آموزش فنی و حرفه ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری. امروز نیز استان ایلام که به عنوان یکی از مناطق محروم کشور شناخته می شود، با مشکل بیکاری مواجه بوده و بخش مهمی از علل بیکاری در استان نداشتن مهارت کافی در بین جوانان است.
کد خبر: ۵۶۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 22 February 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛  از آنجا که آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت هایی هستند که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می کنند و یا کارایی و توانایی او را در انجام آنها افزایش می دهند، لیکن عدم وجود پل های ارتباطی بین مراکز آموزشی و مراکز صنعتی باعث می شود که مراکز آموزشی به تربیت نیروهایی بپردازد که چندان موردنیاز بخش های تولیدی کشور نیست.

آموزش کسب و کار از دیدگاه مثبت هنگامی پدیدار می شود که ساختار اقتصادی کشور توان جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص ماهر را در زمینه های گوناگون و مختلف به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فراهم آورد.

آموزش فنی و حرفه ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری. امروز نیز استان ایلام که به عنوان یکی از مناطق محروم کشور شناخته می شود، با مشکل بیکاری مواجه بوده و بخش مهمی از علل بیکاری در استان نداشتن مهارت کافی در بین جوانان است.

فعالیت ۱۴ مرکز آموزش فنی و حرفه ای در ایلام

رضا نصری مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای ایلام در این زمینه اظهار داشت: استان ایلام دارای ۱۴ مرکز آموزشی در بخش دولتی و ۲۵۰ آموزشگاه آزاد در بخش خصوصی است که در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت دارند.

وی افزود: در بخش آموزش های فنی و حرفه ای ۱۰۷ کارگاه آموزشی مختلف وجود دارد که ۲۲۰ حرفه مختلف آموزشی را در ۴ بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر در مراکز ثابت، سیار شهری، آموزش در پادگان ها، زندان ها و نیز ندامتگاه ها در بخش های روستایی ، عشایری، جوار کارخانجات ، صنایع و صنوف متقاضی ارائه می شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای ایلام اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۷۰ دوره مختلف آموزشی در این ۴ بخش ارائه شده که در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش دولتی و ۶ هزار نفر در بخش خصوصی آموزش های لازم را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر حدود ۶ هزار استاندارد مدون کددار را داریم که این کدها استانداردهای شغل در سطح دنیا است و افرادی که این مهارت ها را بگذرانند گواهینامه ای دریافت می کنند که این گواهینامه در سطح بین الملل با این کدها معتبر است.

آموزش اشتغال به روستائیان و عشایر استان

نصری با اشاره به این که در بخش های مختلف آموزش های فنی و حرفه ای ارائه می شود، تصریح کرد: با توجه به این که در بخش های مختلف و در حوزه های مختلفی این آموزش ها را داریم در زندان ها برای این که برگشت به زندان بعد از آزادی کاهش پیدا کند آموزش های متعددی ارائه می شود که خوشبختانه آمار برگشت به زندان ما در استان ایلام نسبت به دیگر استان ها از سطح پایین تری برخوردار است.

وی افزود: همچنین برای روستائیان و عشایر بیشتر رشته هایی که اشتغال محلی و منطقه ای را ارائه می دهد، آموزش می دهیم به عنوان مثال در حوزه عشایر امسال نخ ریسی سنتی را برای اولین بار در این حوزه اجرا کردیم، با توجه به این که پشم زیادی در سطح استان تولید می شود و این بدون فرآوری به استان های دیگر صادر می شود، این آموزش باعث شد هم اکنون نزدیک برای ۵۰ نفر از زنان ایجاد شغل کند.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که سازمان فنی و حرفه ای وابسته به اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی است، ۷۰ درصد تعهد خود برای ایجاد اشتغال را که تا پایان تیرماه بود عملی کردیم.

مدیر کل اموزش و فنی و حرفه ای استان ایلام بیان داشت: تا به این لحظه ۱۵۸ نفر را در سامانه رصد که سامانه معتبر ملی اشتغال است و افرادی بودند که از قبال آموزش های فنی و حرفه ای اشتغال برای این افراد ایجاد شده، ثبت نام شده اند.

آموزش رشته های مورد نیاز استان

وی ادامه داد: در بسیاری از اشتغال هایی که در سطح استان هستند ردپای آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد، اما فنی و حرفه ای در فرآیند اشتغال موثر است. شاید تولید کننده اشتغال نباشد، اما یکی از اعضای موثر در فرآیند اشتغال و ایجاد آن آموزش های مهارتی است.

نصری افزود: هر ساله با توجه به نیاز بازار کار یک سری رشته های جدید را که متقاضی وجود دارد به دیگر رشته اضافه می کنیم. امسال با توجه به تولید پشم برای روستائیان و عشایر بحث آموزش ریسندگی نیمه صنعتی را داشتیم، در مرکز آموزش خواهران ایلام بحث قلم زنی، منبت کاری، معرق بر روی کاشی و سرامیک را داشتیم.

وی گفت: جهت آموزش آقایان نیز برق خودرو درجه یک، تولید بلدرچین، نقشینه بر روی کاشی و سرامیک را داشتیم و همچنین بحث آموزش طلا و جواهر سازی که به عنوان اولین بار امسال در استان استارت آن زده شد. امیدوار هستیم بتوانیم در اواسط اسفند ماه شاهد پذیرش اولین گروه از کارآموزان این رشته در استان باشیم.

فعالیت های شرکت دانش بنیان برای اشتغال در استان

کامران طاهر پور رئیس پارک علم و فناوری استان ایلام نیز  اظهار داشت: پارک علم و فناوری استان ایلام به عنوان یکی از پارک های جوان کشور محسوب می شود که مجوز راه اندازی این پارک در اواخر سال ۹۲ صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر در پارک علم و فناوری استان ایلام ۶۴ واحد فناور مختلف مشغول به فعالیت هستند، همچنین در پارک علم و فناوری استان ۶ شرکت شرکت دانش بنیان مستقر است که ۱۷ محصول دانش بنیان با استانداردهای روز را تولید می کنند و در اختیار بازار قرار می دهند.

طاهر پور تصریح کرد: در شرکت های پارک علم و فناوری ایلام برای ۳۸۴ نفر اشتغالزایی شده که ۵۷ نفر آنها بیمه شده هستند، این شرکت ها تاکنون گردش مالی بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان داشتند و حمایت های مستقیمی که از نظر تسهیلات کم بهره به این شرکت ها پرداخت شده تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به بخشی از مجموعه فعالیت های پارک علم و فناوری در استان اضافه کرد: در پارک علم و فناوری استان تاکنون ۲۷۰ ایده ثبت شده است.

وی افزود: طبق برنامه ۵ ساله ای که برای پارک علم و فناوری استان تا ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده، این پارک باید ۶۴ واحد مستقر در خود جا داده باشد که در حال حاضر بعد از فعالیت کمتر از دو سال، واحدهای فناور در پارک علم و فناوری استان از مرز ۷۰ واحد عبور کرده است./م
مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار