مدیرکل انتقال خون البرز گفت که بانوان این استان سهم 4.5 درصدی در اهدای خون از مجموع اهداکنندگان استان دارند.
کد خبر: ۵۷۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰ 07 March 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا مهدی زاده روز چهارشنبه در حاشیه همایش هموویژلانس و مدیریت خون بیمار در استان البرز، افزود: متوسط جمعیت بانوان شرکت کننده اهدای خون درکشور 4 درصد است.
وی اضافه کرد: بانوان در کشور باید مشارکت خود را در زمینه اهدای خون و پلاسما بیشتر کنند و به این باور برسند که اهدای خون هیچ مشکلی برای آنان نخواهد داشت.
مهدی زاده تاکید کرد: بانوان اطمینان داشته باشند قبل ازاهدای خون پزشکان مطالعات و معاینات کامل انجام داده درصورتی که شرایط اهدای خون برای آنها وجود داشته باشد خون گیری می شود.
وی گفت: اهدای خون با توصیه های انجام شده توسط پزشکان مانع از ایجاد کم خونی برای آن ها خواهد بود.
** ایران یکی ازکشورهای اهدای پلاسما و خون با بالاترین استانداردهای جهانی
مدیرکل انتقال خون استان البرز دربخش دیگری ازسخنان خود ازخصوص وضعیت پلاسما، گفت: ایران یکی ازکشورهایی است که درزمینه اهدای خون و پلاسمای خون ازبالاترین استانداردهای جهانی است.
مهدی زاده افزود: اکنون برای تهیه پلاسما نیازی به اهدای خون و سپس گرفتن پلاسما نیست، بلکه ازابتدامی توان تا 500 سی سی پلاسما ازاهدا کننده دریافت شود.
وی خاطرنشان کرد که فرد اهدا کننده خون می تواند در طول سال 24مرتبه اهدای پلاسما داشته باشد درحالی که برای اهدای خون به این شکل نیست.
وی گفت: ازپلاسما برای تهیه داروهای حیاتی که فقط منبع آن از طریق پلاسما صورت می گیرد انجام می شود و منبعی دیگر برای تهیه آن وجود ندارد.
مدیرکل انتقال خون البرزافزود: پلاسما گرفته شده به شرکت های داروهای سازی که فراوری می کنند ارسال می شود که از حاصل آن چند داروی اساسی مانند فاکتور8 که برای بیماران هموفیلی، افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است و همچنین آلبومین که فقط ازپلاسمای انسانی می توان تهیه کرد.
وی یادآورشد که با اعلام سازمان بهداشت جهانی همه کشورها موظف هستند که پلاسمای مورد نظر خود از کشور خود تهیه کنند چنون ازبیمارهای منطقه ای نیز جلوگیری می شود.
مهدی زاده خاطرنشان کرد: مرکز جامع اهدای خون پلاسما (مهربانو) واقع درگوهردشت کرج نیز روزانه آماده دریافت پلاسمای مردم استان البرز است.
وی گفت: مردم همیشه در تهیه و تامین خون و فرآورده های خونی یاور انتقال خون هستند که امیدواریم با اهدای پلاسما در تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص انتقال خون را نیز یاری کنند .
وی افزود: اکنون سه پایگاه مرکزی اداره کل انتقال خون استان البرز، مرکز مهربانو واقع در گوهردشت، خیابان داریوش و پایگاه انتقال خون توحید واقع درمیدان توحید همه روزه برای اهدای خون فعال است.
وی هدف از برگزاری این همایش را شناسایی و مراقبت از گیرندگان خون و فرآورده های خونی و همچنین عوارض ناخواسته ناشی ازتزریق خون است.
دراین همایش یک روزه پزشکان فوق تخصص و متخصص، پزشکان عمومی، متخصصین علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پرستاری، اتاق عمل و مامایی و علوم آزمایشگاهی شرکت کردند.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار