزرگ دنیا همچون انقلاب روسیه، فرانسه، الجزایر و چین با شعار‌هایی بر مبنای عدالت خواهی و آرمان‌های آن جوامع آغاز می‌شود.

نظری ادامه داد:، اما پس از مدتی از مسیر عدالت دور افتاده و در همان زمان با وجود رهبران خود مضمحل شده و هضم می‌شود، اما انقلاب شکوهمند اسلامی که با شعار‌های آرمان گرایانه و برای اهداف بزرگی که امام خمینی (ره) بر اساس دستورات خداوند و شرع مقدس اسلام آن را طراحی و مردم را به صحنه آورد، پیروز شد.

این فعال فرهنگی ابراز کرد: امروز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، شاهد آن هسیتم که عدالت خواهی در سطح کلان خود خوب پیش رفته است، اما در مرحله سوم انقلاب که دولت اسلامی است توقف و گیر کرده ایم چرا که گاهی برخی عدالت را رعایت نکرده‌اند که این بی عدالتی می‌تواند از سوی مردم باشد یا حاکمیت.


هر جا که پیشرفتی حاصل شده است، عدالت به معنای واقعی تحقق یافته است

وی ادامه داد: پس از گذشت ۱۲ دولت اسلامی هر جایی که پیشرفتی حاصل شده است عدالت به معنای واقعی تحقق یافته است و مردم مزه شیرین عدالت را حس کرده اند و عکس این قضیه، آن جایی که ناعدالتی بوده و مردم دلسرد شده اند انقلاب از حرکت ایستاده است.

نظری گفت: یکی از آسیب‌های مرحله سوم انقلاب، عدم تحقق صد در صد عدالت است و این تنها مختص به دولت کنونی نیست، اما از آنجا که عدالت بحثی فراگیر و مختص به دولت‌ها نیست توانسته ایم در ابعاد مختلف اسلامی همچون جامعه اسلامی و تمدن جهانی جلو رفته و در جا‌هایی سبقت بگیریم.

این فعال سیاسی بیان کرد:، اما انقلاب ما همچون قطاری است که باید اجزای آن هماهنگ و متوازن با یکدیگر حرکت کند اگر عدالت به معنای واقعی در کشور اجرای شود انقلاب اسلامی با سرعت به حرکت خود ادامه می‌دهد و از پیچ‌های حساس خود که همان بی عدالتی‌ها شامل اختلاس، حقوق‌های نجومی و اختلاف‌های طبقاتی و ... است عبور می‌کند.


آسیب شناسی موانع عدالت عامل پیشرفت در عدالت اجتماعی

وی یادآور شد: در این مقطع زمانی باید آسیب شناسی کرد و مباحث و موانع پیشروی عدالت و حرکت رو به جلوی کشور را شناخت وسعی در رفع آن کرد که در این میان و رهبری همواره پیشرو بوده و راه‌ها را مشخص کرده اند که در صورت عمل به آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این انقلاب به اندازه کافی دشمن دارد افزود: باید همواره انتقاد سازنده و منصفانه در جامعه وجود داشته باشد و نقاط قوت و ضعف دولت مردان و مسئولین در کنار یکدیگر ذکر شود، باید مردم را امیدوار کرد، اما نه با دروغ و غلو.

نظری با بیان اینکه ایران در عرصه علمی پیشرفت‌های خیره کننده‌ای داشته است گفت: پیشرفت‌های عرصه فضایی، هسته ای، پزشکی و نظامی نسبت به ادوار گذشته تغییرات چشمگیری داشته است

این فعال فرهنگی اضافه کرد: در حال حاضر برخی پیشرفت‌های علمی کشور در حال رقابت با کشور‌های بزرگ دنیاست، به عنوان نمونه ایران در حوزه نانوتکنولوژی در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برخی علوم از همان ابتدا در برخی کشور‌ها همچون، آمریکا، روسیه و چین و فرانسه پیشتاز میدان بوده است، اما عرصه علم و دانش گسترده است و ایران در برخی عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد که این خود نمود بارز عدالت است و بسیاری از انسان‌ها می‌توانند به این مهم دست یابد.

نظری ادامه داد: موفقیت ایرانیان در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی باعث رشد و شکوفایی هر چه بیشتر کشور و تکیه بر توان و تولید داخل می‌شود، مصداق بی عدالتی، بی بصیرتی، ظلم وزیاده خواهی است.

این فعال سیاسی ابراز کرد: بر اساس روایات، احادیث و آیات، بی بصیرتی آن زمان اتفاق می‌افتد که حب دنیا، حب قدرت، جاه و مال و شهوت پرستی در یک جامعه رواج می‌یابد و آن هنگام که این ارزش‌های ناپسند در انسان جمع می‌شود انسان احساس قدرت کرده و ناعدالتی به راحتی صورت می‌گیرد.


حقوق‌های نجومی ناعدالتی که مردم را دلسرد می‌کند

وی اظهار کرد: با ترویج بی‌عدالتی و بی بصیرتی در یک جامعه، حقوق‌های نجومی امری ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد و مردم با مشاهده این ناعدالتی‌ها دلسرد شده و از سرعت حرکت انقلاب در مسیر اصلی خود می‌کاهد.

نظری با بیان اینکه عدالت یعنی هرچیز در جای خود قرارگیرد عنوان کرد: حقوق‌های نجومی، اختلاس‌ها، تبعیض و اختلاف طبقاتی، بازگشت مجدد بازنشستگان به پست‌های دولتی همگی نشانه ناعدالتی است.

وی افزود: متأسفانه چند سالی است شاهد بازگشت مجدد بازنشستگان به پست‌های دولتی هسیتم که این خود نمونه بارز بی عدالتی است، حکومت می‌تواند از برخی وزرا و بازنشستگان که دارای کارنامه و سابقه درخشان دولتی بوده اند به عنوان مشاوران عالی رتبه در حکومت استفاده کند نه اینکه فرصت و زمینه اشتغال چندین جوان کارآمد و تازه نفس را از آن‌ها سلب کند.

نظری با بیان اینکه «نفوذ» به عنوان یک عامل خطرناک و اوج بی عدالتی است گفت: نفوذ از روش‌های مختلف وارد می‌شود و سرعت حرکت قطار انقلاب در ابعاد مختلف را کند می‌کند، نفوذ به حدی مهم است که مقام معظم رهبری می‌فرماید: «حتی مراقب نفوذ در بسیج نیز باشید»، نفوذ پس از ورود، تخم خطا و انحراف را می‌کارد و نتیجه عینی آن چیزی نخواهد بود مگر ظلم.

عدالت فرصت برابر برای رشد است

کمیل سرمدی مسئول تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: برای تعریف عدالت باید نگاهی به پارادایم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی داشته باشیم، ما باید بدانیم انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی جدا است هرچند انقلاب جمهوری اسلامی را پیش می‌برد، اما ممکن است خدای ناکرده آینده‌ای پیش بیاید که انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی جدا شود. جمهوری اسلامی باید تداعی کننده‌ی انقلاب باشد.

انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درست، اما در جزئیات خطا داشته است

وی افزود: می‌توانیم برای شناخت بهتر از اپیستمیولوژیک استفاده کنیم در ابتدا مکتب محبت تحت عنوان حکمت‌الاشراق مطرح شد که یک سری حکومت‌ها را در دنیا منع کرده و به دنبال آن تمدن‌هایی را با عقب‌ماندگی‌های موجود ایجاد کرد. این تمدن‌ها تبعیض را در بشریت به وجود می‌آورند و در مقابل آن حکمت غرب به وجود آمد که ماتریالیست دیاتکنیک بود که مکتب محبت را شکست داد و به عنوان پارادایم مطرح در دنیا معرفی شد.

سرمدی در ادامه بیان کرد: زمانی که این پارادایم در اوج خود بود انقلابی رخ داد که امتداد آن ۱۴۰۰ سال پیش استارت خورده بود آن انقلاب، انقلاب اسلامی بود که بنیان آن را نه پیامبراکرم بلکه حضرت آدم پایه‌گذاری کرد و توانست انسانیت را رشد دهد و رو به کمال ببرد. در این پارادایم تکامل از هرچیزی مهمتر است چرا که رشد در آن به معنای نزدیکی به خداوند است.

وی با اشاره به اینکه عدالت فرصت برابر برای رشد است اذعان کرد: عدالتی باید ساخت که ژن‌های خوب و بد همه باهم در آن رشد یابند، ما در انقلاب اسلامی به دنبال مبنی قرار دادن حکومتی این‌چنین هستیم.

وی افزود: ما از حکومت دیکتاتور به جایی رسیدیم که هر ایرانی در هرجای دنیا می‌تواند به اوج برسد، برای مثال یک فرد می‌تواند درس بخواند و مجتهد شود و مملکت را در دست بگیرد یا در دانشگاه‌ها دکتری بگیرد و موفق شود.

وی با بیان اینکه انقلاب به سه ستون بستگی دارد اعلام کرد: اول معنویت است رکن بعدی آزادی و استقلال است تا زمانی که استقلال نباشد آزادی و عدالت شکل نخواهند گرفت تا زمانی که ما پیوسته اقتصاد نفتی داشته باشیم و کشور‌های بیگانه مقاصد خود را بر ملت ایران تحمیل کنند، ما استقلال خود را از دست خواهیم داد در نتیجه مردم با احساس کردن تبعیض انقلاب را تحمل نخواهند کرد.


تحقق عدالت نظارت درونی و نظارت بیرونی را می‌طلبد

وی در ادامه در مورد تحقق عدالت در جمهوری اسلامی گفت: تحقق عدالت دو نوع نظارت را می‌طلبد اول نظارت درونی و بعد نظارت بیرونی. نظارت درونی مانند کسی که مجتهد شده است نباید کاری کند که عدالت کشور زیر سوال برود با توجه به کم کاری‌های رسانه امروز شاخصه عدالت در حال افول است در مقابل هم تقوای سیستمی را می‌طلبد.

این دانشجوی فعال افزود: باید قوانینی وجود داشته باشد که تحقق عدالت را ایجاد کند مانند قانون شفافیت به معنای روشن سازی تمام اتفاقات بین دولت مردان برای مردم است این عدالت در حکومت حضرت علی (ع) نیز وجود داشته است چراکه می‌فرمایند «بر مردم است هر آنچه در ما رخ می‌دهد بدانند جز کمی از مسائل امنیتی».

مهر محرمانه خوردن بر برخی از اقدامات مسئولین بی عدالتی است

سرمدی با اشاره به اینکه مهر محرمانه به این منظور ساخته شد که مسائلی در کشور وجود دارد که اگر مردم بدانند دشمنان نیز می‌فهمند که با فهمیدن دشمن خسارت نیز وارد می‌شود اظهار کرد: ما آمریکا را دشمن خود می‌دانیم، اما زمانی که با کشور‌های زیر مجموعه‌ی این نظام قرارداد میبندیم میبینیم که مهر محرمانه می‌خورد و در کشور خارجی می‌توان به آن دسترسی داشت، اما مردم که باید بدانند مسئولین کشورشان این پول‌ها را چکار می‌کند از آن بی‌خبر هستند.

سرمدی در نهایت بیان کرد: به هر حال ما از حکومت دیکتاتور قبل به اینجا رسیده‌ایم و در زمینه‌های مختلفی پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ایم.


در بیان دستاورد‌های انقلاب ضعیف بوده ایم

مسئول تحلیل سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه پزشکی اظهار کرد: مادر این انقلاب برایند روبه رشدی داشتیم، اما متاسفانه ما در جنگ رسانه‌ای این قضیه را باختیم یعنی رسانه‌ها انقدر از انقلاب سیاه‌نمایی می‌کنند که مسائل مهم گفته نمی‌شود یکی از مطالبات حضرت آقا نیز همین بوده است که ایشان در سخنرانی خود در شهر مشهد شروع به دادن آمار در مورد سدسازی می‌کنند که بیانگر ضعف عملکرد ما در بیان دستاورد‌های انقلاب است.

سرمدی در ادامه بیان داشت: یکی از مصادیق موجود در بی‌عدالتی عدم برابری حقوق، شغل و زحمت است بعضی‌جا‌ها خیلی بیشتر و برخی جا‌ها خیلی کمتر است برای مثال سالانه افراد بسیار زیادی درس می‌خوانند تا در کنکور قبول شده و وارد پزشکی شوند، اما ما می‌بینیم که این شغل، حقوقی بیش از زحمت دارد و این مسبب افزایش سیل افراد به این رشته، بیشتر از حد جامعه است اگر این شغل و حقوق برابر بود افراد برحسب علاقه به سوی آن می‌رفتند.

وی با اشاره به تحقق بی عدالتی در رشته دانشگاهی خود تصریح کرد: اگر تمام حقوق‌ها برابر باشد همه به سمت مشاغل ساده‌تر سوق پیدا خواهند کرد. کسی که چند سال زحمت می‌کشد و درس می‌خواند دیگر توقع ندارد که برود در روستا‌ها طبابت کند و می‌خواهد که وارد بهترین بیمارستان‌ها بشود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما درآمد پزشکان مخالف وظیفه‌ی آن‌ها است و پزشک هرچه بیمار بیشتری را ویزیت کند در‌آمد بیشتری کسب می‌کند افزود: ارتقای نظام سلامت برای یک پزشک برابر است با ضرر اقتصادی. ما می‌توانیم این مسئله را تغیر دهیم و بگوییم هرچقدر سلامت بیشتر باشد درآمد پزشک نیز بیشتر است.

وی در ادامه بیان داشت: چرا این مقدار پولی را که به بیمه می‌دهیم، به عنوان حقوق به پزشکان نمی‌دهیم تا سرپرستی و درمان یک منطقه یا چند نفر را به عهده بگیرد؟

نمایندگان مجلس در بحث ایجاد عدالت نقش مهمی دارند

وی به عوامل ایجاد ناعدالتی در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: شفاف سازی برای مردم باید اتفاق بیفتد، نماینده‌ای که با دادن غذا و امکانات دیگر برای جمع کردن رای تلاش می‌کند بعد از رسیدن به قدرتی که بر اساس تخصص به دست نیاورده در بحث تنظیم قوانین عادلانه کاری از پیش نمی‌برد.

سرمدی در مورد عدالت آموزشی گفت: ما چیزی را به جلو می‌بریم که در آن مافیا ایجاد می‌شود برای مثال همین کنکور سراسری در کشور، یک قانون مافیا پذیر است. یعنی یک سری افراد که کنکور را مطالعه کرده و به سبک آن مسلط شده‌اند مراکزی را با عناوین مختلف برای آن تاسیس می‌کنند و از این راه افراد را وارد دانشگاه‌ها می‌کنند و این پول زمینه و پشتبانه‌ی انتخاباتی را فراهم می‌آورد.

وی افزود: این پول‌ها وارد مدیاکراسی می‌شود، یعنی دیکتاتوری رسانه، رسانه‌ای که با گفتن دروغ به مردم می‌گوید این فرد صلاحیت قبول شدن در انتخابات را دارد و دیگری ندارد، زمانی هم که فرد مورد نظر وارد کار می‌شود کنکور را مشکل‌دار تلقی کرده و حذف آن را به چند سال بعد موکول می‌کند.

وی با اشاره بر سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مسائل در کشور ما مانند زخمی هستند که پشه در حال نشتن روی آن است افزود: ما خود نتوانستیم مسائل انقلاب را به خوبی آموزش دهیم و الان باید شاهد مسائلی، چون دختران خیابان انقلاب تهران باشیم.


تخریب قوه قضائیه طبیعی است چرا که با فساد مبارزه می‌کند

سرمدی با اشاره به اینکه در الحمدالله ایران قوه‌ی قضایی بسیار خوبی وجود دارد که تا به امروز افراد فاسد زیادی چه از لایه‌های بالا و ثروتمند و چه از لایه‌های پایین را دستگیر و به سزای کار خود برساند گفت: طبیعی است که تخریب قوه‌ی قضایه بیشتر باشد و خیلی از رسانه‌ها بر ضد این قوه بتازند، اما این باعث نمی‌شود که ما ضعف‌های قوه‌ی قضایه را نبینیم، مغالطه‌ای تحت عنوان مغالطه‌ای جعبه‌ی سیب وجود دارد که می‌گوید «اگر در یک جعبه‌ی سیب یک سیب خراب وجود داشته باشد تمام آن جعبه را تحت تاثیر گذاشته و سیب‌های دیگر هرچند سالم بوی بد می‌گیرند».
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما حتی عدالت رسانه‌ای نداریم در این عدالت بخشی، خود ما و در بخشی هم ازبیرون مقصر هستند و تقصیر ما ضعف ماست که باعث می‌شود این عدالت از بیرون اعمال شود.

وی افزود: مشکلات اصلی کشور در حال حاضر زلزله‌زدگان و ۶ میلیون بیکار هستند که با وجود این مسائل رسانه به مسائل حاشیه‌ای مانند مطرح کردن دختران خیابان انقلاب و تخلفات قاری طوسی می‌پردازد که این عدم عدالت رسانه‌ای را می‌رساند.

انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درست، اما در جزئیات خطا داشته است

عدالت هم ریشه‌ی اسلامی_مذهبی و هم ریشه‌ی سیاسی_اجتماعی دارد

صادق نظری مسئول فرهنگی سپاه ناحیه همدان مهمان دیگر این نشست اظهار کرد: عدالت هم ریشه‌ی اسلامی مذهبی و هم ریشه‌ی سیاسی اجتماعی دارد. در تعریف مفهوم عدالت باید گفت: عدالت یعنی قرار گرفتن هرچیزی سرجای خودش و اینکه هر کسی با توجه به شأن و منزلتش در جایگاه خود قرار داشته باشد، این مسئله در فضای دینی و آموزه‌های دینی ما قرار دارد.

وی افزود: یکی از شباهت‌های انقلاب ما با انقلاب‌های شرقی و غربی آن است که مردم اعتراض کردند و جنگیدند تا به حق و خواسته خویش رسیدند.

نظری افزود: امام راحل می‌فرمایند «انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی در سایه‌ی عدالت صورت می‌گیرد» ما نباید سلیقه و نظر شخصی خود را در تعریف انقلاب و عدالت دخالت دهیم.

انقلاب اسلامی در محور عدالت به صورت کلان حرکت درست، اما در جزئیات خطا داشته است

در بی‌عدالتی‌ها دولت به دلیل مجری بودن در نوک پیکان انتقادات است

مسئول فرهنگی سپاه ناحیه همدان اظهار داشت: در بی‌عدالتی‌ها دولت در نوک پیکان انتقادات است مثلا در فضای سازمان‌ها حتی سپاه، حوزه‌ی علمیه و دانشگاه‌ها بی عدالتی وجود دارد، اما آن‌چیزی که وجود دارد و خیلی بد است توجیه آن بی عدالتی است.

وی افزود: کسانی که درصدد توجیه بی عدالتی هستند خود ذینفع این بی عدالتی هستند، کسی که نفعی نبرد دفاعی هم نمی‌کند.

نظری تصریح کرد: در این نگاه افرادی که خود را مستحق‌تر به امر عدالت می‌دانند و اگر کسی هم معترض شد بحث ذخیره نظام بودن اشخاص را مطرح می‌کند صورت مسئله را پاک می‌کند.

وی در خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی هم سازمان‌ها خود در بی‌عدالتی نقش دارند زمانی اعلام شد که بانک‌ها نمی‌توانند به کارمندان خود وام قرض‌الحسنه بدهند، اما بعد‌ها فهمیدیم بانک‌ها با یکدیگر برنامه‌ریزی کرده بودند که مبنی بر دادن وام به کارمندان یکدیگر بود.


خود مردم هم برای مبارزه با بی عدالتی‌ها باید تلاش کنند

نظری گفت: در این فضا عدل و ظلم در برابر یکدیگر هستند در جا‌هایی هم مظلوم باید حرکت کند و ظلم وارده بر او به گونه‌ای تقصیر خودش است.

وی با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری گفت: «کسانی که حقوق نجومی می‌گیرند باید اموال برده شده را برگردانند از سازمان‌های دولتی اخراج شوند و مجازات بشوند»؛ اگر هیچ یک از این اتفاقات نیافتاد قطعا جامعه، جامعه‌ای است که بی‌عدالتی را به جان خود می‌خرد و مقصر است.

وی افزود: چرا زمانی که اعتراضات برای گرانی صورت می‌گیرد شعار‌هایی ضد دین سر داده می‌شود این فضا به خودبه خود ظلم را به جان می‌خرد وگرنه اعتراض به بی عدالتی لازم است.

آیه‌ی ۱۲۴ سوره‌ی طه «اگر مرا کمتر یاد کنید من معیشت را بر شما سختر می‌کنم» این سخن خداوند است و علت معیشت‌های امروز ما نیز همین موضوع است شاید دولت هم در آن سهیم باشد، اما درصد آن بسیار کم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار