کد خبر: ۵۶۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰ 18 February 2018

امروز (یکشنبه) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی، ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این نشست گفت: سال گذشته، ایران پیشنهاد ترتیبات امنیتی را در خلیج فارس اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وی افزود: برخی همسایگان ما از این فرصت برای اتهام وارد کردن به ایران استفاده کردند. ما صبح امروز شاهد، سیرک کارتونی بودیم. اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: شکست داعش به این معنا نیست که ما کامل از ریشه تروریسم رها شده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی از اظهاراتش به حمایت‌ها از صدام در تهاجمش به ایران در 1980 و حمله شیمیایی علیه ایرانیان و عراقی‌ها اشاره کرد.

وزیر خارجه همچنین به تهاجم اسرائیل به لبنان و اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های هر روز به سوریه توسط این رژیم اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: سقوط جنگنده اسرائیلی در چند روز پیش، نشان داد که اسطوره دولت شکست ناپذیر (اسرائیل) فرو ریخته است.

وی به بمباران یمن توسط عربستان نیز پرداخت و در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما در منطقه خود از نتایج انتخاب‌های اشتباه متضرر می‌شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی می گوید، ما معتقدیم خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم، زیرا زمان هژمون گذشته است.

وی امنیت را وابسته به همکاری منطقه‌ای خواند.

صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم/ما نمی خواهیم در منطقه هژمون باشیم/ما معتقدیم بحرانی میان ایران و عربستان وجود ندارد

ظریف با اشاره به برجام خاطرنشان کرد: برجام یک الگوی بازی با حاصل‌جمع جبری صفر نبود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش گفت: ایران پیشنهاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را داده و هنوز این پیشنهاد روی میز است، چون تنها آلترناتیو برای این منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان افزود: ما باید درک کنیم که نیاز به اقدامات در همه زمینه‌ها برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

ظریف همچنین همتایان خود در حوزه خلیج فارس را برای عملیاتی کردن واقعی این پیشنهاد دعوت کرد به ایران بپیوندند.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر روحانی به هند خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های ایران و همچنین هند هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اگر احساس کنیم آنچه در برجام رخ می‌دهد در راستای منافع‌مان نیست، به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که باعث پشیمانی دیگران شود.

وی با اشاره به اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چهارچوب این توافق، خاطرنشان کرد: به رغم تلاش فریبکارانه نتانیاهو، برجام حفظ خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در صورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد

عادل الجبیر: مشکلات منطقه ما با انقلاب ایران آغاز شد

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در سخنرانی امروز خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که مشکلات منطقه با انقلاب ایران آغاز شد.

وی گفت که انقلاب اسلامی ایران به ایجاد حزب‌الله انجامید که امروز خطرناک ترین گروه تروریستی در دنیا است.ایران باید قانون خود را تغییر دهد؛ قانونی که در آن از صادر کردن انقلاب صحبت شده است. الجبیر گفت که نمی‌تواند یک دیپلمات، حل‌کننده مشکلات بود و در عین حال دید مثبتی نداشت.

وزیر خارجه عربستان در حالی که کشورش مواضع یمنی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد ایران را به صادرات موشک‌های بالستیک برای حوثی‌ها متهم کرد و گفت که اگر ایران می‌خواهد که انتقاد از این کشور متوقف شود، باید رفتارش را تغییر دهد.

وی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد: «دست‌های ما از زمان انقلاب ایران به سوی این کشور (برای گفت‌وگو) دراز است اما دست‌های ایران به سمت اسلحه و امثال آن است.»

وزیر خارجه عربستان گفت: «با چالش‌هایی در زمینه سوریه و یمن مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم که برای حصول یک راه‌حل برای مسأله سوریه و سوق دادن تمامی به سمت مذاکره اقدام کنیم.»

الجبیر در ادامه سخنان خود مدعی شد که در ایران به توسعه راه و بیمارستان نپرداخته است اما به جای آن متوجه اقدامات نظامی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار